جمعه 18 دی 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محمدرضا حيدری، کنسول سابق ايران در نروژ: به تهران باز نخواهم گشت، راديو فردا

محمد رضا حيدری، کنسول سفارت ايران در نروژ، روز پنجشنبه در گفت و گو با يک خبرگزاری خارجی تاييد کرد که در اعتراض به سرکوب معترضان به نتيجه انتخابات رياست جمهوری از سمت خود استعفاء کرده است و می گويد که به دليل واکنش دولت جمهوری اسلامی به ايران باز نخواهد گشت.

آقای حيدری در گفت و گوی تلفنی با خبرگزاری فرانسه گفته است: «اگر من به ايران باز گردم معلوم نيست که چه اتفاقی رخ خواهد داد.»

وی افزوده است: «برای من ممکن نيست که به ايران برگردم. دوستانم به من خبر داده اند که اگر برگردم دچار دردسر خواهم شد.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آقای حيدری می گويد که مقامات از طريق سفارت از وی خواسته اند تا به تهران باز گردد.

استعفای کنسول ايران در نروژ با واکنش سفارت اين کشور در اسلو و وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی روبرو شده است و آنها اين خبر را «شايعه و دروغ» خوانده اند.

خبرگزاری های ايران به نقل از يک مقام وزارت امور خارجه اين کشور که نامش فاش نشده است اعلام کرده بودند که پخش اين گونه اخبار بخشی از «جنگ روانی منابع غربی» است و دوره ماموريت سرکنسول ايران در اسلو خاتمه يافته و نفر بعدی به زودی به جای او عازم خواهد شد.

رامين مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ايران، نيز در گفت و گو با خبرگزاری رويترز خبر استعفای اعتراض آميز کنسول ايران را تکذيب کرده و گفته بود: «اگر چه حيدری هنوز به ايران بازنگشته، اما دليل ادامه حضور او در نروژ انتظار برای پايان سال تحصيلی فرزندانش بوده است.»

«استعفاء برای مردم و موسوی»

محمد رضا حيدری که به مدت دو سال در اسلو سمت کنسول ايران را بر عهده داشته است در گفت و گوی خود با خبرگزاری فرانسه گفته که پس از سرکوب معترضان به نتيجه انتخابات رياست جمهوری در روز عاشورا، ششم دی ماه، از مقام خود کناره گيری کرده است.

در جريان سرکوب های اين روز حداقل هشت نفر کشته و بيش از يک هزار نفر نيز بازداشت شدند.

آقای حيدری افزوده است: «من استعفای خود را برای کاردار فرستادم و به او گفتم که برای من غير ممکن است تا به کارم ادامه دهم. من اين کار را به خاطر مردم ايران و (مير حسين) موسوی انجام دادم.»

يک سخنگوی سفارت ايران در نروژ به اين خبرگزاری گفته است که «ما خبر استعفاء را رد می کنيم. ماموريت وی بيش از يک ماه است که پايان يافته و جايگزين او نيز دو هفته پيش وارد اسلو شده است.»

ولی آقای حيدری می گويد: «اين حقيقت ندارد. من استعفاء کرده ام.»

اين ديپلمات بلندپايه ايرانی دو فرزند دارد و خانواده وی نيز هم اکنون در نروژ به سر می برند. کنسول سابق ايران در اسلو در پاسخ به اين پرسش که آيا از دولت نروژ درخواست پناهندگی خواهد کرد می گويد که نمی داند دقيقا بايد چه کاری انجام دهد.

از زمان آغاز اعتراض های گسترده در ايران به نتايج انتخابات رياست جمهوری اين نخستين بار است که يک ديپلمات بلندپايه جمهوری اسلامی در واکنش به سرکوب های هفت ماه گذشته از سمت خود کناره گيری می کند.

در جريان سرکوب مخالفان دولت در ايران حداقل ۸۰ نفر کشته و بيش از پنج هزار نفر نيز بازداشت شده اند.

نيروهای امنيتی جمهوری اسلامی بسياری از فعالان سياسی و مدنی را در جريان اعتراض ها دستگير و برای برخی از آنها احکام سنگين صادر کرده اند.

موج برخورد با معترضان از روز عاشورا تا کنون شدت بيشتری گرفته است و هم اکنون اين نگرانی از سوی سازمان های حقوق بشری مطرح شده است که امکان دارد دستگاه قضايی ايران برای پايان دادن به مخالفت های گسترده معترضان، تعدادی از بازداشت شدگان را به اعدام محکوم کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016