یکشنبه 23 اسفند 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

كميته تشكيل دولت ائتلافي نوري المالكي آغاز به كار كرد، ايلنا

ائتلاف «دولت قانون» به رياست «نوري المالکي» و فهرست «العراقيه» در انتخابات پارلماني در بغداد پيشتاز هستند.

به گزارش ايلنا به نقل از خبرگزاري فرانسه، کميسيون مستقل انتخابات پارلماني عراق اعلام کرد كه شمارش اوليه آرا در بغداد نشان مي‌دهد كه فهرست ائتلاف دولت قانون به رياست «نوري المالکي» در بخش شيعه‌نشين بغداد پايتخت عراق موسوم به بخش «الرصافه» پيشتاز است و پس از آن به ترتيب «ائتلاف ملي عراق» به رياست «عمار الحکيم» و فهرست «العراقيه» به رياست «اياد علاوي» قرار دارند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بنا بر اين گزارش، در منطقه سني‌نشين «الکرخ» فهرست العراقيه پيشتاز است و ائتلاف دولت قانون در رده دوم قرار دارد.

بر اساس مجموع نتايج اعلام شده در استان‌هاي مختلف، ائتلاف دولت قانون از ديگر احزاب جلوتر است و پس از آن ائتلاف ملي عراق در رده دوم و ائتلاف العراقيه در جايگاه سوم قرار دارد.

همزمان با اين كه نتايج از پيشتازي ائتلاف دولت قانون حكايت دارد، «عباس البياتي»، يکي از اعضاي بلندپايه ائتلاف دولت قانون در مصاحبه با خبرگزاري فرانسه گفت كه اين ائتلاف کميته‌اي براي آغاز مذاکرات درباره تشکيل دولت با احزاب و رقبا تشکيل داده است.

وي افزود: «اين ائتلاف کميته متشکل از پنج تن تشکيل داده است.»
بياتي افزود: «اعضاي اين کميته با نمايندگان چهار ائتلاف سياسي که در انتخابات از ديگر تشكل‌ها پيشي گرفتند، ديدار كرده‌اند.»

وي افزود ائتلاف دولت قانون معتقد است که مالکي بايد به عنوان نخست‌وزير در سمت باقي بماند.

این در حالی است که ائتلاف «العراقیه» به رهبری «ایاد علاوی»، نخست‌وزیر سابق عراق مدعی است كه در جریان برگزاری انتخابات مجلس عراق چندین مورد تقلب فاحش رخ داده است.

«انتصار علاوی» از نامزدهای ائتلاف العراقیه با طرح شکایتی مدعی شده كه مواردی آشکار از تقلب در انتخابات وجود دارد و افرادی هستند که با دستکاری در آرا و یا تغییر آمار و ارقام ، نتیجه انتخابات را به نفع ائتلاف دولت نوری المالکی تغییر داده‌اند.

علاوی در طرح این شکایت، از کشف اوراق رای‌گیری در زباله دانی‌های استان کرکوک در شمالی عراق سخن گفت.

این درحالی است که ایاد کنانی، ادعا و اتهامات انتصار علاوی را رد کرده است.

در همین حال، کمیسیون عالی انتخابات عراق با رد ادعای ائتلاف علاوی، وقوع هر گونه تقلب انتخاباتی در جریان انتخابات عمومی اخیر این کشور را تکذیب کرد.

همچنين مشاور سازمان ملل بسياري از انتقادات مطرح شده درباره انتخابات عراق را مبالغه‌آميز دانست و روند برگزاري اين انتخابات را پيچيده توصيف کرد.

«ساندرا ميچل» درباره روند برگزاري انتخابات عراق و انتقادات از انتخابات گفت: «انتخابات طبق برنامه پيش مي‌رود. مشارکت مردم بسيار خوب بود و شمارش آراء نيز ادامه دارد.»

وي افزود: «برخي از انتقاداتي بسيار مبالغه‌آميز است.»

ميچل درباره رضايت سازمان ملل از برگزاري انتخابات در عراق گفت: «مشارکت مردم مطابق پيش‌بيني‌ها بود. مشارکت نيروهاي پليس و ارتش نيز بسيار خوب و بيانگر آراي مردم عراق بود.»

همچنين«حمدیه الحسینی»، از مقامات ارشد کمیسیون عالی انتخابات عراق در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز گفت: «روند شمارش و بررسی صندوق‌های اخذ رای با حضور نمایندگان احزاب سیاسی و ناظران بین‌المللی با شفافیت کامل ادامه دارد.»

این در حالی است که حمدیه الحسینی روز پنجشنبه از دریافت حدود هزار شکایت انتخاباتی از سوی احزاب و افراد مختلف، خبر داده بود.
انتخابات عراق برای تعيين ۳۲۵ نماینده پارلمان این کشور، روز یکشنبه با شرکت بیش از 62 درصد از 20 میلیون عراقی واجد شرایط رأی ، برگزار شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016