سه شنبه 17 فروردین 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محمود احمدی‌نژاد: مردم تهران در صورت امکان، جای ديگری را برای زندگی برگزينند، ايسنا

محمود احمدی‌نژاد در ابتدای سخنانش که پس از بازديد از اين اردوگاه بيان می‌شد، با تبريک سال نو افزود: نوروز امسال سراسر نشاط و شادمانی بود. ۱۲۰ ميليون سفر نشانه‌ سرزندگی و اميدواری و نشاط ملت ماست.

اهم اظهارت رئيس جمهوررا در ادامه بخوانيد.

•من امروز توانستم بخشی از آمادگی‌ها و امکانات دستگاه‌ها در را شرايط بحرانی ببينم، اما بايد دانست اين امکانات قرار است برای استان تهران در نظرگرفته شود که ۱۳ ميليون و ۷۰۰ هزار نفر جمعيت دارد، در حالی که شهر تهران به تنهايی ۸ ميليون نفر جمعيت را در خود جای داده است و اگر خدای نکرده اتفاقی بيفتد بايد ديد تصوير پس از حادثه چگونه خواهد بود و کوچه‌ها و خيابان‌های تهران و خانه‌ها چه وضعی پيدا می‌کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


•کار امداد و نجات در تهران کار بسيار بزرگی است و جا دارد همه‌ امکانات در شرايط بحرانی بسيج شوند. هر فردی برای ما عزيز است و بايد برای نجات او تمام امکانات را بسيج کرد؛ حتی يک عضو از بدن يک فرد نيز برای ما عزيز است. بايد هدف ما اين باشد که اگر حادثه‌ای رخ داد، هيچ‌کس دچار آسيب ماندگار نشود.
•اگر زلزله‌ای در تهران رخ دهد بسياری از خيابان‌های شهر بسته و شبکه‌های برق و آب و گاز متلاشی می‌شوند و شايد خيلی از ماها حتی نتوانيم به حوزه‌ ماموريت‌مان برويم که بتوانيم کاری کنيم؛ به همين دليل بايد بحث امداد را جدی گرفت و هر هفته مانورهايی برگزار کرد که نزديک به واقعيت باشد.
•در شرايط بحرانی بايد تمام تلاشمان اين باشد که غذا و سلامت افراد را تامين کنيم و اين کار بسيار بزرگی است.
•تهران ۷۰۰ کيلومتر مربع وسعت دارد که دو برابر کل غزه است و برای مقابله با شرايط بحرانی، وزير کشور بايد نيمی از وقت خود را اختصاص دهد. بقيه هم به همين تناسب بايد وقت بگذارند. اگر گسل‌های تهران تکان بخورد از فيروزکوه تا نظرآباد همه جا آسيب خواهد ديد و ابعاد بحران ميليونی خواهد بود. ما بايد برای آن شرايط تجهيزات و وسايل امدادی لازم داشته باشيم. از سوی ديگر بايد آموزش به مردم را جدی بگيريم. ما بايد آمار افراد تک تک خانه‌ها را داشته باشيم تا اگر حادثه‌ای پيش آمد بدانيم در هر نقطه بايد به دنبال چند نفر باشيم.
• در بازديدی که امروز داشتم ديدم تجهيزات خوبی داريم اما بايد تلاشمان را بيشتر کنيم. در تهران ۵۰۰ محله وجود دارد که بايد در هر محله يک پايگاه امدادی ثابت باشد؛ حتی می‌توانيم در هر محله يک درمانگاه سيار برای شرايط بحرانی بگذاريم که همين الان هم با حضور يک پزشک خدمات درمانی به مردم ارائه دهد.
•در مواقعی که زلزله پيش می‌آيد لودر و بيل مکانيکی به کار نمی‌آيد، بلکه بايد از تجهيزات فردی استفاده کرد. در بم شاهد بوديم با يک تيغه‌ لودر آوار بر سر يک خانواده که زنده بودند خراب شد. همين‌طور بايد در مواقع بحرانی همه‌ دستگاه‌ها با هم هماهنگ باشند؛ اين يک عامل حياتی است، نبايد دستگاه‌ها در شرايط بحرانی به دست و بال هم بپيچند. من در زندگی خود چند زلزله و حادثه‌ مهم ديده‌ام و می‌دانم چه اتفاقی می‌افتد. اگر آمادگی نداشته باشيم ابعاد حادثه و آسيب، نجومی خواهد بود.
•نيروهای امدادی بايد فرض را بر اين بگذارند که هر لحظه امکان زلزله هست» اظهار کرد: کارهايی که انجام شده برای تهران خوب است، اما کافی نيست.
•به آموزش‌هايی که داده می‌شود توجه کنيد؛ زيرا اولين کسانی که در حوادث به داد مصدومان می‌رسند اطرافيان آنها هستند. در زلزله‌ اردبيل که ۱۴۰ روستا تخريب شده بود، در يکی از روستاها يک خانم که در زمان زلزله در حياط خانه بود توانسته بود ۱۸ نفر از اقوام و نزديکانش را از زير آوار بيرون بکشد. اين نشان می‌دهد آموزش برای مردم چه اهميتی دارد. از سوی ديگر هر خانواده در خانه‌اش يک کيف امداد و يک چادر کوچک داشته باشد و همه‌ افراد يک محله با محل امدادرسانی محله‌شان آشنا باشند.
•مساله‌ زلزله را جدی بگيريد. بررسی‌ها نشان داده است تهران در معرض زلزله است. البته ما اميدواريم چنين اتفاقی نيفتد.
•آيا همه‌ ايران تهران است؟ از آنها که امکان سکونت در ساير نقاط را دارند خواهش می‌کنم در جای ديگری ساکن شوند. بررسی‌های ما نشان می‌دهد يک چهارم مردم استان تهران امکان زندگی در جای ديگر را دارند و آنها که می‌توانند و آمادگی اين را دارند که بروند اين کار را بکنند. دولت هم امکانات لازم را فراهم می‌کند.
•وزرا موظف هستند امکانات را برای هر کارمندی که خواهان انتقال به شهرهای ديگر است، فراهم کنند. حتی من صحبت می‌کنم که برای اين افراد پايه‌ تشويقی هم در نظر بگيرند و به آنها امکانات ديگر و وام مسکن بدهند. ساير نقاط کشور هم امکانات خوبی برای زندگی دارند. کسی که در تهران در آپارتمان ۸۰-۷۰ متری زندگی می‌کند اگر به شهرستان برود می‌تواند در خانه‌ای بزرگ‌تر زندگی کند که امکانات بيشتری هم دارد.
•بالاترين مجاهده‌ها خدمت به مردم و به ويژه خدمت به ملت ايران است.
بر اساس اين گزارش پيش از سخنان رييس‌جمهور، وزير کشور به ارائه‌ گزارشی از فعاليت‌های اين وزارتخانه و ساير دستگاه‌ها برای مقابله با بحران‌های احتمالی پرداخت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016