جمعه 17 اردیبهشت 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

فشاربرای اعتراف گيری از زنان در زندان: شيرين علم هولی، زينب جلاييان پس از محبوبه کرمی، کمپين بين المللی حقوق بشر

فعالان حقوق بشری به کمپين بين المللی حقوق بشر گفتند که وضعيت سلامتی شيرين علم هولی و برخی ديگر از زنان زندانی در بند زنان زندان اوين خطرناک است. شيرين علم هولی روز دوشنبه گذشته برای بازجويی به بند ۲۰۹ زندان اوين منتقل شده و طی ساعت ها پرسش وپاسخ برای انجام مصاحبه تلويزيونی تحت فشار قرارگرفته است. به او گفته شده است که اگر با وزارت اطلاعات همکاری کند مجازات وی تخفيف داده خواهد شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


شيرين علم هولی با انتشار دومين نامه خود وضعيت خود را تشريح کرده است. او در نامه اول خود به شرح آزارو اذيت های روحی وجسمی که در زندان سپاه و نيز در بند ۲۰۹ متحمل شده بود پرداخته بود. در دومين نامه او از تداوم اين فشار ها سخن گفته است. او در اين نامه نوشته است: «تاثيرات شکنجه به حدی است که غير از کابوس از خود بيخود هم می شوم. به خاطر ضرباتی که بر سرم وارد کرده اند به سر دردی شديد گرفتارم و بعضی از روزها درد هجوم می آورد و سر دردم آنقدر شديد می شود که ديگر نمی دانم در اطرافم چه می گذرد.» او افزوده است: «به بخاطر سر درد شديد بينی ام شروع به خونريزی می کند… هديه ديگر آنها برای من ضعف بينايی چشمانم است که دايم تشديد می شود و هنوز به درخواستم برای عينک پاسخی نداده اند.» در نهايت شيرين اشاره کرده است که «در روز دوازده ارديبهشت هشتاد و نه دوباره بعد از مدتها مرا برای بازجويی به ۲۰۹ بردند و اتهاماتشان را تکرار کردند و از من خواستند که با آنها همکاری کنم.» وی به ماموران اطلاعات گفته است که مصاحبه نخواهد کرد.

به گفته منابع ياد شده مقامات اطلاعاتی هفته گذشته به خانواده زينب جلاليان ديگر فعال کرد گفته اند که می توانند با فرزندشان ملاقات داشته باشد به شرط آنکه او را برای انجام مصاحبه تلويزيونی قانع کنند. درملاقات سه ساعته ياد شده زينب جلاليان با اصرار بر اينکه هيچ جرمی مرتکب نشده که بخواهد جلوی تلويزيون قرار بگيرد از انجام درخواست ماموران اطلاعاتی سرباز زده است. موضوع اعتراف گيری از زندانيان برای برخی ديگر از فعالان حوزه زنان همچون محبوبه کرمی نيز گزارش شده است. يکی از نزديکان محبوبه کرمی به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت که مقامات اطلاعاتی به او گفته اند که اگر اعتراف نکند و جلوی دوربين قرار نگيرد مجازات سنگينی خواهد داشت. محبوبه کرمی از قربانيان جديد پروژه اعتراف گيری است که ظاهرا برای رها شدن از فشارهای شديد جسمی و روحی قبول کرده است که جلوی دوربين های ماموران اطلاعات قرارگيرد.

با وجود اين فشارها، شيرين علم هولی اعلام کرده که حاضر به مصاحبه نيست. به نظر می رسد فشار بر فعالان کرد شدت گرفته است. هفته گذشته نيز، اطلاعات با خوانواده زينب جلاليان تماس گرفته و از انها خواسته اند که به ملاقات دختر خود بيايند، اما شرطی که برای آنها گذاشته اند اين بوده که هر طور شده زينب را برای مصاحبه تلويزيونی قانع کنند. اما خانواده زينب بعد از ملاقاتی ۳ ساعته نتوانسته اند که او را قانع کنند که به درخواست وزارت اطلاعات تن دهد و زينب در پاسخ گفته است من مرتکب هيچ گناه و خطای نشده ام و تنها جرم من حق خواهی بوده است.

زمينه خبر:

شيرين علم هولی متولد ۱۳ خرداد ۱۳۶۰ از روستای ديم قشلاق در حوالی ماکوست. در ارديبهشت ۱۳۸۷ توسط سپاه پاسداران در تهران دستگير شد. ۲۵ روز اول بازداشت خود را در مکانی نامعلوم و تحت شکنجه شديد جسمی و روانی گذراند. پس از آن، به بند ۲۰۹ زندان اوين تحويل داده شد و پس از تحمل ۶ ماه حبس به بند نسوان اين زندان منتقل گرديد. در تاريخ ۲۸ آذر ماه ۱۳۸۸ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران، که به رياست قاضی صلواتی برگزار شد به اتهام خروج غيرقانونی از مرز به تحمل دو سال حبس تغزيری و به اتهام محاربه از طريق ارتباط با پژاک، به اعدام محکوم شد. حکم در ۱۳ دی ماه به وکيل وی، ابلاغ شده است، اما روند بررسی پرونده در دادگاه بدوی خارج از اصول قانونی بوده است. به همين منظور درخواست تجديد نظر در حکم صادره را به دادگاه ارائه شده است. اما تا کنون بدون جواب مانده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016