دوشنبه 20 اردیبهشت 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کانون نويسندگان کردستان: اعدام دگرانديشان و فعالين مدنی کردستان را متوقف کنيد! تحول‌خواهی

امری که به غير از نقض اساسی‎ترين حق بشر، يعنی حق حيات، انديشه، اراده و سرمايه‎های انسانی جامعه ايران و کردستان را آماج سياست سرکوب سيستماتيک خود قرار داده‎است تا بدين شيوه جامعه را به حالت انفعالی سوق داده و مردم را از خواسته‎ها و مطالبات انسانی، ملی و قانونيشان بازدارد


وجدانهای بيدار جهان!
سازمان‎ها،مجامع و محافل مدافع حقوق بشر!

صبح روز يکشنبه مورخه ۹/۵/۲۰۱۰، خبر اعدام ۵ تن از فعالان سياسی و مدنی ايرانی, که چهار تن از آنان (فرزاد کمانگر، شيرين علم هولی، علی حيدريان و فرهاد وکيلی) از فعالين کرد هستند، توسط خبرگزاری های جمهوری اسلامی تحت عنوان "اعدام پنج بمب گذار تروريست" منتشر گرديد. اعدام اين فعالان سياسی و مدنی در حالی صورت می گيرد که طی ۹ ماه گذشته حداقل دو زندانی سياسی ديگر کرد به نام های احسان فتاحيان و فصيح ياسمنی نيز اعدام شده‎اند. علاوه براين، احکام مرگ در مورد حداقل ۱۶ تن ديگر از فعالان سياسی و دانشجويی کرد صادر و درصدد اجرای اين احکام ناروا هستند. به گونه‎ای که حسين خضری، زينب جلاليان و حبيب‎الله لطيفی؛ هر لحظه احتمال حکم مرگشان قريب‎الوقوع است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين احکام در حالی اجرا شده‎است که آقای خليل بهراميان وکيل مدافع ۳ تن از متهمين، بارها بر بی‎گناهی موکلان خويش و فقدان هرگونه سندی دال بر گناهکاربودن آنان تاکيد نموده و روند موجود را گونه‎ای "کردستيزی" در دستگاه قضايی ايران ناميده است. نگرش امنيتی‎ای که باعث گرديده، دگرانديشی، فعاليت در گستره عمومی، انتقاد نسبت به عملکرد حاکميت و طرح مطالبات ملی و پيگيری آن از سوی روشنفکران و فعالين کرد اقدام عليه امنيت ملی، تروريسم و محاربه شمرده شود. بدين دليل معلمی با ۱۳ سال سابقه درخشان تدريس همچون فرزاد کمانگر، که علاوه‌ بر شغل معلمی، نويسنده‎ای توانا، فعال حقوق بشر، فعال محيط زيست و حقوق کودکان بوده‎است که‌ در دادگاهی غيرعلنی و بدون هيئت منصفه پس از ماه ها زندان انفرادی و شکنجه‎های طاقت‎فرسا در دادگاهی هفت دقيقه‎ای و بدون داشتن حق دفاع، به مرگ محکوم می‎شود. امری که به غير از نقض اساسی‎ترين حق بشر، يعنی حق حيات، انديشه، اراده و سرمايه‎های انسانی جامعه ايران و کردستان را آماج سياست سرکوب سيستماتيک خود قرار داده‎است تا بدين شيوه جامعه را به حالت انفعالی سوق داده و مردم را از خواسته‎ها و مطالبات انسانی، ملی و قانونيشان بازدارد. وضعيتی که تشديد روند سرکوب و گسترش اعدام آزاديخواهان را در پی داشته و خبر به وقوع پيوستن يک فاجعه عظيم انسانی می‎دهد.
کانون نويسندگان کردستان ايران، با توجه به اينکه اعدام را امری غير متمدنانه‌ و بر خلاف تمام پرنسيپ های رسمی و بين المللی جهان متمدن دانسته‌ و به‌ حق حيات را برای تمامی انسان ها محفوظ دانسته‌ و به‌ آزادی انديشه و بيان به عنوان اساسی‎ترين حقوق انسانی اعتقاد دارد، ضمن محکوم نمودن اعدام اين پنج فعال مدنی، از تمامی سازمان ها و محافل و مجامع حقوق بشری و افکار عمومی در ايران و سراسر جهان انتظار دارد که صدای اعتراض خويش را نسبت به اعمال اعدام و سرکوب فعالين مدنی و دگر انديشان در کردستان توسط حاکمان جمهوری اسلامی، رساتر ساخته و جهت جلوگيری از اعدام آزادی خواهان، بخصوص فعالين مليت های تحت ستم ايرانی تلاش نمايند. چرا که‌ در صورت سکوت و عدم موضع گيری قاطع در اين مورد، می تواند جمهوری اسلامی را در ادامه‌ی روند کشتار ‌شهروندان و فعالين مدنی، جری‎تر نمايد.

کانون نويسندگان کردستان ايران


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016