دوشنبه 20 اردیبهشت 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مصاحبه با خانواده و وکيل اعدام شدگان، عزای عمومی و اعتصاب در کردستان، اعتراضات ايرانيان در شهرهای مختلف، روز

kawe.qoraishy(at)gmail.com
کاوه قريشی - دادسرای عمومی و انقلاب تهران صبح ديروز با صدور اطلاعيه ای از اعدام ۵ زندانی سياسی، که چهار تن آنان از زندانيان کرد بودند، به نامهای فرزاد کمانگر فرزند باقی، علی حيدريان فرزند احد، فرهاد وکيلی فرزند محمد سعيد، شيرين علم‌هولی فرزند خدر و مهدی اسلاميان فرزند محمد خبر داد. اين خبر اولين ساعات صبح ديروز در حالی بر خروجی پايگاه های خبری قرار گرفت که وکيل مدافع برخی از اعدام شدگان و خانواده های آنان در مصاحبه با «روز» اعلام کردند از اجرای حکم بی خبر بوده اند. مهرداد برادر فرزاد کمانگر می گويد: "روز قبل از اجرای حکم خانواده با فرزاد صحبت کرده بودند".

مصاحبه روز با خليل بهراميان، مهرداد کمانگر و ملائکه علم هولی را در پی بخوانيد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مسولان قضايی بايد تحت پيگری قرار بگيرند

خليل بهراميان، وکيل مدافع فرزاد کمانگر، شيرين علم هولی و مهدی اسلاميان در مصاحبه با "روز" با اعلام اينکه از اجرای حکم موکلان خود خبر نداشته است، می گويد: "اعدامی که امروز صورت گرفت فاجعه­ی بزرگی بود که در عين ناباوری اتفاق افتاد. نه من و نه خانواده ی موکلينم (فرزاد کمانگر، شيرين علم هولی و مهدی اسلاميان) از اعدام ايشان خبردار نبوديم. ساعت ۱۰ صبح از طريق تماس تلفنی يکی از خبرنگاران از موضوع مطلع شدم. بلافاصله به دادگاه انقلاب، بخش اجرای احکام رفتم و از داديار مربوطه سئوال کردم، ايشان گفتند از اين پرونده خبری ندارند. تاکيد کردند پرونده به دلايل امنيتی به دادسرای انقلاب ارسال شده است. بنابراين ساعت يک و نيم بعد از ظهر جهت پيگيری پرونده به دادستانی کل کشور رفتم. در آنجا هم سئوالات من در مورد وضعيت پرونده فرزاد کمانگر و اجرای ماده ۱۸ که قبلا اقدام کرده بوديم عملا با جواب سربالای مسئولين روبروشد".

اين وکيل مدافع در ادامه با اشاره به پنهان کردن پرونده فرزاد کمانگر در زمان دادستانی قاضی مرتضوی می افزايد: "ظاهرا پرونده فرزاد قبلا توسط آقای شاهرودی مصادره و برای تهيه گزارش تحويل آقای مرتضوی دادستان سابق تهران شده بود. در نتيجه­ی پيگيريهای من طی آخرين ماه های سال گذشته در دادستانی تهران معلوم شد که اين پرونده در کشوی ميز مرتضوی، دادستان سابق تهران پنهان بوده و تازه پيدا شده است. بعد از آن مقرر گرديد معاون دادستان وقت تهران از پرونده گزارش تهيه کند که اينجانب باتوجه به کم تجربگی معاون دادستان و عدم صلاحيت ايشان به اين مساله انتقاد کردم. انتقادی که هيچ گاه به آن توجهی نشد. در روزهای پايانی اسفند ماه گذشته به بنده اطلاع داده شد که از پرونده گزارش تهيه شده و بايد به دادگاه مراجعه کنم. اما هنگام مراجعه به دادستانی در کمال تعجب حتی اجازه ورود به اينجانب ندادند. بعد از تلاشهای زياد توانستم زمينه را برای پيگيری و درخواست اجرای ماده ۱۸ پرونده فراهم کنم. اين موضوع تا امروز که از اجرای حکم مطلع شدم مسکوت ماند. اکنون هم که صحبت می کنم هنوز اين مساله برای من جای باور نيست، هنوز فکر ميکنم خواب هستم و دقايقی ديگر بيدار خواهم شد و خوشحال از عدم صحت خبر اجرای حکم".

تماس با خانواده؛ ۲۴ ساعت قبل از اجری حکم

اعلام خبر اعدام اين پنج زندانی عقيدتی در حالی صورت گرفت که خانواده بعضی از آنها از تماس تلفنی فرزندانشان در ۲۴ ساعت قبل از اجرای حکم خبر داده اند.

مهرداد کمانگر، برادر فرزاد کمانگر معلم اعدام شده کرد، صبح روز گذشته در مصاحبه با روز گفت: "فرزاد معمولا از زندان با خانواده و به ويژه با مادرم در تماس بود. وی حتی روز قبل از اجرای حکم از طريق تلفن، مانند روزهای عادی با مادرم صحبت کرده اما از اجرا يا احتمال اجرای حکم چيزی نگفته بود".

مهرداد نيز مانند وکيل مدافع پرونده برادرش اظهار داشت که نه مسئولان زندان و نه مقامات قضايی خانواده را در جريان اجرای حکم قرار نداده بودند.

برادر فرزاد کمانگر عصر ديروز در مصاحبه ای ديگر با "روز" هنگامی که برای پيگيری پرونده برادرش در مسير کردستان- تهران قرار داشت، گفت: "ما خبر اعدام را از رسانه ها و تماس خبرنگاران متوجه شديم. برای ما يک شوک بزرگ بود. بنابراين هم اکنون جهت پيگيری پرونده به همراه مادرم و خانواده های حيدريان و وکيلی عازم تهران هستيم".

وی با بيان اينکه "تمام تماس های ايشان حتی با وکيل پرونده مسدود شده است"، می گويد: "ما قبلا در مواردی حتی با بازجوی پرونده نيز در تماس بوديم، اما اکنون تماس های ما با ايشان نيز مسدود شده است".

از سوی ديگر آقای خليل بهراميان در مورد تحويل جنازه ی اعدام شدگان به خانواده هايشان به "روز" می گويد: " دادگاه قضايی کاری را که خواستند، آنهم نه طبق ضوابط و قانون بلکه به نام اراده شخصی افراد انجام دادند. قانونا بايد جنازه ها به خانواده ها تحويل داده شود. اما با توجه به روند قانون گريزی و قانون شکنی ای که در ماه های اخير پيش آمده، هر کاری از جمله خودداری از تحويل جنازه ها به خانواده ها امکان پذير است. تحويل جنازه ها يک تکليف قانونی است. اما دستگاه قضايی در کنترل افراد ماجراجويی است که به اوضاع بحرانی کشور و الزام به اجرای قانون توجهی ندارند. دستگاه قضايی در کنترل افرادی است که تنها منفعت شخصی، مادی، اقتدار طلبانه خود را مد نظر دارند. اگر کشور در وضعيت آرامی قرار بگيريد بايد تمامی اين افراد تحت پيگرد قانونی قرار بگيرند و مجازات شوند".

به پزشک قانونی کهريزک برويد

وکيل مدافع مهدی اسلاميان، فرزاد کمانگر و شيرين علم هولی در حالی بر تحويل جنازه ها به خانواده ها به لحاظ قانونی تاکيد دارد که مسئولان زندان و پزشک قانونی بهشت زهرا از دادن هر گونه اطلاعات به بستگان علم هولی خودداری نموده اند.

ملائکه علم هولی، از اعضای خانواده شيرين علم هولی زندانی اعدام شده ی کرد، با اشاره به خودداری مسئولان زندان از ارائه توضيحات در مصاحبه با "روز" به نقل از برادر شيرين که از همان ساعت اوليه پس از انتشار خبر در مقابل زندان اوين حضور داشت، می گويد: "ما ابتدا به زندان اوين مراجعه کرديم. آنها لباس ها و وسايل شخصی شيرين را به ما تحويل دادند و گفتند به پزشک قانونی بهشت زهرا مراجعه کنيد، آنجا مسئولان به شما پاسخ خواهند داد. پس از مراجعه به پزشک قانونی بهشت زهرا، مسئولان بدون هيچ توضيحی گفتند: جنازه ها اينجا نيستند و می توانيد به پزشک قانونی کهريزک مراجعه کنيد. ما پس از مراجعه به آنجا هم با جواب های سربالای مسئولان روبرو شديم. آنها نهايتا گفتند که فردا دوباره برگرديد".

اين عضو خانواده علم هولی نيز با اعلام اينکه خانواده از اجرای حکم شيرين مطلع نشده اند، اعدام اين ۵ اين زندانی سياسی را مغاير با قانون اساسی خواند و گفت: "فرزندان ما هيچ گناهی مرتکب نشده بودند که اعدام و حتی مجازات شوند".

واکنش ها در کردستان

در پی اعدام زندانيان سياسی کرد و در اولين واکنش فعالان کرد به اين اعدام ها، تعدادی از فعالان سياسی، مدنی و روزنامه نگاران کرد در داخل و خارج از ايران و در کردستان عراق و شهر سليمانيه دست به اعتصاب و تجمع و تحصن اعتراض آميز زدند.

به گزارش خبرنگار "روز" در کردستان عراق، تعداد زيادی از فعالان کرد ايرانی ساکن در کردستان عراق عصر روز گذشته با حضور چند تن از شخصيت های سياسی، مدنی، مطبوعاتی و مدنی کرد در سکوی آزاد پارک آزادی شهر سليمانيه دست به تجمع و سپس اعتصاب و تحصن زدند. تحصنی که به گفته خبرنگار روز تا سه روز آينده ادامه خواهد داشت.

خبرنگار "روز" در ارتباط با اين مراسم می گويد: "تجمع با همت جمعی از روزنامه نگاران کرد در کردستان عراق صورت گرفت. ابتدا حضار با يک دقيقه سکوت به شهدای زندان اوين ادای احترام کردند. سپس شيرکو بيکس، شاعر بزرگ و نامدار کرد با قرائت قطعه شعری با خانواده اعدام شدگان و مردم کردستان ابراز همدردی نمود. در ادامه يکی از بستگان خانواده شيرين علم هولی ضمن سخنانی اعدام شيرين و چهار زندانی سياسی ديگر را محکوم کرد. سردبيران روزنامه های کردی کردستان عراق از سخنرانان بعدی تجمع بودند. سپس تعدادی از فعالان کرد ايرانی به نمايندگی از دانشجويان، زندانيان سياسی، روزنامه نگاران و فعالان سياسی به ارائه سخنانی در ارتباط با اعدام های زندان اوين پرداختند".

قابل ذکر است که تعدادی از فعالان فارس زبان ايرانی ساکن در کردستان عراق نيز "سياست خشونت ورزانه جمهوری اسلامی در قبال فعالان کرد و ديگر فعلان سياسی ايران" را محکوم کردند.

در پايان اين مراسم بيانيه جمعی از روزنامه نگاران، فعالان مدنی و سياسی کرد از سوی اعضای "ستاد هماهنگی بزرگداشت اعدام شدگان زندان اوين" قرائت شد. بيانيه ای که درآن از مردم کردستان خواسته شده روز سه شنبه ۲۱ ارديبهشت در اعتراض به اعدام زندانيان سياسی دست به اعتصاب عمومی بزنند.

در بخشی از اين بيانيه آمده است: "اعدام مداوم فرزندان کرد و تشديد خشونت عليه شهروندان کرد توسط نهادهای امنيتی و قضايی جمهوری اسلامی ايران عواطف ملت کرد و همه وجدان های بيدار را جريحه دار کرده است. در اين شرايط سخت، برای جلوگيری از تکرار اين قبيل اعمال غير انسانی و احترام به عواطف جريحه دارشده ملت کرد، انتظار می رود همه افراد، شخصيت ها،گروه ها و نهاد های مدافع حقوق انسانی در داخل و خارج از کشور، به ويژه سازمان های حقوق بشری بين المللی نسبت به تداوم اين قبيل اعدامها ساکت ننشينند و اعتراضات خود عليه اقدامات جنايتکارانه مقامات جمهوری اسلامی ايران تشديد نمايند. از ملت داغدار کرد نيز درخواست می شود در روز سه شنبه مورخ ۲۱ ارديبهشت به مناسبت مراسم سوم اين شهيدان با به اعتصاب عمومی کشاندن شهرهای کردستان، بار ديگر تجسم آزادی و دمکراسی خواهی در ايران شده و خشم خود را نسبت به اينگونه جنايات غير انسانی ابراز داشته و مانعی بر سر راه ادامه خشونت دولتی در کردستان شوند".

همچنين برخی از احزاب کرد در بيانيه های مشترک و جداگانه اعدام پنج نفر از فعالان سياسی کرد را محکوم کردند. حزب کومله کردستان ايران، حزب دمکرات کردستان ايران، سازمان خبات کردستان ايران، کومله زحمتکشان کردستان ايران، حزب حيات آزاد کردستان و حزب دمکرات کردستان از جمله احزابی بودند که سياست های جمهوری اسلامی ايران را در قبال کرد ها و به ويژه سياست اعدام را محکوم کردند.

اعتراض ايرانيان در خارج از کشور

در ادامه اعتراض به اجرای حکم پنج زندانی سياسی در ايران، شماری از ايرانيان خارج از کشور در مقابل سفارتخانه های ايران در کشورهای خارجی اقدام به برگزاری تجمع های اعتراضی نمودند. ايرانيان در آلمان و انگلستان و فرانسه و برخی ديگر از کشورها با برپايی تجمع های اعتراضی شروع موج جديد اعدام ها را در ايران محکوم کردند.

صدها شهروند ايرانی ساکن دو شهر برلين و کلن آلمان با شنيدن خبر اعدام پنج نفر از دگرانديشان در ايران دست به تظاهرات زدند. خانم سارا دهکردی در شهر برلين طی اطلاعيه‌ای از ايرانيان خواست، عليه اعدام اين دگرانديشان و نيز اعدام شهروندان افغانی ساکن ايران دست به تظاهرات بزنند. وی هشدار داد که جمهوری اسلامی در پی اعدام‌های جمعی دگرانديشان، همانند اعدام‌های سال ۱۳۶۷ است.

دويچه ‌وله (Deutsche Welle)شبکه‌ی برون‌مرزی آلمان اعلام کرده است: "در شهر کلن نيز شماری از سازمان‌های سياسی و نهادهای حقوق بشری در شامگاه روز يکشنبه در يکی از ميدان‌های مرکزی شهر گرد هم آمدند. به گفته خبرنگار دويچه وله، شماری نهادهای حقوق بشری و سياسی، ايرانيان و آلمان‌ها را به اين تظاهرات فرا خوانده بودند. سخنرانی‌هايی به دو زبان از سوی تظاهرکنندگان ايرانی و آلمانی ايراد شد. شمار تظاهرکنندگان به حدود ۲۵۰ نفر می‌رسيد".

همزمان با آلمان، در لندن پايتخت انگلستان نيز تجمعی اعتراضی صورت گرفته است. به گزارش پايگاه خبری جنبش راه سبز- جرس، در شهر لندن اين تجمع ساعت ۱۷ امروز و در مقابل سفارت جمهوری اسلامی ايران واقع در خيابان کنسينگتون برگزار خواهد شد.

اين موضوع در فرانسه اما حال و هوای ديگری داشت. طوری که تجمع ايرانيان در اين کشور منجر به بازداشت دهها تن از ايرانيان معترض ساکن شد.

به گزارش خبرنگار "روز" در پاريس، صدها تن تن از ايرانيان مقيم فرانسه حدود عصر روز گذشته مقابل سفارت جمهوری اسلامی در پاريس دست به تجمع اعتراضی زدند و اعدام پنج زندانی سياسی را محکوم کردند.

يکی از حاضرين در اين تجمع به روز می گويد: "کارمندان سفارت اما به معترضين حمله کردند و تجمع به خشونت انجاميد." پليس فرانسه بعد از دقايقی در صحنه حاضر شد و دهها تن از معترضين ايرانی را بازداشت کرد.

به گفته اين شهروند ايرانی مقيم فرانسه "بازداشت شدگان، دهها تن بودند که پس از بازداشت، با سه اتوبوس به اداره پليس منتقل شده اند".

به گزارش خبرنگار "روز" در بين بازداشت شدگان شماری از روزنامه نگاران و فعالان حقوق بشر ايرانی هم به چشم می خورند.

پيگيريهای حقوقی ادامه خواهد داشت

آيا روند حقوقی پرونده اعدام اين پنج زندانی سياسی پس از اجرای حکم ادامه خواهد داشت؟

خليل بهراميان وکيل مدافع فرزاد کمانگر، شيرين علم هولی و مهدی اسلاميان در پايان مصاحبه با روز در پاسخ به اين سئوال می گويد: "هرگونه پيگيری مجدد پرونده از سوی وکيل مدافع، منوط به واگذاری مجدد پرونده از سوی خانواده های موکلان است. بر طبق قانون در تمام کشورها، واز جمله ايران به عنوان يکی از دولتهای جامعه جهانی امکان پيگيری پرونده حتی پس از اجرای حکم، وجود دارد. کسانی که فکر می کنند با مرگ ايشان پرونده ها مختوم اعلام شده است اشتباه می کند، چون اين پرونده ها اصولا بعد از اجرای احکام زنده می شوند و قابل پيگيری هستند. روزی خواهد رسيد که اين افراد به اشد مجازات برسند".


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016