چهارشنبه 13 مرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدی‌نژاد: پيشنهاد تبادل سوخت هنوز روی ميز است، به اروپايی‌ها می‌گويم شما ما را تحريم‌ کرده‌ايد يا خودتان را؟ ايسنا

رييس جمهور گفت: استکبار با شعار حقوق بشر می‌خواهد خود را بر مردم ديگر کشورها مسلط کند.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، دکتر محمود احمدی‌نژاد در ورزشگاه قدس همدان در جمع مردم اين شهر گفت: مسووليت‌های ملت ايران و شما مردم همدان بسيار سنگين است. حرکت در مسير الهی و ايفای مسووليت‌های فردی و اجتماعی نيازمند اراده‌ای قوی و پالايش روح و انباشت انرژی و اتکا به دريای بيکران رحمت الهی است.

وی ادامه داد: من به شما توصيه می‌کنم که قرآن زياد بخوانيد و برای تعميق عشق به امام، امامت و ولايت تلاش کنيد. به خصوص جوانان ايرانی که گل سرسبد جوانان جهان هستند و الگوی مناسب برای ساير جوانان جهان می‌باشند و چشم اميد ملت‌ها برای رهايی به دست و انديشه‌های اين جوانان ايرانی است.

رييس‌جمهور در بخش ديگری از سخنان خود با بيان اين‌که هر جايی که در جهان مشکل ايجاد شده است، ناشی از دوری از خداست، افزود: کسانی که دل در گروی اهل بيت دارند انسان‌هايی صالح هستند و در محيط زندگی آن‌ها دشمنی، کينه‌ورزی، تجاوز، استکبار و استبداد وجود ندارد. هر جا مشکل هست به خاطر دوری از راه خدا و مکتب خدا و آئين پيامبران است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


احمدی‌نژاد تصريح کرد: عده‌ای که تا ۳۰۰ سال قبل دنيا را غارت می‌کردند و دوره‌ای به نام برده‌داری و استعمار برپا کرده بودند و صدها ميليون انسان را از خانواده‌های خود جدا کردند، دزديدند و به اسارت بردند و کاخ‌های خود را برافراشتند و همه معادن و ثروت‌های ملت‌ها را بهره‌برداری کردند، امروز هم که با استقلال ملت‌ها مواجه شده‌اند با نقاب جديد و با سازمان‌دهی جديد به صحنه‌ آمده‌اند تا همان مناسبات را با حرف‌های زيبا زنده کنند.

وی با بيان اين‌که آمارها می‌گويد بيش از ۳۰۰ ميليون انسان را به بردگی بردند و با آن کشورهای خود را ساختند و صدها ميليون برده به پای پيشرفت آن‌ها از بين رفت، تصريح کرد: شما ببينيد انگليس يک جزيره کوچک در قلب اروپاست، اما چگونه با کشتی‌های خود يک کشور بزرگ به نام هند را تحت سلطه خود در می‌آورد.

وی تاکيد کرد: برخی کشورهای اروپايی که در نقشه‌ها به اندازه يک نقطه ديده می‌شوند کشورهايی با جمعيت ۱۰۰ ميليون را به زير سلطه خود در آوردند، امروز هم که ملت‌ها مستقل شده‌اند به نام حقوق بشر و دموکراسی و مبارزه با سلاح‌های کشتار جمعی و سلاح اتمی به ميدان آمده‌اند و می‌خواهند ساز و کارهای سياسی جهان را طوری طراحی کنند که باز هم منافع آن‌ها تضمين شود و ثروت ملت‌ها به جيب آن‌ها برود. رييس‌جمهور عنوان کرد: در همين کشورهای آفريقايی معادن را به يغما می‌برند، در حالی که حتی نقشه اين معادن را در اختيار اين کشورهای آفريقايی قرار نمی‌دهند و ميليون‌ها آفريقايی از فرط گرسنگی رو به مرگ است. در يکی از اين کشورها که من به آن سفر کرده بودم اين کشور دارای معادن غنی الماس است، اما حتی يک ريال از اين معادن به جيب مردم نمی‌رود.

احمدی‌نژاد در ادامه گفت: جريان ديگری که اتفاق افتاده است و در راستای چپاول ملت‌هاست متعلق به اقتصاد آمريکاست که ۳۰ هزار ميليارد دلار دارايی کاغذی توليد کرده‌اند. ۳۰ سال قبل آمريکايی‌ها گفتند ديگر لازم نيست برای چاپ دلار نياز به پشتوانه طلا باشد، عده‌ای هم ذوق‌زده و غرب‌زده برای آن‌ها کف زدند، غافل از اين‌که اين کار تيزکردن چاقو برای بريدن رگ‌های ملت‌ها بوده است. ديگر کنترل بر خزانه و بانک مرکزی آمريکا وجود نداشت و آن‌ها هر چقدر دلشان می‌خواست پول چاپ کردند و با آن منابع ديگر کشورها را خريدند. به عبارتی از جيب هر نفر در دنيا ۵ هزار دلار دزديدند و اين بزرگترين دزدی سازمان يافته در تاريخ است و در ازای آن تورم و بيکاری و فقر به ملت‌ها تحميل شد و اين دزدی جديد بود و جديدتر از هر جديدی بود.

احمدی‌نژاد افزود: آن‌ها با شعار حقوق بشر می‌خواهند خود را بر مردم ديگر کشورها مسلط کنند. خودشان صدام را زمانی پرورش دادند و بعدا به بهانه مقابله با او به عراق لشکر کشيدند.

احمدی‌نژاد در ادامه در پاسخ به اين سوال که چرا استکبار با ملت ما مخالف است، گفت: آن‌ها طراحی کرده بودند که مثل ۳۰۰ سال گذشته با شعارهای جديد و انسانی دنيا را بچاپند، اما ديدند که ملت ايران با رهبری امام قيام و انقلابی به پا کرد که مسيرهای تسلط را ببندد و آن‌ها هر جا که می‌خواستند بر ملت‌ها مسلط شوند ملت ايران را رو در روی خود می‌ديدند، البته ايران لشکرکشی نمی‌کند، اما آن‌ها هر جا می‌روند می‌بينند ملت ايران با ايمان، فرهنگ، آرمان‌خواهی و عدالت‌خواهی در همه جا حاضر است و جلوی چپاول آنها را می‌گيرد.

وی در بخش ديگر از سخنان خود با اشاره به پرونده هسته‌يی ايران گفت: آن‌ها گفته‌اند ما می‌خواهيم با شما مذاکره کنيم ما هم گفتيم بسيار خوب. خودشان از ترکيه و برزيل خواستند که با ما مذاکره کنند و مقدمات مذاکره را فراهم کنند البته آن‌ها در ذهنشان چيز ديگری بود و فکر می‌کردند ما مخالفت می‌کنيم و آنها بهانه‌ای پيدا می‌کنند تا عليه ملت ما لجن‌پراکنی کنند، اما ديدند سندی در ايران منتشر شد که عزت و عدالت و صلح و برادری در آن بود و اين آن‌ها را عصبانی کرد، گفتند ما حاضريم مذاکره کنيم اما در سايه چماق. قطعنامه‌ای صادر کردند تا آن را به عنوان چماق بر سر ملت ايران بگيرند و بعد بگويند که بياييد گفت‌وگو کنيد، منظور آن‌ها هم از گفت‌وگو اين بود که آن‌ها هر چه بگويند ما چشم بگوييم، اما نمی‌دانند به عقب افتاده‌اند و خبر ندارند که دنيا عوض شده و ملت‌ها بيدار شده‌اند.

وی تاکيد کرد: ما اهل گفت‌وگو هستيم اما گفت‌وگو بر پايه عدالت و احترام و اگر فکر می‌کنيد با چماق می‌توانيد از ملت ما امتياز بگيريد بدانيد که ملت ما صدها چماق را بر سرتان خرد می‌کنند.

وی در ادامه گفت: وقتی که قطعنامه دادند اعلام کردند که حاضرند مذاکره کنند آن خانم که نماينده شورای اتحاديه اروپاست سه ماه از همه گفت‌وگوها فرار می‌کرد، اما بلافاصله بعد از صدور قطعنامه آمادگی خود را برای گفت‌وگو اعلام کرد ما هم در جواب آن‌ها گفتيم ما اهل گفت‌وگو هستيم، اما چون بی ادبی کرديد دو ماه با شما مذاکره نمی‌کنيم تا ادب شويد و مثل بچه آدم بياييد مذاکره کنيد. آن‌ها هر جا از نظر منطق کم می‌آورند به شورای امنيت و صدور قطعنامه متوسل می‌شوند اما ما به آن‌ها می‌گوييم آن‌قدر پای قطعنامه‌ها بايستيد تا زيرپايتان علف سبز شود.

احمدی‌نژاد در بخش ديگری از سخنان خود گفت: آن‌ها برنامه ديگر چيده‌اند و همه بی‌عقلی‌هايشان را يکجا جمع کرده‌اند. گفتند ما از يکسو تحريم می‌کنيم و از سوی ديگر تبليغات سنگين ايجاد می‌کنيم و در گوشه و کنار خاورميانه حرکت‌های ايذايی ايجاد می‌کنيم و بعد به سراغ ملت ايران می‌رويم. دنباله‌های داخلی آن‌ها هم شروع کردند سرو صدا کردن که ماجراجويی نکنيد و وضعيت خطرناک است، بعضی افراد ايرانی را هم در گوشه و کنار دزديدند تا آن‌ها را وادار کنند تا در شرايط سخت يکسری حرف‌ها را بزنند و از سوی ديگر برخی از جاسوس‌های آن‌ها هم بگويند که ما در جريان هستيم و ايران به دنبال بمب هسته‌يی است و مثلا من خود فلان نامه را به فلانی دادم. عده‌ای هم در داخل وقتی جلوی آن‌ها ايستادگی می‌کنيم می‌گويند ماجراجويی نکنيد و هر وقت هم که می‌خواهيم گفت‌وگو کنيم می‌گويند شما سازش می‌کنيد. آن‌ها در جلسات داخلی خود گفته‌اند که ما همانطور که در جنگ جام زهر را آماده کرديم آن را مجددا بايد آماده کنيم.

احمدی‌نژاد در بخش ديگری از سخنان خود با اشاره به تحريم‌ها گفت: من به اروپايی‌ها می‌گويم شما ما را تحريم‌ کرده‌ايد يا خودتان را. ۴ سال است که تحريم کرده‌ايد، مبادلات تجاری ما ۴ برابر شده، توسعه صنعتی دو برابر و پيشرفت‌های علمی ۱۰ برابر شده است، مگر اروپايی‌ها به ما چه می‌فروشند به جز يک مشت کالاهای مصرفی که آن هم همه جا پيدا می‌شود. ما نياز به شما اروپايی‌ها نداريم. شما خودتان را تحريم می‌کنيد. ما البته از اين کار استقبال نمی‌کنيم، اما وقتی بداخلاقی کرديد خودمان می‌سازيم و در آينده هم خواهيم ساخت. در چند ماه گذشته می‌خواهند با دروغ و دلنگ کاری کنند که ما خيال کنيم اتفاقی افتاده و امتياز بدهيم. اين ملت عطای کالاهای لوکس شما را به لقايش می‌بخشد و هرگز التماس شما را نمی‌کند.

احمدی‌نژاد در بخش ديگری از سخنان خود گفت: شما تجهيزات نفتی به ما نمی‌دهيد، خدا را شکر. ما هم چنين آرزويی داشتيم، خودمان می‌سازيم، اما برای کسانی که به ما بی‌ادبی می‌کنند و عليه ما تبليغ می‌کنند ما هم آن‌ها را مجازات می‌کنيم. هر کشور اروپايی که به بهانه تحريم بخواهد قراردادی را لغو کند و کالايی را نفروشد بداند که درآينده بازار ملت‌ها جايی نخواهد داشت. روزی که شما از صنعت نفت ايران برويد روز جشن ملت ما خواهد بود. ۶۰ سال است که نفت ما به ظاهر ملی شده، اما از هر واحد درآمد آن ۶۰ درصد به جيب آن‌ها می‌رود. همان‌ها که نفت ما را پيش از اين به يغما می‌بردند.

رييس‌جمهور در بخش ديگری از سخنان خود گفت: آن‌ها به ما گفتند که بياييد مذاکره کنيد ما هم گفتيم که اهل مذاکره هستيم، گفتند مذاکره در سطح بالاتر باشد، ما هم قبول کرديم چراکه در منطق و استدلال و قانون چيزی کم نداريم. در زمان بوش سه سال پی در پی به نيويورک رفتم و هر بار هم اعلام آمادگی مناظره در برابر رسانه‌ها و افکار عمومی با بوش را مطرح کردم. امروز هم تکرار می‌کنم آخر شهريور به سازمان ملل می‌روم و همين آلان اعلام می‌کنم که حاضرم با اوباما در حضور ملت‌ها درباره راه‌حل‌های خود برای حل مسايل جهانی مناظره کنم. مشکلات را بيان کنيد و راه‌حل ‌ها را هم بگوييد تا دنيا بداند که مشکل در کجاست. بوش درخواست مناظره مرا نپذيرفت و من فهميدم که چرا نمی‌پذيرد. مشاورانش به او همان توصيه را کرده بودند که بعضی‌ها به بعضی‌ها در جريان مناظره گفته‌ بودند.

وی ادامه داد: مشاورانش به او گفته بودند که اگر در مناظره شرکت نکنيد سه بر هيچ می‌بازيد و اگر شرکت کنيد شش بر صفر. من به او اعلام کرده بودم که می‌تواند مشاورانش را هم همراه خود بياورد، اما باز هم نيامد. اوباما اعلام کرده که می‌خواهد تغييرات ايجاد کند و چند روز پيش اعلام کرد که بخشی از نيروهای آمريکا از عراق خارج می‌شوند و اين به مفهوم عمل کردن به شعار تغيير است، اما چرا بايد عده‌ای بمانند و عده‌ای بروند وآن عده که می‌روند از عراق به کجا می‌خواهند بروند. آن‌ها می‌خواهند به افغانستان بروند، من به دولت آمريکا می‌گويم که اگر در اين سربازان خيری وجود دارد، آن‌ها را به آمريکا ببريد تا خيرش به مردم آمريکا برسد.

وی در بخش ديگری از سخنان خود گفت: عده‌ای هستند که تحت فشار ملت ايران قرار دارند و ملت ما يقه آن‌ها را گرفته است، آن‌ها ۲۰ سال بر بيت‌المال تسلط داشتند و سه سال پيش که در اوج فشارها بوديم و ملت ايران ايستادگی کرد و دولت هم به تبعيت از ملت و رهبر ايستاد، اين‌ها زبانشان دراز بود که ماجراجويی نکنيد و دشمن را بزرگ و ملت را کوچک فرض کرده بودند. در سال گذشته که ما وارد تبادل سوخت شديم گفتند سازش شد و دستاوردهای هسته‌ای به باد رفت. امروز هم دو طرفه حرف می‌زنند وقتی می‌ايستيم می‌گويند ماجراجويی نکنيم، وقتی هم که گفت‌وگو می‌کنيم می‌گويند تجديدنظر و سازش شد. من به اين‌ها می‌گويم که ملت شما را شناخته است. به دامن ملت برگرديد. اگر ۱۰۰ تا هم از جام زهر پر کرده باشيد ملت با دست خود و با تبعيت از رهبری در کام منافقين فرو می‌کند. ملت از شما عبور کرده است. شما هم چيزی نيستيد. ملت ما نه تنها از شما که از مستکبران عالم عبور کرده است. آن شعاری که امام می‌داد و می‌گفت ما آمريکا را در زيرپای خود له خواهيم کرد به فضل الهی امروز محقق شده است.

احمدی‌نژاد خطاب به اوباما گفت: من به شما نصيحت می‌کنم به راه ملت‌ها برگرديد. اوباما فرصت‌های بسياری را از دست داده است و اين به خاطر سلطه صهيونيست‌ها و مراکز قدرت در آمريکاست و اوباما به جای تکيه بر مردم به صهيونيست‌ها متکی شده‌اند و فرصت‌های بزرگ اصلاح مناسبات را از دست داده است. من به او نصيحت می‌کنم که از فرصت‌ها استفاده کند و اين قدر آمريکا را به ذلت نکشد. اگر می‌خواهد ماندگار و عزيز باشد به پای عدالت و حق و منافع ملت‌ها بايستد.

رييس‌جمهور افزود: دوستان اوباما می‌گويند که او تحت فشار است اگر چنين است اين عواملی که به او فشار می‌آورند را معرفی کنند. فرصت‌ها را از دست ندهد. فرصت تبادل سوخت را از دست داد. البته اين پيشنهاد هنوز روی ميز است و دولت ايران اعلام کرده است که از نيمه دوم ماه رمضان آماده گفت‌وگوست. ملت ايران و ملت‌های آزاده جهان صدها دولت قلدر و امپراتوری‌های زورگو را زيرپای خود له می‌کند.

رييس‌جمهور کشورمان در بخش ديگری از سخنان خود به موضوع فلسطين اشاره کرد و گفت: در فلسطين بعد از ۶۰ سال جنايت حالا دم از گفت‌وگو می‌زنند و می‌گويند که هر کس به گفت‌وگوها تن ندهد مخالف صلح است. ما می‌پرسيم که چه کسی با چه کسی بايد صلح کند. اشغالگران فلسطين مشروعيت گفت‌وگو ندارند. از طرف فلسطين هم چه کسی می‌خواهد گفت‌وگو کند و کسانی که می‌خواهند مذاکره کنند در کجا و چگونه از ميليون‌ها فلسطينی آواره مشروعيت گفت‌وگو گرفته‌اند. صرف نشستن پشت يک ميز و گفت‌وگو درباره مسايل مختلف مساله فلسطين را حل نمی‌کند. به کشورهای عربی هم توصيه می‌کنم که اشتباه ۶۰ سال گذشته را تکرار نکنند. چرا برخی عجله دارند که ملت فلسطين را به اشغالگران بفروشند.

احمدی‌نژاد ادامه داد: رژيم صهيونيستی دچار بحران هويت است و مشروعيتش را از دست داده است. به اين رژيم امتياز ندهند چون در حال از بين رفتن است. از سوی ديگر زمانی گفت‌وگو معنی پيدا می‌کند که نمايندگان واقعی به سر ميز مذاکره بيايند. رژيم صهيونيستی در ميان ملت‌های منطقه جايی ندارد و اين بازی‌ها او را نجات نخواهد داد. کشورهای زورگو اين رژيم را ساخته‌اند و خود نيز بساط آن را جمع کنند.

امروز ايران يعنی خداپرستی و ظلم ستيزی و عدالت‌خواهی و صلح و محبت و رفاه و تکامل طلبی و اتصال به آسمان و سعادت حقيقی و امروز تلاش برای ساخت ايران بالاترين مجاهدت و عمل انقلابی است.

وی به طرح هدفمند کردن يارانه‌ها اشاره کرد و گفت: اين طرح، يک طرح انقلابی و صدرصد به نفع ملت است. بعضی می‌خواهند مردم را بترسانند، اما دولت همراه مردم است و با کمک به آن‌ها اين طرح را اجرا می‌کند و هيچ کجا از ملت جلو نمی‌زند. از همان روز اولی که اين طرح اجرا شود بهبود در زندگی مردم آغاز خواهد شد. ما با اجرای اين طرح نمی‌خواهيم يارانه‌ها را حذف کنيم. کسانی که زمانی می‌خواستند يارانه‌ها را حذف کنند امروز مردم را از اين طرح می‌ترسانند در حالی که هدف ما با اجرای اين طرح دادن عادلانه يارانه‌هاست. چرا ۷۰ درصد يارانه‌ها بايد در اختيار ۳۰ درصد مردم قرار گيرد، اگر يارانه‌ها هدفمند شود هيچ فقيری در ايران يافت نمی‌شود.

وی گفت: ما در اين طرح هيچ چيز پنهانی نداريم. بلکه در حال برنامه‌ريزی هستيم و هر کاری که بخواهيم انجام دهيم قبلا درباره آن با مردم سخن می‌گوييم و آثار و تبعات آن را پيش از اجرا به حساب مردم می‌ريزيم.

احمدی‌نژاد در بخش ديگری از سخنان خود با دفاع از طرح آتيه که براساس آن يک ميليون تومان برای هر نوزاد در نظر گرفته می‌شود، گفت: ما با اجرای اين طرح به فکر مسکن، اشتغال و آينده اين فرزندان هستيم. يک ميليون به حساب آتيه برای اين نوزادان ريخته می‌شود تا آن‌ها در آينده وقتی ازدواج کردند به هر کدام از زوجين ۱۰۰ يا ۱۳۰ ميليون تومان داده شود. اگر پدر و مادری قبل از بزرگ شدن فرزندشان به اين پول احتياج داشتند دولت می‌تواند اين پول را به صورت قرض‌الحسنه در اختيار آن‌ها قرار دهد.

رييس‌جمهور ادامه داد: عده‌ای از اجرای اين طرح ناراحت هستند. در حالی که اين پول ملت است و دولت از خود پولی ندارد. می‌خواهد پول ملت را به خودشان پس دهد، اما عده‌ای ناراحت هستند و می‌گويند بايد در اختيار افراد خاصی قرار دهيم اين طرح ضد تورم است.

احمدی‌نژاد در ابتدای سخنان خود با تاکيد بر حديث ثقلين گفت: همه حقايق و زيبايی‌ها در قرآن آمده است و اين معارف از طريق امامت و ولايت قابل دسترسی است. اهل بيت پيامبر الگو و اسوه هستند و سبقت از آن‌ها موجب هلاکت و همين طور عقب افتادن از آن‌ها نيز همين سرنوشت را دارد. مسير امامت و ولايت تنها راه شکوفايی و سعادت و عزت است. آنچه ما را در طول تاريخ، عزت و هويت واستقلال بخشيده است و سرافرازی‌های بی‌نظير ما را به ارمغان آورده عشق به ولايت، پيامبر و تمسک به قرآن است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016