چهارشنبه 20 مرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هيلاری کلينتون خواستار توقف اعدام‌های قريب‌الوقوع در ايران شد، راديو فردا

هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه ايالات متحده،‌ روز سه‌شنبه در بيانيه‌ای ضمن ابراز نگرانی از سرنوشت برخی از زندانيان محکوم به اعدام ايران از جمله سکينه محمدی‌ آشتيانی، از مقامات جمهوری اسلامی خواست تمامی زندانيان سياسی را آزاد کنند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، خانم کلينتون روز سه‌شنبه، بيستم مردادماه، در بيانيه‌ای اعلام کرد که اگرچه دولت جمهوری اسلامی گفته است حکم سنگسار خانم محمدی آشتيانی را اجرا نخواهد کرد، سرنوشت اين محکوم همچنان نامعلوم است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی همچنين به پرونده ابراهيم حميدی، جوان ۱۸ ساله‌ای اشاره کرد که در خردادماه ۱۳۸۹ در دادگاه کيفری آذربايجان شرقی به اتهام «لواط» به اعدام محکوم شده است.

خانم کلينتون تصريح کرد که آقای حميدی در معرض اعدام قريب‌الوقوع قرار دارد و اين در حالی است که وکيل اين پرونده طی روزهای گذشته مجبور به ترک ايران شده است.

اشاره خانم کلينتون به محمد مصطفايی وکيل چندين پرونده از جمله پرونده‌های خانم محمدی آشتيانی و آقای حميدی است که به دنبال احضار به دادگاه و دستگيری نزديکانش پس از چندين روز اختفا در ايران، در تاريخ ۱۳ مردادماه از دفتر سازمان ملل متحد در ترکيه تقاضای پناهندگی کرد.

خانم کلينتون همچنين خاطرنشان کرد که به باور ايالات متحده، تعدادی از زندانيان پس از انتخابات اخير رياست جمهوری ايران در معرض اعدام قريب‌الوقوع قرار دارند و در اين ميان به جعفر کاظمی، محمد حاج‌آقايی و جواد لاری اشاره کرد که هر سه در شهريورماه سال گذشته دستگير و در دادگاه به اتهام «محاربه»‌ به اعدام محکوم شدند.

وی در ادامه گفت: «ايالات متحده از دولت ايران می‌خواهد به دليل تعهداتش به ميثاق بين‌المللی مدنی و حقوق بشری اين اعدام‌ها را متوقف و تمامی زندانيان سياسی و مدافعان حقوق بشر دربند را فوراً آزاد کند.»

اشاره خانم کلينتون به عهدنامه ۱۹۶۶ سازمان ملل متحد بر سر برخورداری از آزادی‌های بنيادين است که در سال ۱۹۵۴و پيش از انقلاب اسلامی به تصويب مجلس ايران نيز رسيد.

وی همچنين در اين بيانيه با مردم ايران اعلام همبستگی کرد و افزود که ايالات متحده از اين‌ که مقامات جمهوری اسلامی حقوق مدنی شهروندانش را زير پا می‌گذارد، به‌شدت نگران است.

پی جی کرولی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، نيز روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران گفت: «به طور حتم ما نگرانی‌های ديرينی در مورد آزار و اذيت اقليت‌ها در داخل ايران داريم.»

وی در ادامه تصريح کرد که بحث بر سر مسئله نقض حقوق بشر در ايران در دستور کار ديدار آتی ايران و گروه وين بر سر مسئله هسته‌ای جمهوری اسلامی قرار دارد.

اين در حالی است که مقامات جمهوری اسلامی تأکيد کرده‌اند که مذاکرات ايران و گروه وين تنها بر سر تبادل سوخت هسته‌ای خواهد بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016