سه شنبه 19 مرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

متکی: ايران برای مذاکره با آمريکا درخواستی مطرح نکرده است، فارس

خبرگزاری فارس: وزير خارجه کشورمان گفت که درخواستی از سوی ايران برای مذاکره با آمريکا مطرح نشده و ما مواضع کشور پيرامون رويکردهای منطقه‌ای و سياست خارجی آمريکا را بارها و بارها مطرح کرده‌ايم.

به گزارش خبرنگار سياست خارجی خبرگزاری فارس، منوچهر متکی وزير امور خارجه کشورمان بعد از ظهر امروز سه شنبه پس از ديدار و گفت‌وگو با هور نامهونگ معاون نخست‏وزير و وزير خارجه کامبوج که به تهران سفر کرده است، در نشستی خبری در پاسخ به پرسشی در خصوص زمينه گفت‌وگوی دو جانبه بين ايران و آمريکا، با بيان اينکه از سوی ايران درخواستی برای مذاکره مطرح نشده است، گفت: مواضع کشورمان پيرامون رويکرد‌های منطقه‌ای و سياست خارجی آمريکا بارها و بارها مطرح شده است.
وی با بيان اينکه آمريکا در منطقه‌ ما درگير مسائلی است که به دليل سياست‌های نادرستی است که به ويژه در يک دهه اخير اتخاذ کرده است، افزود: آنها با پيامدهای اين شکست‌ها مواجه شدند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


متکی ادامه داد: ما تصحيح آن سياست‌ها و رويکرد صحيح در برخورد با مسائل منطقه را برای برون‎رفت از بحرانی که آمريکايی‌ها خود برای خود آفريدند می‌دانيم.
وزير خارجه کشورمان در خصوص گفت‌وگوها با گروه وين ابراز اميدواری کرد که اين گروه رويکردی سازنده و شفاف را به دور از تبليغات برای اجرای بيانيه تهران و توافق سه جانبه صورت گرفته در تهران در پيش بگيرد، افزود: مدير کل آژانس از سوی گروه وين و جمهوری اسلامی ماموريت يافته که اين گفت‎وگوها را هماهنگ کند.
وزير خارجه افزود: محل اين گفت‎وگوها علی القاعده وين خواهد بود و ما اميدواريم پيشرفت اين روند را در آينده به اطلاع مردم برسانيم.
متکی درباره سفرش به دمشق با اشاره به سفر وزير خارجه لبنان به تهران طی ۲ روزه گذشته اظهار داشت: تحولات منطقه،‌ اقدام تجاوزکارانه اخير رژيم صهيونيستی و ضرورت حمايت از مقاومت را در دستور مباحثاتمان داشتيم و در ادامه اين مشورت‌ها فردا گفت‎وگوهايی را با مقامات کشور برادر سوريه خواهيم داشت.
متکی ادامه داد: بعد از شکست رژيم صهيونيستی در لبنان و شکست مجدد آن در غزه و جنايات فضاحت بار اين رژيم در به شهادت رساندن کسانی که با اهداف انساندوستانه کشتی حامل کمک‌های انسان دوستانه را به غزه می‌بردند، اين رژيم مترصد است که با سلسله اقداماتی چهره‌ خودش را بازسازی کند.
متکی با بيان اينکه برخی از تشويق‌های فرامنطقه‌ای نيز برای اين رژيم می‌رسد، افزود: تقويت همگرايی منطقه‌ای که طی ۲ هفته اخير شاهديم بايد حلقه‌های تکميلی خودش را داشته باشد.
وزير خارجه ادامه داد: حضور سه جانبه رهبری مقاومت در کنار روسای جمهوری ايران و سوريه در چند ماه قبل در منطقه رژيم صهيونيستی را برای ورود به يک جنگ ديگر در منطقه به ترديد انداخت.
وی با ذکر اين نکته که اين بازدارندگی بايد با قوت در منطقه وجود داشته باشد، افزود: ما اين مشورت‌ها را در منطقه برای حمايت از مقاومت از يک‏سو و تقويت همگرايی منطقه‌ای از سوی ديگر که نقش مهم بازدارنده‌ای در برابر هر گونه تهديد خارجی در منطقه به ويژه از سوی رژيم صهيونيستی را دارا است در دستور کار داريم.
متکی در ابتدای سخنانش نيز با تشکر از همتای کامبوجی خود برای پذيرش دعوت و سفر به تهران خاطرنشان کرد: در گفت‌وگوهايمان با اشاره به تاريخچه روابط دو کشور و به ويژه غلبه مردم و مسئولان کامبوج در سالهای نسبتا طولانی جنگ داخلی و مشکلاتی که برای اين کشور وجود داشت و با توجه به اينکه کامبوج دورانی از ثبات و برنامه ريزی را برای پيشرفت و توسعه طی می‌کند به عنوان دو عضو خانواده بزرگ آسيا روابط دو کشور را مرور کرديم و زمينه‌های همکاری را در حوزه‌های مختلف برشمرديم.
وی با بيان اينکه روابط خوب سياسی بين دو کشور و همکاری‌های سازنده و متقابلی در سازمان‌های بين‌المللی وجود دارد، افزود: حمايت‌های متقابل از يکديگر در سازمان‌های بين‌المللی زمينه‌ها را برای ورود به دور جديدی از همکاری‌های اقتصادی بين دو کشور فراهم کرد و ما امروز حوزه وسيعی از زمينه‌ها در ۳ بخش تجارت، اجرای پروژه‌ها و سرمايه‌گذاری را مورد بررسی قرار داديم و توافق کرديم در حوزه تجارت با برگزاری نمايشگاه‌های متقابل در سطح ملی و مشارکت فعال در نمايشگاههای بين‌المللی در دو کشور، سفرهای متقابل مسئولان اتاق‌های بازرگانی و وزارتخانه‌های بازرگانی دو کشور، روابط تجاری بين تهران و پنوم‌پن، را وارد مرحله جديدی کنيم.
متکی با اشاره به کالاهای ساخت ايران که از کيفيت خوبی برخوردار است، ‌اظهار داشت: محصولات کامبوج در بخش کشاورزی می‌تواند در بازار ايران به فروش برسد که اين موضوع نيز مورد گفت‎وگو قرار گرفت.
وزير خارجه برنامه ۵ ساله توسعه کامبوج برای پيشرفت اين کشور را مورد اشاره قرار داد و گفت: جمهوری اسلامی اعلام آمادگی کرد که از طريق شرکت‌های ايرانی در اجرای پروژه‌های اين کشور مشارکت داشته باشد.
وی همچنين گفت: موسسه مطالعات زمين شناسی ايران اعلام آمادگی می‌کند که بتواند در همکاری‌ با کامبوج همانند بسياری از کشورهای دنيا که اين موسسه که توانسته اطلاعات دقيق و جامعی را در اختيار کشورها قرار دهد از جمله معرفی منابع زيرزمينی اين همکاری را با کامبوج داشته باشد.
متکی گفت: توافق کرديم موضوع تروريسم و گردشگری را در روابط دو کشور در دستور کار قرار دهيم و بنا شد اعضای دو هيئت يادداشت تفاهمی را در اين زمينه آماده کنند.
به گفته متکی تسهيلات رواديدی و ويزايی در اين ارتباط می‌تواند برای رفت و آمدها تشويق کننده باشد.
وی با بيان اينکه دولت کامبوج تسهيلاتی را برای اقامت بازرگانان تعريف می‌کند، افزود: توافق کرديم موافقتنامه‌های پايه‌ای را برای افزايش همکاری‌های اقتصادی در زمينه تعرفه‌ها، ‌اجتناب از اخذ ماليات مضاعف و تشويق سرمايه‌گذاری در دو کشور را در دستور کار قرار دهيم.
متکی به دعوت به عمل آمده از سوی همتای کامبوجی به پنوم‌پن اشاره کرد و گفت: ما در فاصله انجام اين سفر موافقتنامه‌های پايه‌ای را برای روابط دو کشور آماده می‌کنيم که در آن سفر به امضا برسانيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016