جمعه 22 مرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کودتای بيست و هشت اَمرداد ماه ۱۳۳۲ خورشيدی! سال تلخ...، اطلاعيه سازمان های جبهه ملی ايران در خارج از کشور

برگرديم!
برگرديم به گذشته ها؛ سر بگردانيم برقفا؛ و به ۲۵ سال پيش از انقلاب (موسوم به اسلامی) نظری بيفکنيم؛ برگرديم به امرداد ماه ۵۷ سال پيش، و ياد آوريم هرآنچه را در روز بيست و هشتم آن ماه برميهن و نهضت ملی ايران رفت. برگرديم و بر خلاف نظر ساده لوحان و تُنُک مايگانی که کودتای بيست و هشت مرداد ۱۳۳۲ خورشيدی را با بساط نمايش عاشورای حسين تخت می زنند، رخداد را همانگونه که بوده است مرورکنيم. برگرديم و پشت سر خويش را نظاره کنيم و ياد آوريم مصيبتی را که به نکبت کنونی انجاميد. برگرديم به زمانی که عوامل داخلی و نيروهای بيگانه چه آسان و ارزان دموکراسی نوپای ميهن را با کودتای شيطانی منکوب کردند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آن گاه آوا برآوريم: کودتای کذائی نه فراموش شدنی است و نه قابل قياس با نمايشنامه هائی که چهارده قرن است آخوندها و آخونديسم نوشته اند؛ و مرتب می سازند و می پردازند.

تاريخ پديده ای است روان؛ و وقايع تاريخی نيز، در هر جامعه و کشوری گذرگاه خود را می يابد؛ و اين گذرگاه چون کهکشانی اگر نه بر روی زمين که بر حافظه ی مردم آن سامان شيار انداخته و راه گشوده است. کودتای ۲۸ امرداد ماه ۱۳۳۲ تاريخ را شيار زده؛ و تاريخ ايران - و حتا جهان- آن را ضبط و ثبت کرده است. اين مصيبت ملی، تصوير است، نه تصور؛ واقعیّت است، نه تخيل؛ و حقيقت است، نه مجاز. تصویِرِ واقعیّتی که با هيچ ترفندی از حافظه ی تاريخ پاک نخواهد شد. اگر کودتای سوم اسفند ماه ۱۲۹۹ خورشيدی که به سلطنت خاندان پهلوی منجر شد، همچنان در حافظۀ تاريخ ماندگار است، مطمئن باشيم کودتای ۲۸ امرداد ماه ۱۳۳۲ نيز در همين تاريخ ثبت و ماندنی شده است. نه آن کودتا را تاريخ از ياد خواهد برد و نه اين کودتا رافراموش می کند!

کودتای بيست و هشت امرداد ماه، گرچه در زمان خود موفق بود و غارتگران را دوباره بر ثروت کشور ما چيره کرد، اما چنان ويرانگر و بدفرجام شد که ۲۵ سال پس از آن، بازتابش به صورت انقلابی فراگير جامعه ی ايران را درخود پيچيد؛ و زهرش در لوای دين به کام اجتماع ريخته شد و پيکرۀ جامعه را مسموم کرد. اگر اين کودتا در ذهن و پندار هوادارن دموکراسی لکه ی ننگی به شمار می آيد، به همان ميزان نقطه ی عطفی شده است در تاريخ؛ تاريخ مرحله ای که پادشاه مشروطه اش، برضد ملت با اجانب همگام و همدست می شود؛ و لاجرم سرانجامی تلخ را نيز تجربه می کند.

جبهه ملی ايران که اين کودتا عليه رهبرش زنده ياد دکتر مصدق و دولت ملی او صورت گرفت، به تبع تاريخ همواره اين فاجعه را به ياد دارد و آن را محکوم کرده و ميکند. خوشبختانه گذر زمان و سير وقايع اتفاقیّه در عصر کنونی، سالهاست سياستمداران و جامعه شناسان بی طرف و بی غرض جهان را به اين نتيجه ی محتوم رسانده است که آن کودتا، مسبب تمام بدبختيهای سه دهه اخير اگر نه درجهان، دستکم در خاورميانه و خاور نزديک شده است. و آنچه تلخی در اين سالها بر جهان رفته است، ثمره ی آن ضربه ای است که استعمار و استثمار به نهضت مردم ايران وارد آورد.

سازمانهای جبهه ملی ايران در خارج از کشور در سالروز آن فاجعه، ضمن محکوم کردن آن کودتا و هر گونه اقدام خصمانه عليه مردم و آرمانهای مردمی، ياد تمام جانباختگان راه آزادی را گرامی داشته و ضمن ارج و قدر نهادن به زحمات و رنجهای مبارزان راه وطن، از رنج و مبارزات جديد ملت ايران برای کسب آزادی با تمام وجود پشتيبانی می کند؛ و اين جنبش نو را احيای آن نهضت می داند.

هيات اجرائی سازمانهای جبهه ملی ايران در خارج از کشور
مهندس کامبيز قائم مقام ـ مهندس بهمن مبشری - دکتر همايون مهمنش

بيست و دوم مرداد ۱۳۸۹ برابر سيزدهم اوت ۲۰۱۰
info@iranazad.info
http://www.iranazad.info/


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016