شنبه 23 مرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احتمال تغییر حکم آشتیانی از سنگسار به اعدام با طناب دار، رهانا

پس از اعتراض ها و واکنش‌های بین‌المللی به نظر می‌رسد ایران به آرامی در حال تغییر دادن حکم سکینه محمدی آشتیانی ۴٣ ساله و مادر دو فرزند، متهم در انتظار مرگ، از سنگسار به اعدام است.

همچنین مریم قربانزاده ٢۵ ساله که در ماه ششم بارداری بود و پس از ضرب و شتم در زندان تبریز جنین خود را سقط کرد نیز در ابتدا به اتهام زنای محصنه حکم سنگسار دریافت کرده بود، اما حکم او پس از یک بررسی قضایی سریع و عجولانه به اعدام تخفیف پیدا کرد. به نظر می‌رسد این تصمیم‌گیری نشان از تمایل مقامات ایرانی در جلوگیری از واکنش‌ها و محکومیت بیش‌تر بین‌المللی در مورد اعمال مجازات‌های وحشیانه دارد.

به گزارش رهانا، گاردین در گزارش خود آورده است، با توجه به قوانین ایران مقامات اجازه ندارند حکم اعدام را مادامی که زن باردار است به اجرا بگذارند. هوتن کیان وکیل سکینه محمدی آشتیانی و دو زن دیگر که به اتهام زنا در زندان مرکزی تبریز نگهداری می شوند، در گفتگویی با گاردین گفت:« ترس من از اینست که مقامات جمهوری اسلامی مریم و دو زن دیگر را که پرونده آنان توجه رسانه ها و جامعه جهانی را به خود جلب نکرده است، اعدام کنند.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آذر باقری ١٩ ساله یکی دیگر از موکلین کیان است. او در سن ١۵ سالگی پس از این‌که شوهرش وی را به داشتن رابطه خارج از ازدواج متهم کرد، زندانی شد. باقری در صف اعدام به اتهام زنا بود، اما حکم او پس از این‌که داستان محمدی آشتیانی در صدر اخبار جهان قرار گرفت، به ١٠٠ ضربه شلاق تخفیف پیدا کرد. گرچه حکم ١٠٠ ضربه شلاق چهار سال پیش اجرا شده است، اما مطابق قانون این حکم تا زمانیکه وی ١٨ ساله نشود نباید اجرا می‌شد.
کیان وکیل محمدی آشتیانی می‌گوید: «همه این زنان به اتهام زنا به مرگ محکوم شده‌اند اما به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی در حال تغییر دادن نوع مجازات این زنان از سنگسار به روش‌های دیگر اعدام است، چرا که می‌داند اجرای سنگسار به اندازه کافی در نگاه جهانیان شرم آور است.»

در شب چهارشنبه مقامات ایرانی محمدی آشتیانی را در برنامه تلویزیون دولتی ظاهر کردند تا وی را وادار به اعتراف اجباری علیه خود نمایند؛ اعتراف به زنا و قتل همسرش. وی همچنین در این برنامه اظهار داشت که از وکیل اول خود محمد مصطفایی شکایت خواهد کرد.

ظاهر محمدی آشتیانی در تلویزیون با چهره‌ای مبهم و صدایی لرزان در حالی‌که تکه کاغذی را در دست نگه داشته بود، باعث واکنش فوری از سوی کیان وکیل او شد. کیان گفت: «پخش اعترافات تلویزیون غیرقانونی و محکوم است و موکل من از دو روز قبل برای انجام این مصاحبه تلویزیونی تحت شکنجه قرار داشته است.» سازمان عفو بین الملل با انتشار بیانیه ای این عمل را عملی کاملا مضحک از جانب سیستم قضایی ایران عنوان کرد.

کیان هرگونه اتهام قتل یا مشارکت یا معاونت در قتل از سوی سکینه محمدی آشتیانی را رد کرد و گفت:«قاتل – که قوه قضائیه ایران چهار سال پیش با اعتراف خود وی به قتل او را محاکمه کرده بود، وقتی که فرزند سکینه او را عفو کرد، آزاد شد.» در این برنامه همچنین نشان داده شد که دو نفر از بستگان سکینه می‌گویند که او قاتل است. در حالی‌که هفته گذشته در مصاحبه‌ای با گاردین از طریق یک واسطه، محمدی آشتیانی گفت که او به اتهام زنا به اعدام محکوم شده و از اتهام قتل تبرئه شده است.

مقامات ایرانی بر این باورند که تمام اعدام ها را تا پایان ماه مبارک رمضان به تعویق بیندازند. دست کم ١٢ زن و سه مرد ایرانی در انتظار اجرای حکم اعدام به وسیله سنگسار هستند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016