یکشنبه 2 آبان 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کامران دانشجو، وزير علوم: پنج انديشه محوری در زمينه علوم انسانی، مهر

وزير علوم، تحقيقات و فناوری با اشاره به ۵ انديشه محوری در زمينه علوم انسانی از سرمايه گذاری دولتی بر روی تحقيقات علوم انسانی خبر داد و گفت: وزارت علوم سعی دارد با سرمايه گذاری مناسب در جهت توسعه و تعالی علوم انسانی در ابعاد مختلف علمی، آموزشی و پژوهشی بکوشد.
به گزارش خبرنگار مهر، کامران دانشجو روز شنبه در مراسم چهارمين جشنواره بين‌المللی فارابی ويژه تحقيقات علوم انسانی و اسلامی با بيان اين مطلب افزود: کاربردی سازی نتايج پژوهش‌های علوم انسانی يکی از دغدغه‌های وزارت علوم است و نقصان‌های موجود با نظام آموزش عالی کشور در گذشته سبب شده تا حوزه‌های مختلف علوم انسانی کمتر دست به توليد و پژوهش‌هايی بزنند که نيازهای کاربردی جامعه در حال رشد و پيشرفت ما را برطرف سازد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی اضافه کرد:‌ اکنون تلاش می شود با نيازسنجی ملی و منطقه‌ای آموزش علوم انسانی به سويی سوق يابد که اين شکاف از بين برداشته شود و تاسيس رشته‌های جديد کاربردی بر مبنای همين جهت‌گيری کلی است.

وزير علوم حوزه مطالعات علوم انسانی را به عنوان مقوله‌ای که اشرف موجودات يعنی انسان در آن مطرح است را بر تمام علوم ديگر تقدم دارد برشمرد و افزود: موضوع علوم انسانی در همه رشته‌های آن با انسان و دريافت‌های انسان که مخلوقی فطرتاً خداگرا و تعالی‌جو است در ارتباط است.

دانشجو با اشاره به مسايل مختلف علوم انسانی در ايران يادآور شد: ايران اسلامی به مدد تعامل و پيشينه تاريخی خدمات متقابل اسلام و ايران و تکيه بر تلاش‌های مجدانه و خالصانه عاملان معناگرا از ميراثی کهن و گرانبها در حوزه‌های مختلف علوم انسانی بهره مند است.

وی افزود: خوشبختانه ظهور انقلاب اسلامی بهترين گواه تاريخی به سير متفاوت تکامل اجتماعی و فرهنگی جامعه ايرانی است چرا که انقلاب اسلامی در زمان فقدان هويت و معنا در عرصه فرهنگ و دانش تحولات عظيمی را موجب شد.

۵ انديشه محوری در زمينه علوم انسانی
وزير علوم با اشاره به ۵ انديشه محوری براساس رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در حوزه علوم انسانی خاطرنشان کرد: بومی شدن علوم انسانی يکی از سياست‌گذاری‌های آتی وزارت علوم است. متاسفانه امروز سهم ترجمه‌ای از علوم انسانی و رويارويی منفعلانه با فرهنگ غربی مانعی بر سر راه توليد بومی علوم انسانی ايجاد کرده است از اين رو بازنگری محتوای رشته‌های علوم انسانی در جهت تطبيق بيشتر آن با مبانی بومی فرهنگ اسلامی- ايرانی و تقويت روحيه نقادی در بين استادان و دانشجويان در اين حوزه مورد توجه وزارت علوم است.

وی تقويت ميان رشته‌‌ای‌‌ها در علوم انسانی را از جمله اتفاقات بزرگ چند سال اخير برشمرد و اظهار داشت: ميان رشته‌ای شدن علوم انسانی موجب می‌شود مفاهيم و معانی همسان با رشته‌های مختلف در يک الگوی واحد تعريف شوند و افق‌های فکری تازه‌ای را پديد آورند و در نهايت فرصتی برای بازنگری در علوم انسانی را فراهم می‌کند.

سرمايه گذاری دولتی بر روی تحقيقات علوم انسانی
دانشجو از سرمايه‌گذاری دولتی و حمايت از فعاليت‌های علمی بخش خصوصی به عنوان يکی ديگر از سياست‌های وزارت علوم برای حوزه علوم انسانی نام برد و افزود: وزارت علوم سعی دارد با سرمايه گذاری مناسب در جهت توسعه و تعالی علوم انسانی در ابعاد مختلف علمی، آموزشی و پژوهشی بکوشد و شرايط فرهنگی و اجتماعی مناسبی برای نظريه پردازی در قالب کرسی‌های نوآوری، نقد، مناظره و نظريه پردازی فراهم کند.

وی يادآور شد: وزارت علوم در نظر دارد با ايجاد نهادهای علمی- پژوهشی همچون پژوهشگاه و کانون‌های تفکر و برگزاری جشنواره‌ها در اين حوزه سرمايه گذاری کند و در کنار اين حمايت واگذاری امور در راستای سياست‌های اصل ۴۴ نيز مد نظر است.

دانشجو اضافه کرد: خوشبختانه نهادهای خصوصی آموزش و پرورش در علوم انسانی توانايی و ظرفيت خود را برای شکوفاسازی توانايی‌های بالقوه علم بومی انسانی نشان دادند.

ترسيم نقشه جامع علوم انسانی
وی ترسيم نقشه جامع علوم انسانی را از ديگر سياستهای وزارت علوم برشمرد و يادآور شد: با اين نقشه موقعيت هر رشته و نظريه‌های در رشته‌های مختلف مشخص می‌شود. ترسيم و تهيه اين نقشه کمک می‌کند تا از انباشت نظريه‌ها جلوگيری شده و تحقيقات در علوم انسانی سامان يابد و با انسجام و يکپارچگی نقشه راهی را در اختيار محققان و پژوهشگران حوزه علوم انسانی قرار دهد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016