جمعه 14 آبان 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کميساريای عالی حقوق بشر بايد فورا برای نجات جان نسرين ستوده اقدام کند، کمپين بين المللی حقوق بشر

۱۳ آبان ۱۳۸۹کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران امروز گفت که کميساريای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، ناوی پيلای، بايد بلافاصله از مقامات ايرانی بخواهد تا سلامتی جسمی وکيل حقوق بشر، نسرين ستوده، که در حال حاضر در زندان به سر می برد را تضمين و وی راآزاد کنند.

از روز يکشنبه، ۹ آبان ۱۳۸۹، ستوده يکی از برجسته ترين وکلای حقوق بشر ايران، آغاز به اعتصاب غذای خشک کرده تا به زندانی شدن خود و بدرفتاری با وی در زندان اوين تهران اعتراض کند. خانوادهء نسرين ستوده گفته اند که وی بسرعت در حال از دست دادن سلامتی خويش می باشد.

هادی قائمی، سخنگوی کمپين گفت: “به عنوان کميساريای عالی حقوق بشر، خانم پيلای موظف به کمک به مدافعان حقوق بشری که در معرض حملات جدی قرار گرفته اند، می باشد. سکوت وی در قبال آزار سيستماتيک و محاکمات وکلای مدافع حقوق بشر باعث نگرانی خواهد بود.”



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: “خانم ستوده جان خود را نه تنها در راه حقوق ملت ايران، بلکه در راه اصولی که سازمان ملل متحد بر مبنای دفاع از آنها تاسيس شده است گذاشته است.”

نسرين ستوده از تاريخ ۱۳ شهريور در زندان است. مقامات به وی اجازهء تماس با وکيل خود را نداده اند و ملاقات های وی با خانواده اش را محدود کرده اند. رضا خندان، همسر خانم ستوده، امروز به کمپين گفت که دو فرزند خردسال خانم ستوده توانسته اند برای اولين بار از زمان بازداشت وی، به ديدار وی بروند. مقامات زندان تا کنون از ملاقات آقای خندان با خانم ستوده جلوگيری به عمل آورده اند. خانوادهء خانم ستوده بعد از ملاقات با وی گفته اند که وی دروضعيت بسيار بد جسمی به سر می برد.

آقای خندان گفت: ” امروز هم با خواهرش و بچه ها و مادر من ملاقات داشت که خيلی حال بدی داشته و بچه ها گريه کرده اند و با حالت تاثر آمدند بيرون. به شدت لاغر شدند رنگشان سياه شده و نمی توانسته بچه ها را بغل کند.”

قبل از اينکه نسرين ستوده اعتصاب غذای خويش را آغاز کند، دادستان تهران، عباس جعفری دولت آبادی، روز يکشنبه بعد از ظهر با وی در زندان اوين ملاقات کرد. رضا خندان به کمپين گفت که اين ملاقات تاثير خاصی نداشته است.

ستوده که وکيل مدافع شيرين عبادی، برندهء جايزهء صلح نوبل و ديگر فعالان حقوق بشر بوده است، روز ۱۳ شهريور ۱۳۸۹ دستگير شد و در انتظار محاکمه اش به اتهامات “اقدام عليه امنيت ملی،” “اجتماع و تبانی به قصد به هم زدن امنيت ملی،” و “همکاری با کانون مدافعان حقوق بشر” می باشد. زمان محاکمهء وی ۲۴ آبان ماه تعيين شده است.

رضا خندان به کمپين گفت: “پيش از اين به مسوولان پرونده گفته بود که اگر شرايط بهتر بشود و پرونده اش سير طبيعی خودش را پيدا کند، اعتصاب غذايش را خواهد شکست. ولی وضعيتش بهتر نشده که بدتر هم شده است.”

وی همچنين افزود: “پروندهء وی شرايط عادی را طی نمی کند. او در شرايط غيرعادی نگهداشته می شود. روزهاست که در انفرادی است. برای وکيلی در اين شرايط نمی دانم چرا چنين وضعيتی برای او ايجاد کرده اند. به نظرم همسرم هم چون می بيند شرايط غيرعادی است دست به چنين کارهايی [ اعتصاب غذا ] می زند.” پروندهء ستوده بخشی از زنجيرهء بزرگی از دستگيری ها و محاکمات وکلای حقوق بشر در ايران، از جمله محمد اوليايی فرد، محمد علی دادخواه، عبدالفتاح سلطانی، محمد سيف زاده و گيتی پورفاضل می باشد.

محمد اوليايی فرد در حال حاضر در حال تحمل يک سال زندان فقط به دليل خبررسانی در خصوص فرآيند های قضايی به مطبوعات است. در تاريخ ۸ آبانماه سال جاری، دادگاه انقلاب تهران محمد سيف زاده را به نه سال حبس و ده سال محروميت از حرفهء وکالت محکوم کرد. محمد دادخواه و عبدالفتاح سلطانی هريک دارای پرونده های جاری قضايی عليه آنها هستند. گيتی پورفاضل، وکيل دادگستری که دفاع از موکلان بهايی را به عهده دارد، برای تاريخ ۱۶ آبان به دادگاه احضار شده است.

بر اساس اعلاميهء سازمان ملل متحد در مورد مدافعين حقوق بشر، که در مجمع عمومی اين سازمان با توافق تمامی اعضا در سال ۱۹۹۸ به تصويب رسيد، دولت ها موظف شدند که در مقابل هر گونه خشونت، تهديد، اقدام تلافی جويانه، تبعيض قانونی يا عملی، فشار و يا هرگونه عمليات خودسرانه ای که ممکن است بخاطر تلاش مشروع مدافعان در ارتقاء حقوق بشر عليه آنها رخ دهد، همه اقدامات لازم را توسط همه مقامات خود برای حفاظت از مدافعين حقوق بشر در پيش بگيرند.

“اصول اساسیِ نقش و وظايف وکلای دعاوی” سازمان ملل متحد اعلام می دارد که دولت ها موظف به تضمين حقوق وکلا در انجام فعاليتهای حرفه ای خود به نحوی که قادر به انجام وظايف خويش “بدون آنکه با تهديد، مانع، مزاحمت يا مداخلهء بی جا مواجه شوند،” می باشند. علاوه بر اين، اين اصول حقوق وکيل را در خصوص آزادی بيان ، که در اصل ۱۹ ميثاق بين المللی حقوق مدنی و سياسی نيز مطرح شده است، شامل “حق شرکت در مباحث عمومی در خصوص مسايل حقوقی، اجرای عدالت، و ارتقاء و حفاظت از حقوق بشر” را تاييد می کنند.

در تاريخ ۹ آبان ماه سال جاری، شيرين عبادی از کميساريای عالی خواست که در خصوص آزار نسرين ستوده و ساير وکلای حقوق بشر ايرانی اقدام کند. چون اينک خانم ستوده در اعتصاب غذای خشک به سر می برد، درخواست خانم عبادی می بايد با فوريت هرچه بيشتر مورد توجه قرار گيرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016