پنجشنبه 20 آبان 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رئيس‌قوه قضائيه: مسئله علوم انسانی، مسئله سياسی نيست، ايلنا

- معتقديم عقل حکم می‌کند که سرمايه‌ای به نام وقت و نيروی انسانی بايد صرف علمی شود که پيش‌فرض‌های آن صحيح باشد
- می‌توانيم کانال ميان علوم انسانی و معارف دينی به وجود بياوريم .


ايلنا : رئيس قوءقضائيه با بيان اينکه برخی منتقدان چنين وانمود می‌کننند که مقصود ما از اسلامی کردن علوم انسانی اين است که می‌خواهيم از کتاب و سنت مجموعه‌های روانشناسی و جامعه‌شناسی در‌بياوريم، گفت‌: ما هيچ‌گاه به دنبال تعطيل کردن علوم انسانی نيسيتيم، بلکه معتقديم پيش‌فرض‌های علوم‌انسانی بايد با پيش فرض‌های دينی هماهنگی داشته باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش خبرنگار اعزامی ايلنا به ياسوج ، آيت الله صادق لاريجانی در ديدار با نخبگان اساتيد دانشگاه استان کهگيلويه و بويراحمد، بحث علوم‌انسانی را يک بحث دشوار و مهم و سرنوشت‌ساز خواند وگفت: در کشور ما در کنار علوم تجربی، علوم انسانی در دانشگاه راه اندازی شد و به دليل اينکه در اين رشته نياز آزمايشگاه و امکانات نيست،رشد بسيار بالايی در کشور پيدا کرد.
رئيس قوه قضاييه با بيان اينکه علوم انسانی در مغرب زمين بسيار مورد اعتنا و تاثيرگذار است ،اظهار داشت: علوم انسانی در کشور ما بحث داغی است و اخيرا مقام معظم رهبری نيز تاکيد جدی در اين خصوص داشته‌اند که بايد به آن توجه کرد.
وی به اظهارات گذشته خود در رابطه با علوم انسانی و واکنش‌های صورت گرفته با آن اشاره کرد وافزود: زمانی که اين مساله را مطرح کردم، برخی رسانه‌های غربی با پژوهشگران خارجی و داخلی مصاحبه کرده و آن رابه سمت مباحث سياسی بردند. آنها در گفته‌های خود عنوان کردند که بيان چنين مسائلی از سوی مقامات به دليل حفظ حکومت است و چون علوم انسانی سکولار است، سياست هم سکولار خواهد بود و زمانی که سياست سکولار باشد ،ديگر جايی برای دين در حکومت نخواهد بود.
لاريجانی از توهين‌های صورت گرفته در اين رابطه انتقاد کرد و گفت: يکی از افرادی که مدعی در علوم انسانی بوده و در رشته انسان شناسی از دانشگاه منچستر مدرک گرفته است، طی مصاحبه‌ای با يکی از راديوها عنوان کرد که چون مقامات ايرانی از علم خبر ندارند ،چنين مطالبی را بر زبان می‌آورند و در نهايت مدعی شده که ما به دنبال تعطيل کردن علوم انسانی هستيم.
رئيس قوه قضاييه فرمايشات مقام معظم رهبری در رابطه با علوم انسانی را به‌عنوان يک مساله علمی و فرهنگی عنوان کرد و اظهار داشت: اظهار‌نظر در اين خصوص يک بحث دقيق فنی است که ربطی هم به بی‌بی سی ندارد و به گونه‌ای نيست که در يک مصاحبه بتواند در مورد آن اظهار نظر کرد.
وی تاکيد کرد: اين تصور‌که اسلامی کردن علوم انسانی يک بحث سياسی است، سوء تفاهم است و اين مساله از چندين سال قبل مطرح بوده است. ما که به دنبال اسلامی کردن علوم انسانی هستيم هيچ انگيزه سياسی در کارخود نداريم وبه دنبال تعطيل کردن علوم انسانی هم نيستيم.
لاريجانی با طرح اين پرسش که آيا انديشه‌های مطرح شده در علوم‌انسانی با جامعه دينی ما هماهنگی دارد، ادامه داد: برخی از منتقدان چنين وانمود می‌کنند که مقصود ما از علوم انسانی اسلامی اين است که می‌خواهيم از کتاب و سنت مجموعه‌های روانشناسی و جامعه شناسی در بياوريم در حالی که اصلا مقصود ما اين نبوده و فقط بحث بر سر پيش فرض‌های علوم انسانی است.
رئيس قوه قضاييه با بيان اينکه محور علوم انسانی، انسان بوده و نمی‌تو‌ان اين محوريت را از انسان در مباحث مربوط به علوم انسانی گرفت، خاطرنشان کرد: اولين مسير برای تداعی مباحث دينی و اسلامی با بيان علوم انسانی در ناحيه پيش فرض‌ها است و اين يک بحث انحرافی نيست.
وی با تاکيد بر اينکه ما نمی‌گوييم ياد گرفتن علوم انسانی با پيش‌فرض‌های غلط، فی نفس عيبی دارد، تاکيد کرد: ما معتقديم عقل حکم می‌کند که سرمايه‌ای به نام وقت و نيروی انسانی بايد صرف علمی شود که پيش‌فرض‌های آن صحيح باشد.
لاريجانی بر برنامه‌ريزی و مديريت نيروی انسانی و استعدادها در اين زمينه‌ها تاکيد کرد و اظهار داشت: وقتی اعتقادات ما در چارچوب دين است معقول نيست که کل هزينه و نيروی خود را در جای ديگر سرمايه‌گذاری کنيم که با لوازم دينی ما در تناقض است.
وی تصريح کرد: نبايد اهدافی که ما در علوم دنبال می‌کنيم با اهداف دينی ما در تضاد باشد، معارف دينی می‌تواند با علوم رابطه برقرار کند و ايده بدهد.
رئيس قوه قضاييه به ذکر برخی مثال‌ها در اين زمينه پرداخت و گفت: تدين متدينان تبلور دين نيست ، بلکه دين دارای حقيقتی است و حرف‌های زيادی برای گفتن دارد.
لاريجانی در پايان گفت: ما می‌توانيم کانال ميان علوم انسانی و معارف دينی به وجود بياوريم ، اينها مسائلی است که ثلاثه غرب برآن کار کردند و اين مساله به هيچ وجه مباحث سياسی نيست.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016