جمعه 17 دی 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جنتي: احضار وزرا به مجلس زياد شده،وقت آنان را نگيريد، ايلنا

دبيرشوراي نگهبان با انتقاد از نمايندگان مجلس ، از آنان خواست تا در شرايط فعلي از احضار وزرا، خودداري كنند.

به گزارش خبرنگار ايلنا، آيت‌الله احمد جنتي در خطبه‌هاي اين هفته نماز جمعه تهران با اشاره به حماسه 9 دي گفت: هر چقدر فكر مي‌كنم مي‌بينم كه بنده ، قدرت شكرگزاري از خدا و سپس مردم را به خاطر اين حضور ندارم و خداوند بايد عجز ما در شكرگزاري را بپذيرد.

وي درادامه افزود: زماني كه در سال گذشته غبار فتنه همه جا را گرفته بود ناامني‌ها همه جا را فرا گرفت . درآن موقعيت اسلام، امام حسين (ع) و ارزش‌ها تهديد مي‌شدند جوشش و خيزش مردمي به صورت طبيعي و بدون حمايت از هيچ جايي ، حماسه 9 دي را برپا كرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خطيب نماز جمعه با اشاره به اينكه برخي به آشوب‌ها دلخوش كرده بودند ؛افزود: هر روز كه مي‌گذشت دل بچه مسلمان‌ها به خاطر هتك ارزش‌ها و پايمال شدن خون شهدا بيشتر مي‌لرزيد.

وي در ادامه با تاكيد بر اينكه ، جمهوري اسلامي نمي‌تواند در مقابل مردم دست به اسلحه ببرد و حكومت نظامي به پا كند زيرا در شأن جمهوري اسلامي نيست،گفت: در اين نظام هر كجا كه نياز باشد مردم خود بايد به پا خيزند و از ارزش‌ها دفاع كنند.

وي خطاب به نمازگزاران گفت: شما در دهان فتنه زديد و كمر آن را شكستيد. اين كار بزرگ و خدايي بود و خداوند به اين نظام، مردم و حاميان انقلاب علاقه دارد.

دبير شوراي نگهبان قانون اساسي ، تمييز چهره‌هاي معتقدين به انقلاب و ولايت از مدعيان آن را ،‌ از ديگر ويژگي‌هاي حماسه 9 دي برشمرد و گفت: خواص غير انقلابي‌ مردود شدند و مردم جواب آنها را دادند ، به نحوي كه فهميدند براي هميشه بايد كنار بروند كه البته كنار خواهند رفت.

وي با بيان اينكه البته امروز كساني براي آمدن مجدد به عرصه سياسي شرايط مي‌گذارند، تصريح كرد:چه كسي شرايط آنها را قبول مي‌كند؟‌ اصلا چه كسي به آنها راي مي دهد ؟ وقاهت آنها كه حد و مرز ندارد.

جنتي با بيان اينكه مردم شما را قبول ندارند و كسي به شما راي نمي‌دهد، رئيس دولت اصلاحات را كه اخيرا شرايطي را براي ورود اصلاح‌طلبان به عرصه سياسي و انتخابات مطرح كرده بود ، مورد خطاب قرار داد و گفت: كساني كه در سفر به آمريكا فرش قرمز زير پايشان پهن مي‌شود اما متقابلاً براي سفر دانشمندان ما به آن كشور ويزا ارائه نمي‌شود چه جايگاهي خواهند داشت؟ اميدواريم اين افراد به هوش بيايند.

وي در ادامه سخنانش ، با اشاره به اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها، تحول به معناي واقعي كلمه در كشور را نويد داد و ايجاد اشتغال، اصلاح الگوي مصرف به حداقل رسيدن بيكاري را از دستاوردهاي اجراي اين قانون برشمرد.
خطيب نماز جمعه تحول در بانك‌ها را به عنوان يكي از ضرورت‌ها برشمرد و گفت: يكي از مشكلات عمده ما وضعيت بانك‌ها بود . مرتبا خبرهاي تلخ از درون بانك‌ها مي‌رسيد لذا دولت تحول در امور بانكي را در دستور كار خود قرار داده است.

وي با بيان اينكه چند هفته‌اي از اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها مي‌گذر ، تصريح كرد: پيش‌بيني نمي‌شد كه وضعيت به اين آرامي پيش رود و مردم بدين راحتي شرايط را بپذيرند.

دبير شوراي نگهبان قانون اساسي با اشاره به اقدامات صورت گرفته در رسانه ملي در اين خصوص گفت: تمهيداتي صورت گرفته بود تا آشوب برپا نشود همان شب اول اجراي هدفمندي در كنار پمپ‌بنزين‌ها يگان‌هاي ضد شورش آماده بودند تا اگر پمپ‌بنزيني به آتش كشيده شد سريع خاموش كنند زيرا در موقع سهميه‌بندي چقدر پمپ‌بنزين را آتش زدند و گفته مي‌شد كه اين بار 10 برابر خواهد بود اما با تمهيدات صورت گرفته در رسانه ملي و ديگر دستگاه‌ها اين كار محقق نشد.

وي گفت: البته عده‌اي مي‌گفتند بگذاريد هدفمندي شروع شود ما زندگي آنها را زير و رو خواهيم كرد و در واقع دل خوش كرده بودند به اغتشاش و آشوب. اما ميلياردها آفرين به مردم كه اجراي اين قانون را پذيرفتند بدون اينكه آب از آب تكان بخورد. زيرا مردم فهميده‌اند كه كسي به ضرر آنها اقدام نمي‌كند.

جنتي با اشاره به اينكه برخي مي‌گفتند گراني رخ خواهد داد ، گفت نه تنها اينگونه نشد بلكه ارزاني هم شد.

وي در ادامه به همكاري اصناف در رابطه با اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها اشاره كرد و از اقدامات شبانه‌روزي دستگاه‌هاي مختلف تا پاسي از شب و به منظور رصد كردن همه جوانب كار خبر داد.

خطيب نماز جمعه همكاري سه قوه با يكديگر را در مسير پيشرفت هدفمندي يارانه‌ها ضروري بر شمرد و از همراهي مردم ياد كرد.

وي تصريح كرد: البته اگر در جايي لازم است به دولت تذكر داده شود ، بدهند و اگر نقدي است دوستانه نقد كنند. دولت نيز آمادگي دارد آنها را بپذيرد.

دبير شوراي نگهبان قانون اساسي با بيان اينكه « در شرايطي هستيم كه فكر مي‌كنم رحمت خدا دارد بيشتر بر ما نازل مي‌شود»، از برخي اقدامات مجلس از جمله صدور بيانيه‌ در محكوميت فتنه تقدير كرد و در عين حال به انتقاد از اقدامات ديگرمجلس نظير احضار وزرا پرداخت و با بيان اينكه احضار وزرا ، در شرايط فعلي صحيح نيست ، گفت : اخيراً مي‌بينيم احضار وزرا به مجلس زياد شده است .6 تا 6 تا ، 7 تا 7 تا وزير به مجلس احضار مي‌كنند اما آيا در اين شرايط كه اين وزير مي‌خواهد كار كند و اين احضارها سربار آن شده ، صحيح است ؟ آنهم وثتي كه پاسخ به يك سوال نماينده تا 10 الي 20 ساعت از وقت وزير را خواهد گرفت .

وي سپس گفت: احضارهاي كنوني به مجلس بيش از احضارهايي است كه در دوره‌هاي ششم و هفتم صورت مي‌گرفت اما بايد پرسيد كه آيا با اين دولت بايد اينگونه كار كنيم.

جنتي در بخش ديگري از سخنان خود ضمن تقدير از تلاش‌هاي قوه‌قضاييه، حوزه رياست اين قوه را پركار دانست و تصريح كرد: ممكن است مواقعي اشتباهي هم رخ دهد اما نبايد اشتباه يك قاضي را به حساب قوه قضاييه گذاشت.

خطيب نماز جمعه با اشاره به مطلبي كه به دليل انتشار در برخي از رسانه‌ها آن را عمومي شده عنوان مي‌كرد گفت: يك بچه شهيد در مورد يك مجرم فراري از كشور كه بيشترين جرم‌ها را به گردن دارد چيزهايي گفته و او را به دادگاه كشيده و به شلاق به حبس محكوم كرده‌اند. حال كسي اين حكم را داده اما آيا درست است كه بخاطراين قضيه ، قوه‌قضاييه را زير سوال برد؟

وي ضمن بزرگداشت واقعه 19 دي كه در آن به انتشار مطلبي عليه حضرت امام در روزنامه اطلاعات اعتراض شده بود،از اعزام كشتي آسيايي به غزه نيز تشكر كرد.

جنتي همچنين با بيان اينكه حضرت مسيح به كسي ظلم نكرد، ابراز اميدواري كرد كه پيروان آن حضرت نيز به كسي ظلم نكنند و براي شكستن حصر غزه كمك كنند.
جنتي همچنين منع حجاب در مدارس آذربايجان را محكوم كرد و با بيان اينكه نمي‌دانم دولت‌ها چه لجي با مردم خود دارند گفت : در جايي كه مردم مسلمان هستند آنها چه سودي از برداشتن يك تكه پارچه از سر اين دخترها دارند ما اميدواريم كه در آذربايجان نسبت به اين حركت ضد مردمي و ضد اسلامي تجديد نظر صورت گيرد.

دبير شوراي نگهبان قانون اساسي در خطبه اول نيز با اشاره به ضرورت دفاع در برابر تجاوزات نسبت به خاك و دين مومنين اظهار كرد‌:غربي‌ها در مورد جنگ‌هاي اسلامي خيلي شيطنت‌ها كرده‌اند مبني بر اينكه اسلام با شمشير رواج يافته و مردم اختياري دين اسلام را نپذيرفته‌اند پاپ نيز پامبر اسلام را به خشونت محكوم كرده در واقع بي‌اطلاع است، بايد پرسيد چگونه آنها را به اين مقام منصوب مي‌كنند و مسيحيان نيز از اين افراد كه نسنجيده سخن مي‌گويند پيروي مي‌كنند.

وي در پايان با بيان اينكه جنگ و دفاع اختصاص به اسلام ندارد گفت: هر ملت و امتي كه تن به ظلم بدهد خود را نابود كرده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016