شنبه 18 دی 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حسن روحانی: نخبگان به دليل فضای هجمه و تهمت سکوت کرده‌اند، ايلنا

- فضا بايد برای حضور همه در انتخابات فراهم شود نه حزبی خاص
- هيچ‌کس نبايد برای قانون نسخه بپيچد
- فضای تهمت را از بين ببريم
- بايد پرونده هسته‌ای خود را از شورای امنيت خارج کنيم


ايلنا: رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به اين سوال که در فضای فعلی کشور نخبگان چه وظيفه‌ای برعهده دارند و چرا بسياری از نخبگان درحال حاضر سکوت کرده‌اند، گفت: نخبگان سکوت کرده‌اند به دليل اينکه هر‌کس سخنی می‌گويد عده‌ای آماده هستند که به او تهمت بزند و به او هجمه وارد کنند. ما بايد اين فضا را از بين ببريم.
به گزارش خبرنگار ايلنا، حسن روحانی در حاشيه همايش ملی آينده‌پژوهی مسائل خانواده در ايران در جمع خبرنگاران در رابطه با حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس گفت: ما قانون انتخابات داريم و همه بايد به اين قانون ملتزم باشيم. يعنی اگر در قانون شرايطی برای کانديدا شدن در نظر گرفته شده است، هيچ‌کس نمی‌تواند شرط ديگری را به آن اضافه کند.
وی ادامه داد: بنابراين اگر در قانون ۵ شرط برای کانديدا شدن در انتخابات در نظر گرفته شده هيچ‌کس حق ندارد آن ۵ شرط را تبديل به ۶ شرط کند و شورای نگهبان هم موظف است که ناظر بر اجرای قانون باشد.
وی تصريح کرد: بر اين اساس همه گروه‌ها و تشکل‌ها و انجمن‌ها و احزاب وقتی می‌خواهند در انتخابات حضور پيدا کنند بايد از حضور آنان در انتخابات استقبال شود ولی اينکه چه کسی شرايط کانديدا شدن را دارد، مطابق قانون تعيين می‌شود.
*هيچ‌کس نبايد برای قانون نسخه بپيچد
روحانی ادامه داد: مسوولان بايد براساس آنچه در قانون آمده است عمل کنند و هچکس‌ نبايد برای قانون نسخه‌ای بپيچد و حرفی بزند.
رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک تصريح کرد: به اعتقاد من اگر در انتخابات همه گروه‌ها و احزاب شرکت کنند، به نفع کشور است و هرچه حضور مردم در انتخابات پررنگ‌تر باشد بهتر است و مسلماً آن انتخابات پرشورتر می‌شود.
رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک ادامه داد: در همه انتخابات گذشته‌ خود مقام‌معظم رهبری همواره بر شرکت همه و حضور بيشتر مردم هميشه تاکيد کردند و اين مسئله در حال حاضر نيز مورد تاکيد ايشان است. بنابراين هرگونه سخن يا رهنمودی که منجر به اين شود که گروهی از مردم جامعه در انتخابات حضور نداشته باشد مطلوب نيست، زيرا هرچه حضور مردم در انتخابات بيشتر باشد به نفع همه است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


روحانی در پاسخ به اين سوال که به نظر شما فضای سياسی جامعه در حال حاضر آمادگی لازم را برای ورود به انتخابات مجلس دارد يا خير، گفت: ما همه بايد تلاش کنيم که اين فضا را به وجود آوريم. اگر فضای جامعه مشکلاتی دارد همه مسوولان موظف هستند فضای مناسب را برای حضور همه مردم در انتخابات فراهم کنند.
* فضا بايد برای حضور همه در انتخابات فراهم شود نه حزبی خاص
رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک تصريح کرد: ما وقتی صحنه را برای انتخابات آماده می‌کنيم بايد به گونه‌ای عمل کنيم که صحنه برای حضور همه ملت فراهم شود نه اينکه فضا را برای حضور يک حزب خاص در انتخابات آماده کنيم. ما بايد شرايطی را فراهم کنيم که همه مردم مشتاق شرکت در انتخابات باشند.
او ادامه داد: مسوولان بايد به گونه‌ای عمل کنند که اعتماد مردم را به خود جلب کنند و مردم مطمئن باشند که هيچ تخلفی از قانون صورت نمی‌گيرد، زيرا اگر مردم به مسوولان اعتماد کنند در آن صورت است که در انتخابات شرکت می‌کنند، بنابراين هر سه قوه وظيفه دارند که شرايط را برای حضور بيشتر مردم در انتخابات فراهم کنند.
روحانی در پاسخ به اين سوال که در چنين فضايی نخبگان چه وظيفه‌ای برعهده دارند و به نظر شما چرا بسياری از نخبگان درحال حاضر سکوت کرده‌اند، گفت: نخبگان سکوت کرده‌اند به دليل اينکه هر‌کس سخنی می‌گويد عده‌ای آماده هستند که به او تهمت بزند و به او هجمه وارد کنند. ما بايد اين فضا را از بين ببريم.
او ادامه داد: در حال حاضر يک رسانه خود را مجاز می‌داند که نسبت به هر فردی، هر نوع قضاوتی که می‌خواهد بکند و هر اتهامی که می‌خواهد به افراد وارد کند. وقتی شرايط به اين شکل است خوب طبيعی است يک عده‌ای خودشان را کنار می‌کشند و می‌گويند مگر سر ما درد می‌کند که دستمال ببنديم؟ می‌رويم کنار راحت‌تر باشيم.
* بايد فضای تهمت را از بين ببريم
رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک تصريح کرد: بايد تلاش کنيم فضای اتهام و تهمت و به هم پريدن را از بين ببريم، اينکه هر گروهی می‌آيد، می‌خواهد به صورت ديگری ناخن بکشد مطلوب جامعه نيست. بنابراين بايد تلاش کنيم فضای مطلوب در جامعه ايجاد شود به گونه‌ای که همه احساس امنيت کنند و احساس کنند می‌توانند اظهارنظر کنند.
او ادامه داد: يکی از افتخارات جامعه اسلامی ما اين است که در چارچوب قانون همه آزادی فکر و بيان دارند ما نبايد بگذاريم اين آزادی‌ها از دست برود.
روحانی در پاسخ به اين سوال که چرا نقش شما در شورای امنيت عالی امنيت ملی کمرنگ شده است، گفت: چه کسی می‌گويد نقش من در شورای عالی امنيت ملی کمرنگ شده. من عضو اين شورا هستم و در همه جلسات آن هم شرکت می‌کنم بنابراين حضور من کمرنگ نيست.
رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک در پاسخ به اين سوال که مذاکره استانبول را چگونه ارزيابی می‌کنيد، گفت: اصل مذاکره مطلوب است، زيرا به هر‌حال ما بايد معضلاتی که از لحاظ سياسی برايمان ايجاد شده است حل و‌فصل کنيم و مسلماً اين معضلات بايد با مذاکره حل شود.
او ادامه داد: اينکه پرونده ما در شورای امنيت است يک امتياز برای حريف به شمار می‌رود و برای ما يک نقطه ضعف است، بنابراين ما بايد تلاش کنيم با مذاکرات و تماس‌ها و فعاليت‌های ديپلماتيک پرونده را از شورای امنيت خارج کنيم.
* بايد پرونده هسته‌ای خود را از شورای امنيت خارج کنيم
روحانی گفت: ما در حال حاضر فعاليت هسته‌‌ای خود را انجام می‌دهيم و تنها مشکلی که داريم اين است که پرونده به شورای امنيت رفته است،ما بايد اين پرونده را از شورای امنيت خارج کنيم و اين وظيفه همه مسوولان است که از لحاظ ديپلماتيک مشکل را حل کنند.
رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک ادامه داد: مذاکرات استانبول می‌تواند يک قدم مثبت باشد و ما اميدوار هستيم در اين مذاکرات يک قدم به پيش برويم و پرونده ما از شورای امنيت خارج شود. تا زمانی که اين پرونده در شورای امنيت است يعنی قطعنامه‌ها بر سرجای خود است و حتی ممکن است در آينده به ايران فشار بياورند و قطعنامه‌های ديگری عليه ايران تصويب کنند و به هرحال اين قطعنامه‌های چيزی نيست که به نفع مردم باشد، بنابراين بايد تلاش کنيم که فضا را تغيير دهيم، تغيير اين فضا هم جز با فعاليت‌های ديپلماتيک امکان‌پذير نيست.
او در رابطه با نقش تلويزيون در فضای سياسی جامعه گفت: از لحاظ سياسی همه ما وظيفه داريم آگاهی سياسی به جامعه بدهيم و فعاليت‌های سياسی را تشديد کنيم. تلويزيون می‌تواند در آموزش سياسی مردم نقش داشته باشد همانگونه که خانه و مدرسه و ديگر رسانه‌ها در آموزش سياسی مردم نقش دارند. البته ما بايد زمينه را فراهم کنيم که تشکل‌ها بيشتر فعال شوند و بايد به اين تشکل‌ها آزادی عمل هم بدهيم و به رسانه‌ها نيز اجازه بدهيم تا آگاهی‌های سياسی لازم را به مردم ارائه کنند.
* بايد تلاش کنيم فضای جامعه را بازتر کنيم
روحانی ادامه داد: از لحاظ سياسی ما بايد تلاش کنيم فضای جامعه را بازتر کنيم اگر می‌خواهيم با فعاليت سياسی يک جو سياسی خاص راه‌اندازی کنيم که کاری ندارد و به آسانی امکان‌پذير است اما اگر می‌خواهيم همه مردم را جذب کنيم و چون به دنبال آن نيستيم که آنهايی را که جذب شده‌اند تقويت روحيه کنيم و آنهايی را که جذب نشده‌اند کنار بگذاريم کار اندکی مشکل‌تر می‌شود و بايد فضای جامعه فضای بازتری نسبت به آنچه در حال حاضر وجود دارد باشد و بايد رسانه‌ها نيز فضای بازتری داشته باشد.
وی تصريح کرد: نبايد صدا و سيما نقش انتخاب کننده از طرف مردم داشته باشد و خدايی نکرده نظری را به مردم تحميل کند، بلکه بايد در راديو و تلويزيون نظرات مختلف بيان شود و قضاوت به مردم سپرده شود. مردم ما نيز خوشبختانه آنقدر فرهيخته و با تمدن هستند که خودشان بتوانند در رابطه با مسائل قضاوت کنند و خودشان در رابطه با بهترين‌ها تصميم‌گيری کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016