سه شنبه 21 دی 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

انتقاد علی مطهری از اظهارات اخير جنتی؛ مجلس را تضعيف و تحقير نفرماييد، مانعی است در مقابل تمايل به استبداد، آفتاب

- تعلق‌خاطر حضرت عالی به برخی اشخاص نبايد شما را از جاده حق و انصاف خارج کند

علی مطهری، نماينده تهران در مجلس شورای اسلامی، در يادداشتی که سايت تابناک آن را منتشر کرده است، از اظهارات اخير امام جمعه تهران انتقاد کرد.

اين يادداشت به‌شرح زير است: جناب آقای جنتی در خطبه نماز جمعه گذشته فرمودند: «احضار وزرا به مجلس زياد شده است. ای نماينده عزيز! اين وزير می‌خواهد کار کند و بايد شبانه‌روزی تلاش کند تا هدفمند کردن يارانه‌ها درست پيش رود و يک سوال شما گاهی ۱۰ ساعت و يا ۲۰ ساعت از وقت او را می‌گيرد و بايد از معاونين و مشاوران مختلف خود موضوع را جويا شود تا بتواند از خود دفاع کند و بعد هم آن آقا بگويد ما قانع نشديم. آيا اين درست است؟»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اگر احضار وزرا به مجلس زياد شده است يکی از دلايل آن افزايش تخلف آنها از قانون است. همچنين اگر وزيری برای پاسخ دادن به يک سئوال نماينده‌ای ۱۰ تا ۲۰ ساعت وقت لازم دارد تا بتواند از خود دفاع کند پس او بر کار خود مسلط نيست و بايد مورد سئوال قرار گيرد.

به‌عنوان مثال وقتی وزير اقتصاد قانون تسهيلات ارزی برای مترو تهران و کلان‌شهرها و حمل و نقل عمومی ساير شهرها را عمل نمی‌کند و رئيس‌جمهور نيز می‌گويد من اين قانون را قانون نمی‌دانم و اجرا نمی‌کنم، آيا نماينده وظيفه ندارد در دفاع از حقوق مردم از وزير يا رئيس‌جمهور سئوال کند؟ اگر اين قانون عمل شده بود اکنون که اجرای قانون هدفمند کردن يارانه‌ها آغاز شده و نياز مردم به مترو و حمل و نقل عمومی به مراتب بيشتر شده است کمک بزرگی برای مردم بود. تعلق‌خاطر حضرت عالی به برخی اشخاص نبايد شما را از جاده حق و انصاف خارج کند. اگر جناب عالی به عدم اجرای قانون مترو توسط دولت اعتراض نمی‌کنيد لااقل مجلس را نيز تضعيف و تحقير نفرماييد.

جناب‌عالی در خطبه نماز جمعه مورخ ۲۱ آبان نيز فرموديد: «برخی در مجلس وزيری را فرا می‌خوانند تا مواردی را از وی طلب کنند و هنگامی که اين وزير به خواسته نادرست آنها پاسخ منفی می‌دهد، وی را تهديد به استيضاح می‌کنند.»

به‌راستی مردم کوچه و بازار وقتی اين سخن را از يک امام جمعه می‌شنوند چه تصوری از مجلس پيدا می‌کنند؟ آيا فکر نمی‌کنند که مجلس، محلی است برای معامله و امتياز گرفتن؟ اگر نماينده‌ای چيزی از وزيری طلب می‌کند، خواسته نادرست و خواسته‌ای برای خودش نيست بلکه مطالبات مردم است و اگر وزيری را تهديد به استيضاح می‌کند باز برای احقاق حقوق مردم است.

بايد به‌گونه‌ای سخن گفت که در شرايط مختلف، سخن ما يکی باشد و از يک منطق پيروی کند. اگر يک دولتِ مخالف مشی سياسی شما مثلا يک دولت اصلاح‌طلب روی کار بود باز همين‌طور مجلس را تحقير می‌کرديد و دولت را تعظيم، يا در آن صورت مجلس را تقويت و دولت را نقد می‌کرديد؟ مجلس قوی به‌نفع کل نظام است و مانعی است در مقابل تمايل به استبداد. مجلس به فرموده امام خمينی و رهبر انقلاب در راس امور است و آنچه را که در راس امور است نبايد به ذيل امور تنزل داد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016