چهارشنبه 22 دی 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نسرين ستوده، وکيل ايرانی به سکوت وادار شده است، روزنامه فيگارو، برگردان از انوشيروان بزرگمهر

اين حقوقدان ايرانی که ۴ ماه پيش دستگير شده است بتازگی به ۱۱ سال زندان محکوم شده است. اين حکم دستگاه قضايی رژيم ملاها بهايی است که او بخاطر مبارزه اش به نفع حقوق زنان، کودکان و خبرنگاران پرداخت ميکند.
رضا خندان، همسر نسرين ستوده : «نسرين در گذشته همه چيز را برای ميهنش فدا کرده است. او بدترين تهديدها را متحمل شده است... من شک دارم که فشارهای بيشتری که اخيرا عليه او اعمال شده اند باعث ساکت شدن او بشوند».

روزنامه فرانسوی فيگارو ـ سه شنبه ۱۱ ژانويه ۲۰۱۱
مقاله ای به قلم : دلفين مينويی
برگردان : انوشيروان بزرگمهر

در نظر او هيچ آرمانی را نبايد از پيش شکست خورده بشمار آورد و در هر شرايطی بايد قربانيان را مورد دفاع قرار داد. نسرين ستوده، وکيل پر شور ايرانی هم اکنون در کنج يک سلول در زندان غم انگيز و معروف اوين بسر ميبرد. او در ابتدا يک اعتصاب غذا را آغاز کرده بود ولی سرانجام در ماه گذشته بخاطر دلايل پزشکی اعتصاب غذايش را موقف کرد. نسرين بتازگی در گفتگو با مخاطبانش خواستار شده بود که «همه زندانيان سياسی آزاد بشوند.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


او در زمانی اين خواسته را مطرح کرده بود که حکم دادگاه در مورد خود او هنوز صادر نشده بود. با توجه به وسعت سرکوب به اجرا گذاشته شده پس از انتخاب جنجالی محمود احمدی نژاد در ژوئن ۲۰۰۹، احتمال چندانی وجود ندارد که خواسته او در مورد آزادی زندانيان سياسی برآورده بشود. دوستان نسرين از حکم سنگين يازده سال حبس که عليه او صادر شده است هنوز بهت زده هستند. يکی از دوستان او که بصورت تلفنی با او گفتگو کرديم ميگويد : «نسرين کسی است که کارهايش را تا به سرانجام رساندن پيگيری ميکند. او برای مبارزه اش هيچ حد و مرزی قائل نيست. اکنون مقامات رژيم ايران در جستجوی اين هستند که او را بخاطر متعهد بودنش مورد مجازات قرار بدهند.» اين زن حقوقدان و متخصص پرونده های مرتبط با حقوق بشر به مدت ۲۰ سال از حق پرداختن به حرفه وکالت و نيز از حق ترک کشور محروم شده است. دادگاه تهران در حکمی که در مورد نسرين صادر کرده اين اتهامات را عليه او مطرح کرده است : «انجام اقدامات بر ضد امنيت ملی، تبليغ بر ضد رژيم ايران». همسر او، رضا خندان، که در تهران زندگی ميکند و بصورت تلفنی با او تماس گرفتيم ميگويد : «اين اتهامات بی معنی هستند. از کی تا بحال دفاع قانونی از افراد مورد اتهام قرار گرفته يک جنايت محسوب ميشود ؟» رضا خندان اينگونه هشدار ميدهد: « نسرين در گذشته همه چيز را برای ميهنش فدا کرده است. او بدترين تهديدها را متحمل شده است. ظرف چهار ماه اخير او در بازداشت موقت قرار داشته است. در اين مدت او ۱۴ کيلو وزن کم کرده و مرگ را از نزديک ديده است. من شک دارم که فشارهای بيشتری که اخير عليه او اعمال شده اند باعث ساکت شدن او بشوند.»
نسرين ستوده که در تاريخ ۴ سپتامبر ۲۰۱۰ زندانی شده است يکی از آخرين صداهای آزاد در ايران بوده است. اين زن ۴۵ ساله که اندامی نحيف و چهره ای رنگ پريده دارد خودش ميدانست که در معرض خطر قرار دارد. در تهران اين يک امر متداول است که که رژيم يک وکيل را دستگير ميکند تا موکلينی که او از آنها دفاع ميکرده صدايشان خفه بشود. ۲ نفر از دستياران او بنام های شيوا نظراهری و محمد صيفی زاده نيز هم اکنون در حال پرداختن بهای فعاليت هايشان هستند. برای اينکه از اين سرنوشت در امان بماند، محمد مصطفايی، وکيل سابق سکينه (زن ايرانی که به سنگسار محکوم شده بود) در ژوئيه سال گذشته بصورت پنهانی کشور را ترک کرد و راه تبعيد را در پيش گرفت. شيرين عبادی، برنده جايزه صلح نوبل، به سهم خودش، پس از آخرين انتخابات رياست جمهوری پايش را به ايران نگذاشته است. ولی نسرين هيچگاه به اين فکر نيفتاده که کشورش را ترک بکند. چند سال پيش در حالی که فشارها عليه او آغاز شده بودند، او به ما ميگفت : «ترک کردن صحنه يک نوع پذيرش شکست است.»
«کجروی » های دستگاه قضايی ـ نسرين مدتها بود که ميدانست در معرض خطر قرار دارد. او مسرا بر ضد نقض ضوابط و آيين نامه های حقوقی توسط دستگاه قضايی ايران شوريده بود : موانع موجود عليه تماس وکيل ها با موکلان آنها، عدم امکان دسترسی وکيل ها به پرونده قضايی موکلان آنها، صدور احکام اعدام عليه جوانانی که در هنگام ارتکاب جرم نابالغ بوده اند،...
او در سال ۲۰۰۳ در يک دفتر وکالت کوچک باز کرده بود و محل اين دفتر در محل آژانس گرافيسم متعلق به همسر او قرار داشت. او در دفتر وکالتش بطور رايگان خانواده های موکلان را به حضور ميپزيرفت : فعالان حقوق زنان، خبرنگارن، وبلاگ نويس ها،...
بتازگی او پذيرفته بود که از افراد متعدد و ناشناسی که در جريان تظاهرات به راه افتاده پس از آخرين انتخابات رياست جمهوری در ايران دستگير شده اند دفاع کند. صريح اللهجه بودن اين وکيل، تندروهای حاکم بر ايران را رنجانده بود. بخاطر اعدام ناگهانی يکی از موکلان او بنام آرش رحيم پور که به «محاربه با خدا» متهم شده بود نسرين ستوده بسيار آشفته خاطر شده بود و به آخرين سلاحی که در دسترس او بود متوسل شده بود : رسانه های بين المللی. او با رسانه های خارجی و برنامه های فارسی بی بی سی و صدای آمريکا که از طريق ماهواره برای ايران پخش ميشوند مصاحبه های متعدد انجام داده بود. نسرين در اين مصاحبه ها «کجروی» های دستگاه قضايی را مورد انتقاد قرار داده بود : گرفتن اعترافات غيرواقعی در زير شکنجه، سندسازی برای محکوم کردن متهمان، ممنوعيت ورود وکيل ها به محوطه دادگاه برای شرکت در جلسه دادگاه متهمان. رژيم سريعا او را مورد تنبيه قرار داد : سرويس های امنيتی به مدت ۲ ماه خط تلفن دستی او را بلوکه کردند. ولی نسرين ساکت نشد. او در گذشته به يک خبرنگار غربی گفته بود : «اگر يک روز من زندانی بشوم وضعيتم نسبت به الآن که بايد عليه يک دستگاه قضايی خودسرانه بجنگم آسان تر خواهد بود.»
آيا او پيشاپيش مطلع بوده که او به اين شدت مورد مجازات قرار خواهد گرفت؟ او از هنگام دستگيريش تاکنون فقط در ۲ نوبت اجازه يافته که با فرزندانش (مهرآوه، ۱۱ ساله، نيما، ۱۳ ساله) کند. پدر او در پايان سال ۲۰۱۰ و در دورانی که او در زندان بوده است در گذشت. نسرين از حق شرکت در مراسم خاکسپاری پدرش نيز محروم شده بود. چهار وکيل که دفاع از او را بر عهده گرفته اند مرتبا تحت رعب و وحشت قرار دارند. شوهر شجاع نسرين ستوده که نقش سخنگوی او را بر عهده گرفته است يک بسيج بين المللی به نفع نسرين را برای همسرش بسيار تسلی بخش ميداند و ميگويد : «در جريان آخرين ملاقاتم با او در زندان اوين، نسرين از من خواست که در ملاقات بعدی يک کتاب واکلاو هاول را برای او ببرم، زيرا او مطلع شده بود که رئيس جمهور سابق چکسلواکی در بسيج جهانی به نفع او شرکت کرده است.» رضا خندان می افزايد همبستگی غير مترقبه ای که مردم ايران بطور روزمره نسبت به نسرين ابراز ميکنند برای او بسيار ارزشمند و تسلی بخش است. همسايگان، کاسبان محله، رانندگان تاکسی و ديگر افرادی که او در زندگی روزمرده با آنها روبرو ميشود، مستقل از گرايش سياسی ، مسترما به او دلداری ميدهند و همسرش را مورد حمايت قرار ميدهند. رضا خندان : «در ماه گذشته، معلم کلاس دختر مان مهرآوه از همه شاگردهای کلاس خواسته بود که برای نسرين دعا کنند. معهذا تا آنجا که من ميدانم اين زن معلم کسی است که در انتخابات قبلی به نفع احمدی نژاد رای داده بوده است.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016