یکشنبه 3 بهمن 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ويکی ليکس: سپاه پاسداران در قاچاق مواد مخدر دست دارد، العربيه

مجله آلمانی دی ولت در شماره روز جمعه ۲۱-۱-۲۰۱۱ خود با استناد به يکی از تلگراف های ديپلماتيک آمريکايی که سايت "ويکيليکس" آن را فاش کرده نوشت که ايران يکی از بزرگترين صادر کنندگان مواد مخدر در جهان به شمار می آيد و نيروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اين قاچاق دست دارند.

اين تلگراف سری در تاريخ ۱۲ ژوئن ۲۰۰۹ از سفارت آمريکا در باکو ارسال شده است و در آن آمده مقادير هروئينی از ايران به آذربايجان صادر می شود، از بيست هزار کيلوگرم در سال ۲۰۰۶ به ۵۹ هزار کيلوگرم در يک چهارم اول سال ۲۰۰۹ رسيده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين تلگراف که به گزارش های محرمانه بازرسان سازمان ملل متحد مسئول اين پرونده استناد کرده می افزايد که جمهوری آذربايجان شاهراه اصلی صادرات هروئين ساخته شده با افيون افغانی به سوی اروپا و غرب است.

ديپلمات های آمريکايی افزوده اند که ايران بزرگترين خريدار افيون افغانی و يکی از بزرگترين توليد گنندگان هروئين در جهان به شمار می آيد. ۵۹ در صد هروئين موجود در آذربايجان از راه ايران وارد اين کشور می شود و اين کشور نيز اين مقدار را وارد بازار اروپا می کند همانگونه که تلگرافی به تاريخ ۲۶ دسامبر ۲۰۰۹ باز می گردد گزارش داده است.

در تلگرافی ديگر که تاريخ آن به ۱۵ اکتبر ۲۰۰۹ با می گردد و جزو اسناد "محرمانه" طبقه بندی شده است، به سخنان "خلف خلف اف" وزير امور خارجه سابق جمهوری اذربايجان اشاره شده که گفته قاچاق مواد مخدر به وسيله سازمان های امنيتی ايران صورت می گيرد. او در اين باره تاکيد کرده هنگامی که نيروهای امنيتی آذربايجان قاچاقچيان ايرانی مواد مخدر را دستگير کرده و برای مجازات به کشورشان تحويل می دهند،به سرعت از زندان آزاد می شوند. يک ديپلمات آمريکايی به نقل از اين وزير افزوده است: "ما گاهی افرادی را دستگير می کنيم که از زمان تحويلشان به ايران مدت زمان زيادی نگذشته است.

برپايه اين تلگراف ها به نظر می رسد مقام های افغان به همتايان آذربايجانی خود گفته اند که نيروهای امنيتی ايران با قاچاقچيان مواد مخدر افغان همکاری می کند.

همچنين بر پايه اسناد "ويکيليکس" به نظر می رسد شنودی که توسط آذربايجانی ها صورت گرفته دست داشتن مستقيم نيروهای امنيتی ايران در فروش و تبديل افيون به هروئين را ثابت کرده است.

محمد خزايی سفير ايران در سازمان ملل متحد ماه سپتامبر گفته بود ۸۹ در صد توليد جهانی افيون در افغانستان صورت می گيرد و بيشترين بخش از اين توليد وارد مرزهای ايران می شود. اما به گفته خزايی تهران ميليارها دلار برای مبارزه با اين قاچاق هزينه کرده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016