چهارشنبه 6 بهمن 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بيانيه اتحاديه پيشکسوتان جامعه کارگری درباره وقايع ايران خودرو: می‌توان جان کارگران قربانی را بازگرداند؟ ايلنا

در روز اربعين که بايد مسلمانان در حال عزاداری باشند، در مهمترين و بزرگترين کارخانه خودرو سازی ، کارگران را سر کار می‌برند، حوالی نيمه شب تريلری به دليلی نامعلوم از کنترل خارج شده و تعداد زيادی کارگر را کشته و زخمی می‌کند.


ايلنا: به‌دنبال وقوع حادثه شب گذشته برخورد کاميون در کارخانه ايران خودرو که به کشته و زخمی شدن جمعی از کارگران اين کارخانه منجر شد؛ اتحاديه پيش کسوتان جامعه کارگری بيانيه ای صادر کرد.
به گزارش ايلنا، متن بيانيه اتحاديه پيشکسوتان جامعه کارگری به مناسبت حادثه دلخراش کشته و زخمی شدن تعدادی از کارگران ايران خودرو در اربعين حسينی به شرح ذيل است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در روز تعطيل رسمی – اربعين حسينی که بايد مسلمانان در حال عزاداری باشند، مهمترين و بزرگترين کارخانه خودرو سازی ،کارگران را سر کار می برند و در حوالی نيمه شب تريلری که معلوم نيست به چه دليل کنترلش خارج می شود تعداد زيادی کارگر را کشته و زخمی می کند چه کسی مقصر است !؟
چه کسی بايد پاسخ گو باشد؟ آيا می توان جان انسانهايی که هر يک سر پرست يک خانواده بوده اند را بازگرداند؟ آيا می توان جواب قانع کننده ای برای آنها داشت؟ تا کی بايد منتظر وقوع چنين حوادثی باشيم.
مقصر مديريت کارخانه است که کارگران را در شب اربعين حسينی به سر کار می کشاند؟ يا مقصر راننده تريلر است که نتوانسته خودرو خود را کنترل کند، يا اشکال ازتريلربوده که شايد مشکل فنی داشته و ترمزها به موقع عمل نکرده،هر چه که باشد مهم اين است که در پی اين حادثه دل خراش جان انسانهايی که قصد داشتند شبانه کار کنند گرفته می شود و تعداد قابل توجهی هم زخمی و روانه بيمارستان می شوند.
به ياد می‌آوريم کارگران معدنی در شيلی را که در زير زمين حبس شده بودند و طی چند ماه کار شبانه روزی همه آنها سالم از فاصله صدها متر زير زمين سالم بيرون آورده شدند در آن حادثه رئيس جمهور شيلی حاضر و ناظر عمليات نجات بود، اما در ايران بارها معادن و کارخانجات ما دچار حادثه می شوند و تعدادی از کارگران جان می بازند و رسانه های ما در حد گفتن يک حادثه کوچک از آن می گذرند و مسئولی راجع به آن کنجکاوی نمی کند، بيانيه ای حداقل به بهانه دلجويی از کسی صادر نمی شود انگار اين گونه وقايع طبيعی است و اگر اتفاق نيافتد اشکال دارد اتحاديه پيشکسوتان جامعه کارگری مراتب تاسف و تاثر خود را از حادثه شب گذشته اعلام و به خانواده های متوفی تسليت می گويد و برای بازماندگان صبر و سلامتی آرزو می کند و منتظر است ببيند وجدان های بيدار چه توضيحی برای اين حادثه دارند آيا سوالی طرح می شود؟ آيا تحقيقی صورت می گيرد؟ و در نهايت آيا صادقانه علت وقوع حادثه به افکار عمومی گفته می شود و هزاران آيا های ديگر....


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016