چهارشنبه 27 بهمن 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علی اکبر ولايتی: ترديد ندارم موسوی و کروبی به‌لحاظ سياسی با بيگانه در ارتباطند، مهر

مشاور رهبری با بيان اينکه ترديد ندارم موسوی و کروبی به‌لحاظ سياسی با بيگانه در ارتباطند و به دنبال تضعيف قانون اساسی و براندازی بودند، گفت: بزرگانی که بعد از بروز آشکار فتنه با سکوت رضايت نشان دادند، حيثيت و اعتبار خود را از دست می‌دهند.
بعد از اغتشاشات ۲۵ بهمن جريانات و گروه های مختلف به اشکال گوناگون انزجار خود را از اين اتفاقات نشان دادند و در همين رابطه دکتر علی اکبر ولايتی مشاور بين الملل رهبر انقلاب در گفتگو با خبرنگاران مهر به تشريح ابعاد حوادث بعد از انتخابات سال ۸۸ وسير ان تا وقوع اغتشاشات ۲۵ بهمن پرداخت. اين گفتگو در دفتر کار وی در بيمارستان مسيح دانشوری در شمالی ترين نقطه تهران انجام شد که مشروح آن را در ادامه می خوانيد:

خبرگزاری مهر: جناب دکتر ولايتی به عنوان نخستين سئوال ارزيابی خود را از تحولات اخير در کشور و اقدامات سران فتنه که به اغتشاشات ۲۵ بهمن انجاميد بفرماييد.

ولايتی: نظرشخصی من اين است اين افراد که در مقابل نظام ايستاده اند چه آقای موسوی و چه آقای کروبی نوع کارهايی که می کنند در هيچ چارچوب و قالب پذيرفته شده حتی در کشورهای مدعی ليبراليسم وجود ندارد. يعنی آنجا هم اگر کسی بخواهد تظاهراتی انجام بدهد حتما بايد با کسب اجازه از مقامات امنيتی و پليس باشد و اگر اجازه ندادند حق تظاهرات ندارند تا جايی که بنده اطلاع دارم تظاهرات ۲۵ بهمن چنين اجازه ای نداشت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


من خاطرم هست در آمريکا که در آنجا تحصيل کرده ام نيز اگر انجمن اسلامی دانشجويان قصد داشت راهپيمايی داشته باشد حتما می بايست با اطلاع پليس باشد والا اين اجازه داده نمی شد. حتی زمان و مدت تظاهرات نيز بايد به اطلاع مقامات پليس رسانده می شد به شکلی که گاهی مواقع تعداد نيروهای پليس بيش از تعداد دانشجويان بود و پليس دورتا دور آنان را محاصره می کرد.

نکته دوم اين است که اينها عملا در طی اين مدت اصل نظام را به معارضه طلبيدند و اساس نظام را زير سئوال بردند و در اين راه تا درگيری های خشونت آميز و ارتباط با بيگانه پيش رفتند هيچ يک از اين نکاتی که عرض شد در جوامع غربی برای گروههای معارض پذيرفته نيست يعنی فرض کنيد يک حزبی در يک کشور در اقليت است اگر تظاهرات می کند حق ندارد قانون اساسی و مبانی نظام را زير سئوال ببرد يعنی آزادی که وجود دارد بر اساس آن قانون اساسی است که در آن کشور حاکم است نمی شود انسان از مصرحات قانون اساسی کشورش که آزادی های سياسی را تضمين کرده به عنوان حق استفاده کند و بخش ديگری را نقض کند.

نمی شود اشخاصی در قالب اپوزيسيون يا معارض تظاهرات کنند و بعد بگويند برای اينکه ببينيم در آينده چکار بايد بکنيم همه پرسی انجام شود که آيا روش حکومت مورد قبول است يا نه. عصاره حرف اينها از بعد از ادعای تقلب که ادعای کاذبی بود همين است موقعی که يکی از ما شش نفر به عنوان حکم مامور شده بوديم تا اعتراضات به نتيجه انتخابات ۸۸ را رسيدگی کنيم، از آقای موسوی سئوال کرد که اگر قرار باشد اين انتخابات ابطال شود و دوباره برگزار شود دوباره همين وزارت کشور و همين شورای نگهبان مسئولان برگزاری انتخابات خواهد بود که آقای موسوی گفته بود نه، ما اين وزارت کشور و شورای نگهبان را قبول نداريم. وقتی کسی شورای نگهبان و وزارت کشور و دولت را قبول نداشته باشد يعنی ارکان نظام را قبول ندارد يعنی می گويد اين نظام بايد کنار برود و يک نظام ديگر بيايد . در کدام کشور عده ای تظاهرات می کنند که نظام تغيير کند؟! مثلا در آمريکا آيا تظاهرات می کنند که قانون اساسی لغو شود؟ آيا در اين صورت اجازه می دهند که اين تظاهرات برگزار شود؟ آيا در انگليس يا فرانسه و آلمان به کسی اجازه می دهند برای تغيير نظام تظاهرات صورت بگيرد؟

بنابراين اينها از بعد از انتخابات هدفشان براندازی نظام بوده است کدام نظام بوده که با براندازان خود مسامحه کند که ما دومی باشيم؟!

به نظر شما هدف اصلی از درخواست مجوز برای راهپيمايی در روز ۲۵ بهمن از طرف صادر کنندگان اين درخواست چه بود؟

ببينيد! شتر سواری دولا دولا نمی شود ، نمی شود اشخاصی درخواست کنند که تظاهرات در حمايت از مردم مصر برگزار کنند و در آمريکا مسئولين آمريکايی مثل "جو بايدن" که از او سئوال شد که چرا وضعيت مصر اين گونه شد پاسخ بدهد در عوض در ايران برای روز ۱۴ فوريه درخواست راهپيمايی شده است يعنی اگر ما به عنوان حکومت آمريکا در مصر دچار مشکل هستيم به خاطر قيام مردم اين کشور در ايران طرفداران ما درخواست مجوز کردند و معلوم است ما در ايران داريم برنده می شويم .اينها با هم تناقض دارد نمی شود درخواست راهپيمايی توسط اين دو نفر صورت بگيرد و مورد حمايت آمريکا باشد و موضوع اين راهپيمايی حمايت از مردم مصر يعنی مخالفين آمريکا باشد.

معنای اين حرف اين است که اينها می خواهند دولا دولا شترسواری بکنند . به تعبير ديگر "کوسه و ريش پهن" نمی شود.

نمی شود اينها در خطی که مورد حمايت آمريکاست حرکت کنند و از کسانی حمايت کنند که در مقابل آمريکا ايستادند و عامل مهم آمريکا را از مملکتش بيرون کرده اند و معلوم هم بود که نمی آيند به نفع مصر شعار بدهند و لذا اين عده معدودی که بيرون آمدند و تظاهرات کردند هيچ جا ثبت نشده که عليه مبارک شعار داده باشند و يا به نفع مردم مصر کاری کرده باشند.

اين ساده لوحی يا ساده انگاری اينها نشان می دهد که تصور می کنند مردم ايران اين تشخيص را ندارند که صحيح را از ناصحيح جدا نمايند.

چند ماهی بود که اين اقدامات و اغتشاشات در کشور انجام نمی شد و الان از طرف جامعه متدينين و مردمی که سالها برای حکومت هزينه کرده اند دغدغه ای وجود دارد که نظام تا چه زمانی می خواهد رعايت اين افراد را بکند و تا چه زمانی بايد شاهد حضور عده ای به درخواست اين افراد در خيابان ها باشيم که آرامش مردم را به هم بزنند؟ و نقطه پايان اين قضايا کجا خواهد بود؟

رسيدگی به تخلفات قانونی و جرم و جنايت و اقدام عليه امنيت ملی به عهده قوه قضائيه است و قوه قضائيه بايد اقدام کند و تا جايی که ما اطلاع داريم ظرف اين مدتی که گذشت چند بار از سوی مقامات قوه قضائيه از جمله رئيس قوه قضائيه اعلام شده که با سران فتنه و دست اندرکاران اين فتنه برخورد قاطع خواهد کرد بنابراين قوه قضائيه چنين عزمی را دارد. شايد همانطور که نمايندگان مجلس درخواست کرده اند و به نوعی شب گذشته در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی بحث شد و اين خواست شورای عالی انقلاب فرهنگی نيز است قوه قضائيه با اين پديده ها و وقايع و اين حرکت های براندازانه برخورد کند و به نظر می رسد اين يک انتظار کاملا طبيعی و منطقی است.

رهبر انقلاب در فرمايشات خود از سال گذشته تاکنون بارها فرصت هايی را برای موسوی و کروبی برای بازگشت به دامن نظام ايجاد کرده اند و حتی در آخرين صحبتشان آنها را بازيچه های فتنه توصيف کردند. شما چه چشم اندازی برای اين آقايان متصور هستيد؟

با اين کارهايی که اين اقايان کرده اند بنده بسيار بعيد می دانم که به نصايح مقام معظم رهبری توجه بکنند زيرا امتحانهای بدی داده اند . کسی دلش نمی خواهد افرادی که در داخل کشور سوابق خوب دارند در چاله ای بيفتند که بيگانگان برايشان کنده اند . اينها هر حرکتی که کرده اند از چاله به چاله عميق تر يا به چاه افتاده اند آنها ديگر حالا بايد جواب خون های ريخته شده را بدهند. اگر هم برگردند بايد پاسخ اينها را بدهند يعنی بايد محاکمه شوند. اينکه نمی شود هر کس هر کاری دلش خواست بکند بعد بگويد توبه کرده ام. يک وقت امری بين انسان و خداست که توبه می کند و خدا ارحم الراحمين است ممکن است ببخشد. اما اينها حق الناس به گردنشان است و توبه حق الناس اين است که حقوق تضييع شده مردم احيا شود و اين نمی شود مگر با محاکمه آنها.

نمی شود که آشوب به پا کنند،عده ای را فريب بدهند، مجال برای وارد شدن عوامل بيگانه به صحنه فراهم کنند و از قبل آن عده ای جان خود را از دست بدهند همچنان اينها بدون محاکمه و مجازاتی که قوه قضائيه برای آن تعيين می کند بمانند.

همانطور که می دانيد امروز صبح هم اين دو نفر بيانيه ای صادر کردند و حضور ۲۵ بهمن را حرکت باشکوه عنوان کردند . نکته ای وجود دارد اين است که سکوت برخی از بزرگان نظام چه وضعيتی دارد چرا که رهبر انقلاب بر صحبت صريح و شفاف و موضع گيری درباره تحولات را مورد تاکيد داشتند و برخی از بزرگان نظام در اوج اين قضايا يا سکوت کردند يا به موضوعات ديگری پرداختند.

حفظ نظام، حمايت از استقلال و تماميت ارضی کشور ، تقابل جدی با بيگانگان و عوامل بيگانه وظيفه همه است که اين دو نفر بدون ترديد بازيچه عوامل بيگانه هستند.

درخصوص ارتباط اين دو نفر با بيگانه و تلاش آنها در جهت خدمت به بيگانه به لحاظ سياسی ترديدی نيست اما به لحاظ امنيتی و قضايی مقامات مربوطه بايد بررسی کنند. بر اساس تحليل سياسی که بنده دارم نمی شود اين افراد و کسانی که کمک به آنها می کنند مرتبط با بيگانه نباشند هيچ ترديدی ندارم. به دليل اينکه درست موقعی که اينها سخن می گويندو يا بيانيه می دهند بلافاصله حکومت هايی که با جمهوری اسلامی تعارض اساسی و بنيانی دارند مثل انگليس و آمريکا مثل رژيم صهيونيستی به تاييد اين افراد مبادرت می کنند.

اين جمله به ظاهر اما عميق امام را نگاه کنيد که فرمود هر کس ببيند آمريکا يا ديگر دشمنان جمهوری اسلامی از او تعريف می کند در اصالت و صحت عمل خودش شک کند.

کسانی که با تاريخ اسلام استعمار و معاصر آشنا هستند می دانند کسانی که به دنبال اعمال سلطه هستند از عوامل مختلف برای تثبيت سلطه استفاده می کنند و از مهمترين عوامل، استفاده از عوامل به ظاهر خودی ولی مرتبط با بيگانه است. ما اينقدر از اين نمونه ها داريم که بعدها اسنادش درآمده از "سدان" که مدير عامل شرکت نفت ايران و انگليس در زمان حکومت مصدق بود گرفته تا شاپور بختيار يا قبل از آن ميرزاآقاخان نوری ، ميرزاعلی اصغرخان اتابک و سيد ضياءالدين طباطبايی از اين نمونه ها هستند.

مثل روز روشن است هر گاه بيگانه از ايرانی ها در ايران يا مصری ها در مصر ، هندی ها در شبه قاره هند حمايت کردند اين در خدمت منافع آنان است که اين کار را می کنند والا اگر حرکت ملی باشد در جهت استقلال و عزت ملی است ،انگليس و آمريکا که عزت و استقلال ما را نمی خواهند. شيمون پرز بعد از فتنه ۸۸ می گويد اينها به نيابت از ما می جنگند ، اوباما از آقای موسوی اسم می برد و از او حمايت می کند همين اوبامايی که مبارک متحدش بوده و تحت فشار به رفتن مبارک رضايت می دهد همين اوبامايی که در مقابل جمهوری اسلامی ايران ايستاده و انواع تحريم ها را عليه ملت ما برقرار کرده با بيانيه هايی که اينها صادر می کنند مثل اين است که يک مژده بزرگ دريافت می کنند چنان رسانه های غربی به اين می پردازند.

اگر کسی در درجه اول عقل و ايمان داشته باشد و به اسلام و ايران علاقه داشته باشد نمی آيد دشمنان ايران و اسلام را شاد کند و در جهتی حرکت کند که خطش را آنان ترسيم کرده اند.

اينها اعلاميه می دهند، شب خبر اول بی بی سی و راديو آمريکا و راديو اسرائيل می شود آنها اين بيانيه را در مقابل حرکت مردم مصر قرار می دهند. به نظر می رسد اينها با کارهايی که کردند خود را از لطف خدا محروم کردند.

منظور من چهره هايی غير از اين دو نفر بود کسانی که طی اين سالها وجاهتی داشتند.

خيلی خوب. کسانی که وجاهتی داشتند و در مقابل اين فتنه سکوت می کنند به تدريج وجاهتشان را از دست می دهند چنان که دادند. يعنی آبروی افراد ، حيثيت سياسی افراد، آبروی سياسی اشخاص در طول سالها جمع می شود و ممکن است با حرکاتی در طی چند روز از بين برود حتما کسانی که در مقابل فتنه سکوت کردند يا با سکوت خود رضايت خود را نشان دادند و يا بعد از بروز آشکار فتنه باز هم سکوت کنند اينها حيثيت و اعتبار خود را در نزد مردم از دست می دهند.

برخی مغرضان خيلی خوشحالند که تحولات ۲۵ بهمن در ايران اتفاق افتاد و به نوعی تحولات مصر و تونس را تحت شعاع قرار داد.

تحولات خاورميانه يک تحولات اصيلی است که در طی سالها شکل گرفته و به پايان ۲۴ سال حکومت ديکتاتوری "بن علی" انجاميد و عقده های فرو خورده مردم را به يک باره منفجر کرد.

در تونس ديگر بن علی بر نمی گردد و شرايط قبلی نيز ديگر بر نمی گردد. در مصر هم نه حسنی مبارک بر می گردد نه شرايط زمان حسنی مبارک همين که عکس حسنی مبارک برداشته شد و به جای آن " الله "جل جلاله گذاشتند يعنی اينکه فرعون رفت و حاکميت خدا بازگشت. با اين کارها و بازيهای عوامل بيگانه کارهای اصيل و مبارزات سراسر خاورميانه ممکن است چند روزی موقتا تحت شعاع قرار بدهد اما در اصل آن تغيير ايجاد نمی شود و اين مراحل می گذرد چند روز اسباب دست تبليغات آمريکاست و بعد مبارزات منطقه به مسير خود ادامه خواهد داد و اين قطعی است.

------

مصاحبه کنندگان: عبدالمطهر محمدخانی - اسماعيل سلطنت پور


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016