شنبه 30 بهمن 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مشايی: مهاجرت ايرانيان به خارج از کشور فرار مغزها نيست، ايسنا

ايرانی‌ها هم‌اکنون با احساس غرور بيشتری به کشور توجه می‌کنند

اسفنديار رحيم‌مشايی اظهار کرد: ايرانی‌ها هم‌اکنون با احساس غرور بيشتری به کشورشان توجه می‌کنند، به وضعيت کشورشان حساس هستند و آينده‌ی بهتری را برای کشورشان آرزو می‌کنند.

به گزارش خبرنگار سياسی خارجی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، جانشين رييس‌جمهور در شورای عالی ايرانيان مقيم خارج از کشور در حاشيه‌ی همايش نقش فناوری‌های نوين در ارتقای زندگی انسان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: روحيه‌ی ايرانی و تعصب به ايران يکی از مشترکات ايرانيان خارج از کشور است. برای ايرانی فرق نمی‌کند، چه در داخل و چه در خارج، ايرانی است.

وی درباره‌ی پيوند ايرانيان داخل و خارج از کشور و اقدامات شورای عالی ايرانيان خراج از کشور گفت: ايرانيان خارج از کشور از نظر جغرافيايی با فاصله‌ی زيادی از ايران زندگی می‌کنند، اما حقوقی بر عهده‌ی دولت دارند که دولت بايد اين حقوق را تامين کند، تکاليفی هم نسبت به کشور دارند. حقوقشان روشن است و آن اين‌که چون ايرانی هستند بايد نيازهايشان تامين شود. اين نيازها ممکن است جنبه‌ی حقوقی داشته باشد اما به طور کل بايد نيازمندی‌های آنها مورد رسيدگی قرار گيرد که مهم‌ترين آن نيازمندهای‌های فرهنگی است.

جانشين رييس‌جمهور در شورای عالی ايرانيان مقيم خارج از کشور با اشاره به اين‌که ممکن است نسل‌های آينده‌ی ايرانيان خارج از کشور از نظر فرهنگی دچار مشکل شوند، اضافه کرد: يکی از مشکلات فرهنگی مربوط به زبان فارسی می‌شود. نبايد از لحاظ فرهنگی، گسستی بين نسل‌های بعدی که در خارج از کشور به دنيا می‌آيند و فرهنگ کشور پديد آيد. يکی از مهم‌ترين نيازهای فرهنگی، زبان است. نسل‌های جديد ايرانيان خارج از کشور بايد زبان را آموزش ببينند تا ارتباط فرهنگی با اين خزانه‌ی بيکرانه فرهنگی ايران از بين نرود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ادامه داد: حق ايرانيان خارج از کشور است که بخواهند در مسائل کشور اثر و مشارکت داشته باشند. آنها حق دارند به لحاظ قانونی، درست مانند يک ايرانی داخل کشور در برنامه‌ی توسعه مشارکت داشته باشند. همان‌گونه که در انتخابات مشارکت دارند هم‌چنين حق دارند در مسائل مختلف کشور مشارکت علمی، اقتصادی و سياسی داشته باشند.

مشايی با اشاره به اين‌که ايرانيان خارج از کشور علاون بر حق، تکاليفی نيز بر عهده دارند، اضافه کرد: ما به ازای اين‌که ايرانی هستيم، فارغ از اين‌که کجا زندگی می‌کنيم نسبت به وضعيت کشورمان مسوولم. اگر ضعفی ديده شود بايد انتقاد کرد و اگر پيشنهادی برای بهبود امور وجود دارد بايد ارايه شود. البته دولت نيز مسوول است. بايد فرصت‌های تماس ميان ايرانيان خارج از کشور و داخل کشور را ايجاد کند.

وی افزود: در اين زمينه اقداماتی در دست انجام است و در همين راستا دبيرخانه‌ی شورای عالی ايرانيان مقيم خارج از کشور، مصوبات شورا را دنبال کرده و اکنون ايرانيان خارج از کشور می‌توانند از طريق شماره تلفن ۲۷۷۷ تماس بگيرند.

جانشين رييس‌جمهور در شورای عالی ايرانيان مقيم خارج از کشور افزود: ما اگر اکنون ارتباط خود را با ايرانيان خارج از کشور برقرار کنيم دغدغه‌های سال‌های گذشته مبنی بر مهاجرت نخبگان به خارج از کشور را نخواهيم داشت. عده‌ای آن را فرار مغزها يا مهاجرت ياد می‌کردند اما اين فرار نيست، يک فرد می‌رود تا از سطوح بالاتر دانش جهان برخوردار شود و زمانی که اين ارتباط با آن فرد ايجاد شود در واقع آن سال‌هايی را که به تحصيل علم پرداخته بود به سال‌های سرمايه‌گذاری ملت ايران تبديل می‌شود. اين يعنی اين‌که آن سال‌ها هدر نرفته است. البته ما تاخير کرديم و اين کاری که طی چند سال اخير شروع کرديم می‌بايست از اول انقلاب شروع می‌شد.

مشايی با اشاره به تلقی‌های غلط موجود ميان ايرانيان خارج از کشور گفت: در گذشته تصور می‌شد مثلا اگر کسی در زمان سرنگونی حکومت شاه به خارج رفته از وابستگان رژيم شاه است. اين در حالی است که اين‌گونه نبوده است. ما تجار و فعالان اقتصادی بسيار موفقی در سراسر جهان داريم. به همين دليل برقراری ارتباط بين ايرانيان داخل و خارج از کشور به نفع ملت و پيشرفت کشور ما می‌شود و اين اقدامات سرمايه‌گذاری محسوب می‌شود.

وی با بيان اين‌که ايرانی‌ها در هر کجای دنيا که هستند بايد خوب زندگی کنند، گفت: يکی از اقدامات خوبی که بايد انجام شود اين است که اين سوءتفاهم متقابلی که هم در ميان ايرانيان داخل کشور و هم ايرانيان خارج از کشور وجود داشت از بين برود. به طور مثال در مراسمی يک استاد برجسته فيزيک هسته‌يی به من می‌گفت که مردم نگاه سوئی نسبت به من دارند و آنها تصور می‌کنند که ما دغدغه‌ی کشور نداشته و به منافع کشور احترام نمی‌گذاريم؛ در صورتی که اين تصورات غلط است. بر همين اساس اين ذهنيت منفی به طور متقابل بايد از بين برود.

مشايی ادامه داد: خوشبختانه با تلاش‌هايی که در چند سال اخير انجام شده، ارتباطی بين دو طرف برقرار و ذهنيت‌ها تغيير کرده است. در داخل مردم متوجه شده‌اند که چه نخبگان و ظرفيت‌های بالايی در عرصه‌ی اقتصادی، علمی، فرهنگی و سياسی در خارج از مرزها وجود داشته که می‌تواند کمک بسياری انجام دهد. اکنون بسياری از پيشرفت‌ها در دانش‌های مهم به علت مشارکت ايرانيان ما در خارج از کشور است. آنها کمک می‌کنند که ما در سطح علمی ارتقا يابيم. استعداد در کشور ما بسيار زياد است. ما خزانه‌ی بيکرانه استعداد داريم و اين از عنايات بزرگ خداوند به اين ملت است.

جانشين رييس‌جمهور در شورای عالی ايرانيان مقيم خارج از کشور با بيان اين‌که يکی از بخش‌های مهم، بخش علمی است، افزود: آينده‌ی امنيت ملی به دانش بستگی دارد و کشوری که می‌خواهد مقتدر باشد و مورد تهديد واقع نشود و آرامش و امنيت داشته باشد بايد رو به دانش حرکت کند.

مشايی ادامه داد: امروز به نسبت ديروز و فردا به نسبت امروز، آرامش بيشتر در گرو دانش بيشتر است. هم‌چنين اقتصاد آينده نيز اقتصاد دانش محور است. اکنون ما دارای نفت هستيم. نفت را می‌فروشيم و پولی به دست می‌آوريم و آن را با هزار کلک سياسی يک روز بالا و روز ديگر پايين می‌آورند و بدين ترتيب روزی نفت ما تمام می‌شود. به همين دليل اکنون تکنولوژی تعيين‌کننده است.

وی با بيان اين‌که توانمندی اقتصادی ايرانيان ما بسيار زياد است، اظهار کرد: اين سرمايه‌ها بايد در کشور مورد استفاده قرار گيرد. اميدواريم تعاملات ميان ايرانيان چه در داخل و چه در خارج از کشور با برگزاری چنين همايش‌ها و نشست‌هايی تعاملات گسترده‌تر از پيش شده و ارتباطات ميان دانشگاهی افزايش يابد.

جانشين رييس‌جمهور در شورای عالی ايرانيان مقيم خارج از کشور با اشاره به يکی از مصوبات همايش دوم ايرانيان خارج از کشور مبنی بر تاسيس دانشگاه بين‌المللی ايرانيان اظهار کرد: قرار است اين دانشگاه مجازی تا پايان سال جاری در تهران راه‌اندازی ‌شود که اقدامات لازم برای راه‌اندازی اين دانشگاه اکنون شروع شده و حتی با برخی از دانشگاه‌های دنيا نيز تفاهماتی در اين زمينه منعقد شده است تا بدين شکل ايرانيان خارج از کشور بتوانند با چنين فرصتی با ايرانيان داخل کشور ارتباط برقرار کنند. اگرچه مرکز اين دانشگاه در تهران است اما خدمات خود را به سراسر جهان منتقل می‌کند.

مشايی با اشاره به برگزاری همايش نقش فناوری‌های نوين در ارتقای زندگی انسان، در جزيره کيش به مدت دو روز، اظهار کرد: بعد از برگزاری کنگره دوم در تهران در مردادماه بنا شد که از اين پس نشست‌های تخصصی در موضوعات مختلف برگزار شود. البته کنگره دوم نيز در بسياری از رسانه‌های جهان و حتی محافل سياسی بسيار خبرساز بود و در بسياری از رسانه‌های بين‌المللی اخبار آن منعکس شد اما به طور کلی ما نياز داريم که به صورت تخصصی و فنی در حوزه‌های علمی، همايش‌هايی دنبال شود.

جانشين رييس‌جمهور در شورای عالی ايرانيان مقيم خارج از کشور ادامه داد: ايرانيان خارج از کشور ظرفيت بالايی دارند که می‌توان با استفاده از توانمندی‌های ايرانيان خارج از کشور در جهت منافع ملی کشور بهره برد. نه تنها ايرانيان خارج از کشور به طور مستقيم با داخل ارتباط دارند بلکه ديگر نهادها نيز با آنها ارتباط دارند. ايرانيان خارج از کشور پل خوبی برای ارتباط ميان دنيا و ايران هستند.

مشايی اضافه کرد: بر اساس همين سياست، شورای عالی ايرانيان مقيم خارج از کشور به دستور رييس‌جمهور تشکيل شده و دبيرخانه به دنبال ايجاد ارتباط در داخل و خارج است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016