یکشنبه 15 اسفند 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارش تفصيلی از وضعيت دانشگاه صنعتی شريف و اقدامات دستگاه امنيتی در سه هفته اخير، کميته گزارشگران حقوق بشر

کميته گزارشگران حقوق بشر - دانشگاه صنعتی شريف در هفته‌ی گذشته شاهد اعتراضات گسترده‌ی دانشجويی و برخورد و سرکوب بی‌سابقه‌ی دانشجويان معترض بود. گزارش مشروح زير توسط يکی از دانشجويان دانشگاه صنعتی شريف نگاشته شده و با حفظ هويت اين شخص منتشر می‌گردد.

ناآرامی‌های اخير در دانشگاه صنعتی شريف از ۲۵ بهمن ۸۹ شروع شد. در اين روز همزمان با ديگر نقاط تهران در دانشگاه شريف نيز دانشجويان سبز اقدام به برگزاری تجمع و راهپيمايی نمودند. کارمندان حراست دانشگاه در اين روز در يک حرکت بی سابقه علنا اقدام به فيلمبرداری از تجمع کنندگان کردند و اين در حالی بود که اعضای بسيج کنار درب اصلی دانشگاه واقع در خيابان آزادی به راحتی متجمع بودند. اما اوج خشونت در دانشگاه شريف در ۲۶ بهمن رخ داد؛ زمانی که ساعت ۴ بعد از ظهر کل دانشگاه در محاصره نيروهای نظامی – امنيتی و لباس شخصی قرار گرفت. اين نيروها که در داخل دانشگاه از يک طرف توسط اعضای بسيج دانشجويی و انجمن اسلامی دانشجويان مستقل و از طرف ديگر توسط حراست دانشگاه حمايت می شدند، در ساعت ۶ بعد از ظهر و در حالی که هنوز بيش از هزار نفر از دانشجويان دانشگاه در دانشگاه حضور داشتند اقدام به قفل و زنجير کردن کليه درب های ورود و خروج دانشگاه نمودند بطوری که کليه دانشجويان مجبور به خروج از درب آزادی برای خروج از دانشگاه بودند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين در حالی بود که جلوی درب آزادی مملو از نيروهای نظامی، امنيتی – اطلاعاتی و لباس شخصی بود که با کمک دانشجويان عضو بسيج و انجمن مستقل، دانشجويان را شناسايی و دستگير می کردند. خشونت، رعب و وحشتی که در اين ساعات دانشگاه و دانشجويان را فرا گرفته بود در سال های اخير بی سابقه بود. در مجموع حد اقل ۲۰ نفر از دانشجويان اين دانشگاه در روزهای ۲۵ و ۲۶ بهمن دستگير شدند که از ميان آن ها می توان به علی اکبر محمدزاده دبير انجمن اسلامی دانشجويان، محمد افخمی و محمد جواد سوهانکار اعضای هيئت رئيسه شورای عمومی انجمن اسلامی دانشجويان، امير هوشنگ نوايی و بهزاد عالی پور اعضای فعال انجمن اسلامی دانشجويان و حسين سالمکار عضو سابق انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه خواجه نصير طوسی و دانشجوی کارشناسی ارشد اشاره کرد. لازم به ذکر است نيروهای امنيتی در دستگيری دانشجويان از هيچ گونه خشونتی ابا نداشتند به نحوی که علی اکبر محمد زاده و محمد جواد سوهانکار در حالی که توسط دانشجويان بسيجی دانشگاه تعقيب می شدند سوار اتوبوس بی آر تی شده و هنگام پياده شدن در ميدان آزادی بشدت توسط نيروهای لباس شخصی مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و تا اتومبيل پژوی پلاک شخصی روی زمين کشيده شدند.

شايان ذکر است اين نيروها حتی به ماشين اساتيد نيز هنگام خروج از دانشگاه رحم نکردند و تعدادی از اين دانشجويان را هنگامی که همراه اساتيد از دانشگاه خارج می شدند از اتومبيل اساتيد پياده و بازداشت نمودند. سيامک سهرابی رئيس هيئت رئيسه شورای عمومی انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه، نماينده انجمن اسلامی دانشجويان در شورای فرهنگی دانشگاه و دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی عمران نيز روز دوشنبه ۹ اسفند در پی احضار تلفنی به دفتر پيگيری وزارت اطلاعات مراجعه کرد و در آنجا دستگير و به زندان اوين منتقل شد. وی که پيش از اين عضو شورای صنفی دانشکده مهندسی عمران و شورای صنفی دانشگاه نيز بوده است، هفته گذشته در نامه ای خطاب به رضا روستا آزاد از عملکرد وی در شش ماه سرپرستی اش بر دانشگاه شريف انتقاد کرده بود و خواهان تلاش وی برای آزادی کليه دانشجويان بازداشتی شريف شده بود.

لازم به ذکر است انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه شريف تنها انجمن اسلامی قانونی در دانشگاه های تهران است که هنوز به صورت قانونی به فعاليت خود ادامه می دهد و به شدت از سوی دانشجويان و اساتيد دانشگاه مورد حمايت همه جانبه است. با اين وجود هيئت نظارت دانشگاه طی اقدامی غير قانونی از ارديبهشت ۸۸ تا کنون جلوی برگزاری انتخابات شورای مرکزی اين تشکل را گرفته است. فشارها بر اين تشکل قانونی که هيچ نقشی در ناآرامی های اين دانشگاه بعد از انتخابات خرداد ۸۸ نداشته است، با کنار رفتن دکتر سهرابپور رئيس دانشگاه از سال ۷۶ تا ۸۹ و آغاز سرپرستی رضا روستا آزاد به شدت افزايش يافته است. به نظر می رسد از آنجا که انحلال اين تشکل به لحاظ قانونی غير ممکن است، تصميم گرفته شده تا با دستگيری اعضای فعال اين تشکل و در صدر آنها علی اکبر محمدزاده دبير و مسئول واحد سياسی- اجتماعی اين تشکل و سپس سيامک سهرابی رئيس هيئت رئيسه شورای عمومی و نماينده اين تشکل در شورای فرهنگی دانشگاه، نسبت به تعطيلی اين تشکل اقدام کنند.

گواه اين مسئله نحوه دستگيری و ترکيب دستگيرشدگان است. شواهد حاکی از آن است که اين افراد به صورت کاملا محسوس و علنی تحت تعقيب عوامل نيروهای امنيتی در دانشگاه بوده اند و به صورت دستچين و از پيش تعيين شده دستگير شدند. هم اکنون حداقل ۱۶ نفر از دانشجويان که بصورت کاملا غير قانونی بازداشت شده اند، هنوز در بند هستند. گزارش ها حاکی از آن است که دانشجويان دانشگاه شريف که در روز سه شنبه بازداشت شده اند حد اقل ۱۰ روز را در سلول انفرادی و تحت بازجويی مداوم بوده اند. مطابق اخبار ضد ونقيضی که از زندان اوين به گوش می رسد علی اکبر محمد زاده دبير انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه صنعتی شريف پس از انتقال مجدد به سلول انفرادی و در اعتراض به نحوه بازجويی دست به اعتصاب غذا زده و اوضاع جسمانی وی وخيم است. نداشتن تماس تلفنی با خانواده از سوی علی اکبر محمد زاده و محمد جواد سوهانکار از ۲۸ بهمن تاکنون (به مدت دو هفته) نيز اين مسئله را تاييد می کند.

التهابات دانشگاه شريف در روزهای بعد نيز ادامه داشت. دانشگاه به بهانه واهی برگزاری کنکور کارشناسی ارشد و بر خلاف سال های گذشته در روز ۲۷ بهمن از ورود دانشجويان به دانشگاه جلوگيری کرد و در همان روز حداقل ۲۰ نفر از دانشجويان دختر و پسر اين دانشگاه با معرفی جعفر عباسيان رئيس حراست و دستور مستقيم رضا روستا آزاد سرپرست دانشگاه به خوابگاه و سپس دانشگاه ممنوع الورود شدند. در اعتراض به اين اقدام بی سابقه روستا آزاد، شورای صنفی دانشجويان دانشگاه شريف بلافاصله طی بيانيه ای اقدام روستا آزاد را بدعتی در تاريخ مديريت دانشگاه شريف، خود سرانه و نشان از خودکامگی وی اعلام کرد و با ياد آوری حوادث کوی دانشگاه تهران و خوابگاه های دانشگاه صنعتی اصفهان از اساتيد دانشگاه خواست تا دستور سرپرست دانشگاه را لغو کنند. گفتنی است اعضای شورای صنفی در حين نوشتن بيانيه و تنها چند ساعت قبل از توزيع آن به شدت توسط تماس های بدون نام تهديد می شدند. محمود بهمن آبادی معاون دانشجويی دانشگاه پس از انتشار بيانيه شورای صنفی، در نامه ای به کليه اعضای هيئت علمی و دانشجويان دانشگاه، بيانيه شورای صنفی را سياسی و نه صنفی اعلام کرد و ضمن حمايت کامل از عملکرد غير قانونی و خود سرانه سرپرستی و حراست دانشگاه اين شورا و اعضايش را تهديد به برخورد انضباطی نمود. اعضای بسيج دانشجويی و انجمن اسلامی دانشجويان مستقل نيز تلاش دارند تا شورای صنفی دانشجويان را که تنها تشکل صنفی منتخب دانشجويان است منحل کنند. نکته قابل توجه آنکه خانواده های دانشجويان بازداشتی که فرزندشان هنگام خروج از دانشگاه و با همکاری مستقيم حراست و سرپرستی دانشگاه بازداشت شده بودند، وقتی برای پيگيری وضعيت فرزندانشان به دانشگاه مراجعه کردند با اقدام بيشرمانه حراست دانشگاه مبنی بر جلوگيری از ورود انها به دانشگاه مواجه شدند که در تاريخ دانشگاه شريف بی سابقه است.

شواهد حاکی از آن است که نيروهای امنيتی قصد دارند تا کنترل دانشگاه را به طور کامل در دست بگيرند. اقداماتی که تا کنون برای اين هدف انجام گرفته است برکناری دکتر سهرابپور و حجت الاسلام مرتضوی، رئيس و مسئول دفتر نهاد سابق و جايگزينی رضا روستا آزاد و حجت الاسلام محمد نژاد به جای آنان است. محمد ميرزايی که به تازگی از مدير کل امور فرهنگی به معاون فرهنگی دانشگاه ارتقا يافته است با همکاری بسيج دانشجويی و انجمن اسلامی دانشجويان مستقل که نمايندگان نهادهای نظامی و امنيتی در دانشگاه هستند کانون قدرتی در دانشگاه تشکيل داده اند که بشدت مورد حمايت سرپرست دانشگاه رضا روستا آزاد، مسئول نهاد دانشگاه محمد نژاد و رئيس حراست دانشگاه جعفر عباسيان است. اين گروه قصد دارند تا با افزايش خفقان از طريق فشار مضاعف بر انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه و انحلال شورای صنفی در جهت هر چه امنيتی تر کردن فضای اين دانشگاه بکوشند و سناريويی را که پيش از اين در دانشگاه های امير کبير (پلی تکنيک تهران) و دانشگاه تهران پياده کردند، در اين دانشگاه نيز پياده کنند. اين اقدامات که با دخالت و حمايت کامل از سوی نهادهای امنيتی خارج دانشگاه انجام می شود، پيش زمينه ايست برای آنچه خود آنها "انقلاب فرهنگی دوم" ميخوانند. علی رغم دستگيری های گسترده و احکام سنگين کميته انضباطی (حداقل دو نفر يک ترم محروميت از تحصيل و ممنوع الورودی به دانشگاه)، جو دانشگاه صنعتی شريف در روزهای اخير ملتهب و ناپايدار گزارش می شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016