جمعه 20 اسفند 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

امامی کاشانی: بايد برخی تندی‌ها و افراط‌ها را بازسازی و تعديل کنيم، ايسنا

خطيب موقت نماز جمعه‌ی اين هفته‌ی تهران با انتقاد از برخی اهانت‌ها و هتک حرمت‌ها در جامعه، به جلسه‌ی روز گذشته‌ی اعضای مجلس خبرگان با مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: پيام رهبری اين بود که اخلاق اسلامی را رعايت کنيم.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) آيت‌الله امامی کاشانی در خطبه‌های اين هفته‌ی نماز جمعه‌ی تهران خطاب به برخی افرادی که دست به اهانت‌ها و يا هتک حرمت‌هايی زده‌اند، گفت: بياييد در اين کشور که مدارش بر ولايت است به ولی امر خود گوش دهيد و خودمان فقيه و مجتهد نباشيم و فتوا ندهيم.

وی تاکيد کرد: امروز جمهوری اسلامی ايران در دنيا می‌گويد الگو هستم و ملت‌ها هم می‌گويند ايران الگو است و شعارهای ما را سر می‌دهند. پس بايد از نظر اخلاق نيز اين‌گونه باشيم و برخی تندی‌ها و افراط‌ها را بازسازی و تعديل کنيم، دست از گناه برداريم و از گذشته‌ها توبه کنيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به حديثی از امام صادق (ع) گفت: امام صادق به امت خود می‌فرمايند وقتی شما راست بگوييد و امين و درستکار باشيد، بيگانگان می‌گويند اين منتسب به امام جعفر صادق است و من خشنود می‌شوم ولی اگر اين‌چنين نبوديد، دروغ گفتيد و گناه کرديد، بيگانگان می‌گويند اين همان اخلاق جعفری است و من از شما دلگير خواهم شد. ما نيز بايد به اين حديث امام صادق (ع) توجه کنيم؛ چرا که عار برخی توهين‌ها و هتک حرمت‌ها، انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی را می‌گيرد.

امامی کاشانی اضافه کرد: با کمال تاسف، برخی اهانت‌ها، شکستن موقعيت‌ها، شکستن و هتک حرمت‌ها، حرف‌های زشت زدن، خلاف شرع، خلاف عقل و مضر انقلاب را شاهد هستيم که مقام معظم رهبری نيز نسبت به اينها هشدار دادند. اين‌طور نباشد که نماز جمعه بخوانيد و در داخل يا بيرون از آن شعاری بدهيد که فردا وقتی از دنيا رفتيد به جای آن‌که ببينيد در کارنامه‌تان نماز است، همه چيز برايتان آتش باشد.

خطيب موقت نماز جمعه‌ی اين هفته‌ی تهران در بخش ديگری از سخنان خود به انتخابات اخير هيات رييسه‌ی مجلس خبرگان رهبری اشاره کرد و گفت: بيگانگان بساطی را برای مجلس خبرگان فکر می‌کردند. مجلس خبرگان مجموعه‌ای از شخصيت‌های علمی و دينی کشور است. يعنی خلاصه‌ای از شخصيت‌هايی است که در فقه، تفسير قرآن، حديث و محراب نقش اساسی در کشور دارند و اين مجلس بسيار مهم است؛ چرا که مجموعه بسيار عظيم و باشکوه است. بيگانگان در تبليغات خود می‌گفتند که الان يعنی برای انتخابات هيات رييسه‌ی مجلس خبرگان چه رقابت و برخوردی است و چه چيزهايی برای خود فکر می‌کردند.

وی ادامه داد: گاهی می‌گفتند که ولايت فقيه، قدرت و استبداد است و درباره‌ی ولايت چنين تعبيرهايی را به کار می‌بردند و هرچه ما می‌گفتيم که اين پست‌ها در کشور ما برای علما و بزرگان جز تکليف چيز ديگری نيست و تنها زحمت به تمام معناست، گوش نمی‌کردند. شخص ولی امر در مجلس خبرگان که بنده هم حضور داشتم به صراحت نفی می‌فرمودند که انتخاب شوند ولی مجلس خبرگان مسووليت را به عهده‌ی ايشان گذاشت.

امامی کاشانی با بيان اين‌که دشمن حرف‌های زيادی درباره‌ی ما می‌زند، ولی مساله‌ی مجلس خبرگان و انتخابات هيات رييسه يک مساله‌ی طبيعی بود، افزود: دشمن چه حساب‌هايی بر روی اين مساله می‌کرد و می‌خواستند چه چيزها بنويسند؛ در صورتی که بحث بين دو شخصيت ممتاز انقلاب اسلامی که هم از نظر انقلاب و هم از نظر شخصيت دينی و روحانيت ممتاز هستند مطرح بود. آيت‌الله هاشمی رفسنجانی در خود مجلس خبرگان علنا صحبت کردند و با خود من صحبت کردند و گفتند اگر آيت‌الله مهدوی کنی کانديدا باشند من نيستم و خيلی ساده اين مساله را مطرح کردند و با کمال صميميت اين مقام و پستی که جز رنج و زحمت چيز ديگری ندارد از ايشان به برادر بزرگوارمان آيت‌الله مهدوی کنی تفويض شد.

خطيب موقت نماز جمعه‌ی اين هفته‌ی تهران با اشاره به شخصيت آيت‌الله هاشمی رفسنجانی و آيت‌الله مهدوی کنی خاطرنشان کرد: اين دو بزرگوار، دو شخصيت درخشان کشور و مورد احترام ملت هستند. دشمنان چه چيزها که می‌خواستند برای اين جريان بسازند، ولی وقتی روز سه‌شنبه انتخاب انجام شد اين دزد بدبخت به کشور آمد، ولی با دست خالی برگشت و به قول معروف سياهی به زغال ماند. اينها فکر می‌کردند انتخابات همراه با جنجال‌هاست و دو صف در مجلس خبرگان در برابر هم قرار می‌گيرند و اين‌چنين برای خود نان پخته بودند ولی اين‌طور نشد.

به گزارش ايسنا، اين عضو مجلس خبرگان رهبری در بخش ديگری از خطبه‌های اين هفته‌ی نماز جمعه‌ی تهران به حرکت‌های انقلابی در برخی کشورهای اشاره کرد و گفت: بر اساس خطبه‌ای از نهج‌البلاغه، اميرالمومنين می‌فرمايند يکی از علائم آخرالزمان، بيدار شدن جهان عرب از خوابی است که رفته است. البته اين مساله ممکن است حرکتی باشد که به اين شکل آغاز می‌شود و می‌تواند به جهان غيرعرب نيز سرايت کند، مگر اين‌که حرکت در جايی متوقف شود.

وی اضافه کرد: اگر اين حرکت‌ها طبق فرمايش اميرالمومنين ادامه پيدا کند به همان حکومت والی عدل که امام عصر است و حضرت علی نيز بر آن تکيه کرده است خواهد رسيد. اين مساله قابل توجه کشورهايی است که حرکت کرده‌اند.

امامی کاشانی با بيان اين‌که دل انسان برای مردم ليبی و همين‌طور مردم مصر و تونس خون می‌شود، اظهار کرد: ما اين حرکت را ده‌ها سال قبل با رهبری امام خمينی (ره) شروع کرديم ولی اگر بخواهيم به حکومت امام عصر برسيم مشمول توجه اميرالمومنين به اين مساله و ادامه‌ی حرکت هستيم و در واقع کشورهای دنيا نيز مخاطب کلام ايشان هستند.

امام جمعه موقت تهران با تاکيد بر اين‌که هويت تحولات اخير منطقه بر مبنای فطرت و ارزش‌هاست، تصريح کرد: بر همين اساس است که می‌بينيم شعار اسلام سر داده می‌شود. آن‌چه همه را به راه انداخته است، برگشتن به ارزش‌ها، فطرت‌ها و عقل‌ها است و اگر جهان اسلام می‌خواهد که اين هويت پيروز شود لازم است به بيان اميرالمومنين عمل کنند و به روش پيامبر اسلام متعهد باشند.

وی با بيان اين‌که نشانه‌ی نبوت، همان ولايت و امامت و پذيرش آن است، گفت: من به جهان اسلام عرض می‌کنم که اگر بخواهيد حرکت‌های شما به نتيجه برسد بايد تفکر انتظار زنده شود. در کشور ما هم درست است که امام خمينی (ره) می‌گفتند و می‌نوشتند و مردم ما هزينه‌های زيادی پرداخت کردند، ولی انتظار بود که کار خود را کرد و اساس و قطب مطلب، امام عصر و مساله‌ی ولايت بود. در جهان اهل سنت نيز ـ گرچه به امام عصر معتقدند ـ مساله‌ی انتظار آن‌طور که بايد و شايد برايشان مطرح نيست؛ در حالی که اهميت دادن به انتظار و کوشيدن برای رسيدن به روز موعود و نيز رواج اين فرهنگ در حوزه‌ها، دانشگاه‌ها و مدارس بسيار کارساز است.

اين عضو مجلس خبرگان رهبری به تاکيد مقام معظم رهبری مبنی بر الگو بودن انقلاب اسلامی برای حرکت‌های انقلابی کشورهای منطقه اشاره کرد و افزود: رهبر معظم انقلاب ديروز در جمع خبرگان محترم کشور بحثی بسيار سازنده و آموزنده داشتند، از جمله اين‌که انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی بايد برای جنبشی که در منطقه و جهان اسلام رخ داده است الگو باشد. الان هم در مسائل مختلف اين‌طور است و واقعا کشور از نظر علم و تکنولوژی خيلی پيش رفته است ولی آيا اخلاق هم مانند تکنولوژی و سياست ما جلو رفته است؟ و آيا همين‌طور که نام جمهوری اسلامی همه جا می‌درخشد، اخلاق، صدق، صفا و عدالت هم چنين شده است يا درجا می‌زند؟

امامی کاشانی تاکيد کرد: اجتماعی که می‌خواهد الگو باشد بايد صفات خاصی داشته باشد که همه‌ی آنها در قرآن آمده است؛ از جمله اين‌که هر بار و امانتی که دارند بايد بر زمين بگذارند جز امانت تقوا. جامعه‌ای می‌تواند الگو باشد که از نظر اخلاقی جلو و خلق آن خلق انسانی باشد.

به گزارش ايسنا، وی در بخش پايانی سخنان خود در خطبه‌های اين هفته‌ی نماز جمعه‌ی تهران، بر کمک به مستمندان، بستگان نيازمند و رعايت نظافات محيط زيست در ايام نوروز تاکيد کرد.

امام جمعه موقت تهران در پايان ضمن تبريک به مناسبت ولادت امام حسن عسگری (ع) اظهار کرد: اواخر اين هفته سالگرد رحلت فرزند امام بزرگوارمان يعنی حجت‌الاسلام والمسلمين حاج احمد خمينی است و من برای ايشان و امام (ره) و مادر و برادر بزرگوارشان طلب رحمت و علو مقام می‌کنم و به بيت معظم حضرت امام (ره) و فرزند برومند ايشان حجت‌الاسلام والمسلمين حاج سيد حسن خمينی تسليت عرض می‌کنم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016