چهارشنبه 3 فروردین 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سازمان ملل متحد خواستار توقف خشونت نیروهای امنیتی سوریه در مقابل مردم معترض شد، جرس


در حالیکه معترضان سوریه ای، روز سه شنبه، برای پنجمین روز پیاپی در شهر درعا، علیه حکومت بشار اسد دست به تظاهرات زده و همچنان بر مطالبات خود پافشاری می کنند، ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل از دولت سوریه خواسته است تا تحقیقات شفاف و مستقلی در باره خشونت های اخیر در این کشور انجام دهد.

به گزارش جرس، حکومت سوریه در واکنش به ناآرامی های چند روز اخیر در شهر درعا در جنوب این کشور، طی یک عقب نشینی، فرماندار این منطقه را برکنار کرده است، در حالی که مخالفان خواهان پایان دادن به قانون اضطراری، آزادی زندانیان سیاسی، آزادی بیان، پایان دادن به خودکامگی دستگاه امنیتی و فساد در کشور هستند، ولی بشار اسد تاکنون این در خواست‌ها را نادیده گرفته است.

به گزارش رویترز، روز سه شنبه تظاهر کنندگان در شهر «درعا» در بیرون مسجد «عمری» این شهر تجمع کرده و در شهر استراتژیک «نوا»، در نزدیک «درعا» و مرز اردن نیز، تظاهرات ضد دولتی برگزارشده است.

یک تظاهرکننده به خبرنگار این خبرگزاری گفته است “ما نان می‌خواهیم، آزادی می‌خواهیم.”

گفتنی است روز جمعه در جریان سرکوب تظاهرات ضد دولتی در «درعا»، نیروهای امنیتی چهار معترض را کشتند و یک نوجوان یازده ساله نیز به دلیل استنشاق گاز اشک‌آور جان خود را از دست داد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در همین زمینه، فعالان حقوق بشر می‌گویند نیروهای امنیتی سوریه روز سه شنبه لوای حسین، یکی از رهبران مخالفان را بازداشت کرده‌اند. لوای حسین که طی سال های ۱۹۸۴ تا ۱۹۹۱ را در زندان به سر برده بود، در منزلش در شهر سنیا در نزدیک دمشق بازداشت شده است و از سرنوشت وی اطلاعی در دست نیست.

در همین حال، دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو از حکومت سوریه خواسته است تا بیدرنگ به استفاده از خشونت علیه تظاهرات مسالمت‌آمیز پایان دهد.

در درگیری‌های چند روز گذشته میان معترضان و نیروهای امنیتی، حداقل شش نفر کشته شده‌اند و برکناری فیصل کلثوم، فرماندار این منطقه نیز، یکی از خواسته های اصلی معترضان بود، که حکومت سریعا آنرا پذیرفت و وی را برکنار کرد.

معترضان همچنین خواهان آزادی های بیشتر و پایان دادن به فساد دولتی ها هستند.

ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل از دولت سوریه خواسته است تا تحقیقات شفاف و مستقلی در باره خشونت های اخیر در این کشور انجام دهد.

سازمان ملل گفته است نیروهای امنیتی سوریه باید استفاده بیش از حد از خشونت را متوقف کنند.

سخنگوی خانم پیلای گفته است که دولت سوریه باید با تظاهرات کنندگان وارد گفت و گو شده و به خواسته های آنها رسیدگی کند. او گفته است که مردم این حق را دارند تا اعتراضات و خواسته های خود را به گوش دولت خود برسانند.

کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز، در بیانیه ای اعلام کرد ۲۷ کشور عضو این اتحادیه “به شدت سرکوب تظاهرات مسالمت آمیز در سوریه و همچنین استفاده از گلوله های جنگی را محکوم می کنند.”

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کاترین اشتون اضافه کرده است: “اتحادیه اروپا از مقامات سوریه می خواهد از به کارگیری خشونت علیه تظاهرات کنندگان خودداری کرده و به خواسته های آنها از طریق گفت و گوی فراگیر سیاسی و اصلاحات واقعی پاسخ دهد نه این که آنها را سرکوب کند.”

یکی از خواسته‌های اصلی تظاهرکنندگان در شهر «درعا» برکناری رییس پلیس مخفی این منطقه که نسبت فامیلی با بشار اسد دارد، است.

از زمان روز کار آمدن حزب بعث سوریه در سال ۱۹۶۳، قانون اضطراری بر این کشور حاکم است که بر اساس آن هرگونه تظاهرات مخالفان ممنوع است.

طبق این قانون، دولت سوریه توانسته است به راحتی مخالفان سیاسی و فعالان حقوق بشر را زندانی کند.

به گزارش رویترز، به دلیل بسته بودن سیستم اقتصاد دولتی، از زمان آزاد سازی محدود در حوزه اقتصادی رامی مخلوف، پسر دایی بشار اسد، توانسته است از فرصت استفاده کرده و به یکی از سرمایه‌داران اصلی در کشور بدل شده و کنترل بسیاری از کمپانی‌ها و شرکت‌های بزرگ را در اختیار بگیرد.

در تظاهرات اخیر یکی از شعارهای اصلی معترضان متوجه رامی مخلوف، که به دلیل فساد اقتصادی مورد تحریم آمریکا نیز قرار گرفته است، بود. مخالفان از رامی مخلوف به عنوان “دزد” یاد می‌کنند. این در حالی است که رامی مخلوف می‌گوید سرمایه اش را از راه مشروع به دست آورده و در حال کمک به رونق اقتصاد کشور است.

در حالی که مخالفان خواهان پایان دادن به قانون اضطراری، آزادی زندانیان سیاسی، آزادی بیان، پایان دادن به خودکامگی دستگاه امنیتی و فساد در کشور هستند، ولی بشار اسد تاکنون این در خواست‌ها را نادیده گرفته است.

بشار اسد که از ۱۱ سال پیش رهبری سوریه را در اختیار دارد، چندی پیش گفت بود که ناآرامی‌های منطقه به آنجا سرایت نمی‌کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016