یکشنبه 7 فروردین 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اتحادیه اروپا خواستار آزادی فوری و بی قید شرط میرحسین موسوی و مهدی کروبی شد، جرس

جــرس: با گذشته نزدیک به چهل روز از قطع ارتباط راهبران جنبش سبز و در ادامه واکنش ها نسبت به حصر خانگی آنها، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا نیز، با انتشار بيانيه‌ای خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط ميرحسين موسوی و مهدی کروبی و همسران آنها فاطمه کروبی و زهرا رهنورد شد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، کاترین اشتون در بیانیه خود، ضمن اشاره به محدوديت‌های ايجاد شده برای ميرحسين موسوی و مهدی کروبی گفت: "تماس‌هايی از سوی اتحاديه اروپا با مقامات ايرانی در تهران و سفيران جمهوری اسلامی در پايتخت‌های کشورهای اتحاديه اروپا گرفته شده و از آنها خواسته شده در اين مورد توضيح دهند."


در بيانيه کاترین اشتون که در وب‌سايت رسمی پارلمان اروپا منتشر شده، آمده است که "آزادی فوری و بی قيد و شرط رهبران مخالف در ايران اين باور را خواهد زدود که بازداشت آنان عامل فشار بر مخالفان سياسی در کشور است."


اشتون همچنين افزود: "تاکنون توضيح مقامات ايران این بوده که بازداشت ميرحسين موسوی و مهدی کروبی به دليل حفاظت از جان آنها صورت گرفته است."


مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا افزود: "اين توضيحات قانع‌کننده نيست و به این پرسش پاسخ نمی‌دهد که چرا اين دو نفر اجازه ندارند به طور عادی با ديگران تماس برقرار کنند."


لازم به یادآوری است در اوايل ماه مارس (اواسط اسفند ماه) نيز خانم اشتون در بيانيه‌‌ای با اشاره به کنوانسيون‌های بين‌المللی حقوق مدنی و سياسی که به امضای ايران نيز رسيده تاکيد کرده بود که اين پيمان‌ها وظايف مشخصی نيز در پيوند با رعايت حقوق شهروندی بر عهده جمهوری اسلامی گذاشته است.


اشتون از مقامات جمهوری اسلامی خواسته بود که "به حقوق جنبش آزادی‌خواهی احترام بگذارند و از حصر خانگی رهبران اين جنبش دست بردارند."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در اوايل اسفندماه، فرزندان مهدی کروبی و ميرحسين موسوی در نامه‌ای خطاب به مراجع تقليد شيعيان با انتقاد شديد از زندانی‌ کردن پدران و مادران‌شان، اعلام کردند که بيش از دو هفته‌ است هيچ اطلاعی از سرنوشت آنها ندارند.


در روزهای پايانی سال ۱۳۸۹، فرزندان دو رهبر جنبش سبز - تحت بازداشت - موفق به ديدار با پدر و مادرشان شدند.


همچنین تارنمای «کلمه»، نزديک به ميرحسين موسوی، در گزارشی از قول دختران ميرحسين موسوی و زهرا رهنورد نوشته بود که آنها روز سه‌شنبه دو هفته گذشته، ۱۷ اسفندماه، در فضايی به شدت امنيتی در خانه‌ای در خيابان پاستور با پدر و مادر خود ملاقات کرده‌اند.


محمدتقی کروبی، فرزند مهدی کروبی نیز اعلام کرد پس از ۳۸ روز اعضای خانواده کروبی توانسته‌اند با هماهنگی مقامات امنيتی، با پدر و مادر خود ديدار کنند.


در همین حال ياسر خمينی، فرزند دوم احمد خمينی و نوه رهبر فقید جمهوری اسلامی، در ديدار با علی کروبی، فرزند مهدی کروبی که تازه به قيد وثيقه آزاد شده، بازداشت موسوی و کروبی را محکوم کرده و ابراز اميدواری کرد که در سال ۱۳۹۰ مردم شاهد روند حاکميت قانون و بهره‌گيری از تعقل و تفکر باشند.


گفتنی است ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، راهبران جنبش سبز، همزمان و در پی اعلام فراخوان جهت تظاهرات ۲۵ بهمن، در بازداشت خانگی قرار گرفته و تمام ارتباطاتشان با مردم و جامعه قطع شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016