جمعه 12 فروردین 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هشت کارمند خارجی سازمان ملل در شمال افغانستان کشته شدند، بی بی سی

معترضان دفتر یوناما را به آتش کشیدند و دو تن از کارمندان خارجی آن را سر بریدند.

در حمله گروهی از تظاهرکنندگان به دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در شهر مزار شریف در شمال افغانستان دست کم هشت کارمند دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در آن شهر کشته شده اند.

بر اساس گزارشها یک نفر نیز در این حادثه مجروح شده است.

این تظاهرات به منظور اعتراض به آتش زدن قرآن توسط یک کشیش آمریکایی برگزار شده بود، اما مقامهای محلی می گویند که گروهی "فرصت طلب" این تظاهرات را به خشونت کشیدند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


لعل محمد احمدزی، سخنگوی پلیس زون (منطقه) شمال افغانستان به بی بی سی گفت: "در جمع تظاهر کنندگان، تعدادی از اوباش حضور داشتند که به دفتر یوناما هجوم بردند و هشت کارمند خارجی یوناما را کشتند؛ دو تن از آنها را سر بریدند و یک تن از آنها را مجروح کردند. یکی از کشته شدگان زن است".

آقای احمد زی همچنین گفت: "افراد فرصت طلب، بخشهایی از دفتر یوناما و چند ماشین مربوط به این دفتر را به آتش کشیده اند".

یوناما با صدور اطلاعیه ای، کشتار کارمندان خود را محکوم کرد و حمله به آنها را "بهت آور" خواند.

کارمندان داخلی دفتر یوناما امروز (جمعه) تعطیل بودند و تنها کارمندان خارجی در دفتر حضور داشتند.

این مقام پلیس افزود تظاهرات کنندگان نیز تلفاتی داشته اند که هنوز دقیقا معلوم نیست. او افزود پلیس چند نفر را به اتهام دست داشتن در این حادثه بازداشت کرده و تحقیقات در این مورد آغاز شده است.

نیلاب مبارز، یک سخنگوی یوناما در کابل، حمله به دفتر یوناما و کشته شدن هشت تن از کارمندان این دفتر را تأیید کرد، اما از اظهار نظر در مورد ملیت افراد کشته شده خودداری کرد.

در همین حال غلام سخی کارگر، سخنگوی وزارت صحت گفت که دو کشته و دوازده مجروح به بیمارستانی در شهر مزار شریف منتقل شده اند که این عده احتمالا از تظاهر کنندگان بوده اند.

آقای احمدزی، سخنگوی پلیس شمال افغانستان در گفت و گو با بی بی سی گفت که تظاهرات قرار بود به صورت مسالمت آمیز و در صحن "روضه شریف" برگزار شود، اما ناگهان تظاهرکنندگان بسوی دفتر یوناما هجوم بردند.

این مقام امنیتی افغان گفت که تظاهرکنندگان ابتدا به گاردهای مسلح دفتر یوناما حمله کرده و سلاح آنها را گرفتند و پس از آن وارد دفتر شده و شروع به تیر اندازی کردند.

خبرنگاران می گویند که یک روحانی که قبل از آغاز تظاهرات سخنرانی می کرد، خطاب به معترضان خشمگین گفت که صدها جلد قرآن در آمریکا به آتش کشیده شده است.

این در حالی است که کشیش جنجال آفرین آمریکایی تنها یک جلد قرآن را به آتش کشیده بود.

این کشیش چند ماه پیش قصد این کار را داشت، اما با مخالفت افکار عمومی آمریکا و مقامات دولتی این کشور، از جمله باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، اعلام کرد که "موقتا" از تصمیم خود منصرف شده است.

خبرنگاران شمار معترضان را هزاران نفر گفته اند.

گزارشها از افغانستان حاکی است که در اعتراض به سوزاندن قرآن توسط کشیش آمریکایی، تظاهراتی در هرات در غرب افغانستان نیز صورت گرفت اما بصورت مسالمت آمیز پایان یافت.

مزار شریف از مناطق امن افغانستان به حساب می اید و یکی از شش منطقه ای است که قرار است تا دوماه دیگر مسئولیت تامین امنیت آن از نیروهای ناتو به نیروهای افغان منتقل شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016