سه شنبه 16 فروردین 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدی‌نژاد: ما برای مصوبه شورای همکاری خليج فارس ارزشی قائل نيستيم، ندای سبز آزادی

در واکنش به بيانيه مشترک وزيران خارجه کشورهای عربی حوزه خليج فارس و هشدار آنها پيرامون "دخالت جمهوری اسلامی در امور داخلی کشورهای منطقه" و "توطئه چينی عليه امنيت ملی" خود، محمود احمدی نژاد، روز دوشنبه پانزدهم فروردين ماه ٩۰ خاطرنشان کرد "ما برای مصوبه شورای همکاری خليج فارس ارزشی قائل نيستيم."

رئيس دولت جمهوری اسلامی همچنين حکومت بحرين را نيز به خاطر کشتار مردم سرزنش کرد و افزود: "بنشينيد با مردم خود حرف بزنيد. انتخابات بگذاريد و ببينيد مردم چه می‌خواهند."

به گزارش ايسنا، احمدی‌نژاد در نخستين کنفرانس مطبوعاتی خود در سال جديد، با اشاره به اين که اين‌گونه مصوبات تحت فشارهای سياسی آمريکا و متحدانش به تصويب می‌رسد، تأکيد کرد که روابط جمهوری اسلامی با ملت‌ها و دولت‌ها خوب است.

شورای همکاری خليج فارس، متشکل از عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرين، عمان، کويت و قطر، شامگاه يکشنبه، ۱۴ فروردين جهت بحث پيرامون آنچه "دخالت ايران در امور داخلی" کشورهای عضو آن شورا ذکر کرده بودند، در رياض تشکيل جلسه اضطراری داد، که در پايان اين جلسه، شورای مزبور با صدور بيانيه‌ای ايران را به دخالت در امور داخلی بحرين و کويت و تلاش برای سوق دادن ناحيه به بی‌ثباتی متهم و از تداوم مداخله ايران عميقا ابراز نگرانی کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پيش از اين جلسه نيز عربستان و امارات به طور جداگانه به ايران هشدار دادند که در امور داخلی کشورهای حاشيه خليج فارس دخالت نکند.

به گزارش ايسنا، محمود احمدی‌نژاد ضمن بی‌ارزش دانستن بيانيه شورای همکاری خليج فارس در اين زمينه، تأکيد کرد که "اين برخوردها با ايران برخوردهای صحيحی نيست. هم آمريکا و هم ديگران به نقشه نگاه کنند تا بدانند با چه کسی و چه کشوری حرف می‌زنند. دوستی با ايران به نفع همه است."

گفتنی است به دنبال بالاگرفتن ناآرامی‌ها در بحرين، جمهوری اسلامی بارها نسبت به عملکرد دولت بحرين در قبال معترضان انتقاد کرد که متعاقب آن تنش ميان بحرين و ايران بالا گرفت و همزمان، در واکنش به اعتراض ايران نسبت به اعزام نيروهای نظامی سعودی و اماراتی به بحرين، کاردار بحرين در تهران به وزارت خارجه احضار شد و به دنبال آن در ۲۳ اسفندماه، بحرين نيز سفير خود را فراخواند.

در تاريخ ۲۹ اسفند نيز بحرين کاردار ايران در منامه را اخراج کرد و همزمان وزارت امور خارجه ايران از کاردار بحرين در تهران خواست که يکی از ديپلمات ‌های اين کشور، ايران را ترک کند.

علاوه بر اين در اوايل فروردين ماه، حزب وفاق، عمده‌ترين حزب شيعه مخالف حکومت در بحرين نيز از ايران خواست تا در امور داخلی بحرين دخالت نکند.

در ادامه اين بحران، روز دوشنبه پانزدهم فروردين، محمود احمدی‌نژاد مجددا از اعزام نيرو به بحرين انتقاد کرد و آن را حاصل نقشه‌های آمريکا دانست و خطاب به آن دسته از کشورهای عضور شورای همکاری که نيروهای نظامی خود را عازم بحرين کرده‌اند، گفت: "زشت است که به بحرين لشگرکشی کرديد؛ برويد بيرون."

احمدی‌نژاد به علاوه دولت بحرين را نيز به خاطر کشتار مردم سرزنش کرد و افزود: "بنشينيد با مردم خود حرف بزنيد. انتخابات بگذاريد و ببينيد مردم چه می‌خواهند." احمدی نژاد گفت: " البته دولت بحرين کار زشتی کرد که مردم خود را کشت. مردم مطالباتی دارند لذا دولت اين کشور بايد به حرف های آنها گوش داده و به آنها احترام گذاشته و با مردم خود همکاری کند."

احمدی‌نژاد: کويت چه دارد که ما آنجا جاسوسی کنيم؟
محمود احمدی‌نژاد در ادامه سخنان خود درباره اظهارات کويت مبنی بر صدور حکم اعدام برای سه متهم به "جاسوسی برای ايران"، اين ادعا را تکذيب کرد.

احمدی نژاد گفت: "اصلا اين حرف يعنی چه که يک عده در آنجا جاسوسی می‌کنند؟ کويت چه دارد که ما جاسوسی کنيم؟"

اين اظهارات در حالی بيان شده است که دولت کويت اعلام کرده است که سه فرد دستگير شده در اين کشور؛ "دو ايرانی مرتبط با سپاه پاسداران" و يک کويتی، از پايگاه‌های کويتی و آمريکايی در خاک کويت برای جمهوری اسلامی اطلاعات جمع‌آوری می‌کرده‌اند.

به دنبال صدور حکم اعدام برای اين سه نفر که در سال ۲۰۱۰ دستگير شده‌اند، دولت کويت سفير خود را از ايران فراخواند و سه ديپلمات ايرانی را از کويت اخراج کرد.

اين درحالی است که جمهوری اسلامی همواره اتهام جاسوسی در خاک کويت را رد کرده است.

به گزارش ايسنا، احمدی‌نژاد روز دوشنبه جاسوسی در کويت را تکذيب و تأکيد کرد که دولت کويت با ايران دوست است و جاسوسی در اين کشور اصلا معنايی ندارد.

وی همچنين در ادامه سخنان خود و در اشاره به تحولات خاورميانه و در پاسخ به سوال يکی از خبرنگاران در مورد وقايع سوريه، دولت بشار اسد را نيز دوست جمهوری اسلامی دانست و خاطرنشان کرد که "ملت سوريه بايد خودشان با تدبير مسائل را بی خودشان حل کنند."

سرکوب نکنيد، دوام نخواهيد داشت
احمدی نژاد در نخستين نشست خبری خود در سال جديد، همچنين ضمن محکوم کردن دخالت نظامی بين المللی در ليبی، گفت ايران از روز اول برخورد با "مردم و انقلاب های مردمی" در منطقه را محکوم کرده است.
او گفت: " آن دولتی که ملت خود را سرکوب می کند شانس حيات دوباره ندارد."

احمدی نژاد در پاسخ به سوالی درباره لغو دعوت پادشاه اردن به ايران گفت که خود او شخصاً پادشاه اردن را به ايران دعوت کرده و پادشاه اردن اين سفر را به تعويق انداخت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016