سه شنبه 16 فروردین 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رفتار غيراخلاقی ايرنا در انتشار مصاحبه ابراهيم يزدی، محمدرضا نسب عبداللهی

محمدرضا نسب عبداللهی
از ديدگاه حرفه‌ای، رسانه‌ها بايد در برابر شروطی که ممکن است مصاحبه‌شونده تعيين می‌کند، مقاومت کنند و شرطی را برای مصاحبه نپذيرند؛ اما اگر بنا به هر دليلی برای انجام مصاحبه، شرطی را پذيرفتند، بايد به آن پايبند بمانند

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ابراهيم يزدی از اعضای نهضت آزادی روز سه‌شنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۰ با ارسال نامه‌ای به خبرگزاری جمهوری اسلامی ايران (ايرنا) مصاحبه اين خبرگزاری با خود را به دليل آنکه متن آن به تأييد و اطلاع وی نرسيده، تکذيب کرد.
در بخشی از نامه يزدی که توسط خبرگزاری ايرنا منتشر شده است، آمده: «با صراحت به مسئولين خبرگزاری حاضر در محل (ايرنا) تأکيد کرده بودم که انتشار هر متنی به‌نام اينجانب تنها بعد از ارائه کتبی و تأييد اينجانب قابل انتشار خواهد بود.»

ابراهيم يزدی ادامه داده: «نظر به اينکه متن منتشر شده توسط ايرنا بدون اطلاع و تأييد اينجانب صورت گرفته است، تکذيب می‌گردد.»

بنا به گزارش ایرنا، يزدی تأکيد کرده است: «آنچه مورد تأييد اينجانب است همان متن کتبی استعفا از دبيرکلی نهضت آزادی ايران می‌باشد که در اختيار خبرنگار ايرنا قرار داده شد.»

اما خبرگزاری ايرنا از اقدام خود در انتشار مصاحبه با ابراهيم يزدی دفاع کرده و نوشته است: «گلايه يزدی درحالی صورت گرفته است که رسانه ها برای انتشار مطالب خود ملزم به هماهنگی قبل از انتشار با منابع خبری نيستند.»
خبرگزاری ايرنا با اين که از انتشار متن مصاحبه ابراهيم يزدی بدون تأييد وی دفاع کرده اما در جايی ديگر، «عدم رضايت يزدی» را دليل منتشرنشدن فيلم مصاحبه با وی اعلام کرده است.

ايرنا نوشته است: «فيلم و صوت مصاحبه يزدی با ايرنا موجود است که ايرنا به درخواست وی (ابراهيم يزدی)، از انتشارآن خودداری کرد و چنانچه يزدی رضايت بدهد، اين فيلم و صوت به صورت عمومی منتشر خواهد شد.»

خبرگزاری ايرنا عملاً تأييد کرده که انتشار فيلم مصاحبه به «رضايت مصاحبه‌شونده» نيازمند است، حال چگونه است که اين خبرگزاری بدون تأييد يزدی، متن مصاحبه با وی را منتشر کرده است؟

آيا آن‌گونه که خبرگزاری ايرنا می‌گويد، رسانه‌ها می‌توانند بدون هماهنگی با مصاحبه‌شونده، متن گفت‌وگوها را منتشر کنند؟

اين اقدام هنگامی ممکن است که مصاحبه‌شونده، شرطی تعيين نکرده باشد. اما آن‌گونه که ابراهيم يزدی گفته شرط انتشار اين مصاحبه «تأييد و اطلاع» وی بوده است يعنی مصاحبه‌کننده با رعايت اين شرط می‌توانسته مصاحبه را منتشر کند. اما خبرگزاری ايرنا اين شرط را رعايت نکرده و به‌طور يک‌جانبه، مصاحبه را منتشر کرده است.

از ديدگاه حرفه‌ای، رسانه‌ها بايد در برابر شروطی که ممکن است مصاحبه‌شونده تعيين می‌کند، مقاومت کنند و شرطی را برای مصاحبه نپذيرند؛ اما اگر بنا به هر دليلی برای انجام مصاحبه، شرطی را پذيرفتند، بايد به آن پايبند بمانند.

پايبند نبودن خبرگزاری ايرنا به شرطی که ابراهيم يزدی تعيين کرده بود، بر خلاف اصول اخلاقی رونامه‌نگاری است.

به نظر می‌رسد خبرگزاری ايرنا در اين مورد خاص، به جای رفتار در چارچوب يک عمل حرفه‌ای روزنامه‌نگاری، تسليم اهداف سياسی و پروپاگاندا شده است.

http://www.newsbaan.com/blog/7586


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016