چهارشنبه 17 فروردین 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رئيس قوه قضاييه: برای عيد نوروز و امثال آن نمی‌توانيم ادعای تقدس نماييم، لحظه تحويل سال جز يک امر قراردادی چيزی نيست، ايلنا

دستگاه قضائی در مبارزه با مفاسد اقتصادی با صلابت عمل می‌کند و هيچ‌گاه از مسيری که شروع کرد عقب‌ ننشسته است. البته ما دستگاه تبليغاتی نيستيم که هر روز اعلام کنيم که چه کرده‌ايم.


ايلنا: رئيس قوءقضائيه تاکيد کرد: بی‌شک شادی انسان‌ها، صله ارحام و دستگيری از مستمندان و امثال اينها که از سنتهای خوب اين ايام است، همگی مطلوب و محبوب است ولی اينها ربطی به تقدس اين ايام ندارد و نبايد مثل نوروز را با اعياد واقعيه‌ای که در شريعت اسلام موجود بوده مثل عيد ولايت در غدير يا عيد فطر خلط کنيم.
به گزارش ايلنا آيت الله صادق لاريجانی در اولين جلسه مسئولان عالی قضايی در سال جديد اظهار داشت: بی‌شک شادی انسان‌ها، صله ارحام و دستگيری از مستمندان و امثال اينها که از سنتهای خوب اين ايام است، همگی مطلوب و محبوب است ولی اينها ربطی به تقدس اين ايام ندارد و نبايد مثل نوروز را با اعياد واقعيه‌ای که در شريعت اسلام موجود بوده مثل عيد ولايت در غدير يا عيد فطر خلط کنيم. اين ايام ذاتاً دارای تقدس هستند. خصوصيت زمانی و مکانی خاص که برخی زمانها و مکانها را مقدس می‌کند، نبايد با يک سری امور جعلی و اعتباری خلط شوند. لحظه تحويل سال جز يک امر قراردادی چيزی نيست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با انتقاد از تقدس بخشيدن به برخی از اوقات قراردادی توسط عده‌ای ادامه داد: من حتی شنيده‌ام که برخی ادعا کرده‌اند که در نوروز شيطان در غل و زنجير است همان تعبيری که برای ليالی قدر آمده است. اينها سخنان من‌عندی و باطلی است که گاهی جريان‌های انحرافی بدانها دامن می‌زنند. اين سخنان باطل برخلاف مذاق دينی است. هر چيزی بايد بر اساس صحيح خودش استوار باشد نه اينکه ما خودمان را جای وحی بنشانيم. هر وقت دلمان خواست شيطان را در غل و زنجير کنيم و هر وقت نخواست، آزاد! علی ای‌حال ما اميدواريم که همه لحظات ما چه ايامی که ذاتاً مقدس هستند و چه ايامی که ما به اعتبار خودمان آنها را موقعيت‌هايی برای اعمال نيک قرار داده‌ايم، همه در اصلاح باطن ما و در تعالی ما ان‌شاء الله موثر و مفيد بيفتد.
لاريجانی اعلام سال جديد به عنوان سال جهاد اقتصادی را از سوی مقام معظم رهبری بسيار مهم ارزيابی نمود و اظهار داشت: البته هر ملتی که بخواهد مستقل و سرافراز باشد و در مسير تعالی گام بردارد طبيعتاً بايد هزينه‌هايی را بپردازد. برای ملت ايران که سربلندی‌اش و استقامتش و صلابتش در راه عقيده‌های صحيحش بر همه آشکار شده و اکنون الگويی است برای تمام جوامع اسلامی در سرتاسر دنيا، خصوصاً خاور ميانه وشمال آفريقا، اين امر يعنی جهاد اقتصادی يک ضرورت است. ملت ما برای ادامه اين مسير و برای تعالی کشور و برای فراهم آوردن مقدمات و بسترهای لازم برای تکامل علمی و اقتصادی نيازمند اين جهاد اقتصادی است.
وی در همين زمينه افزود: اميدواريم که همه مسئولان نظام و قوای مختلف کشور و همه نهادهايی که به نحوی در اين امر دخيل هستند، دست به دست هم بدهند و بتوانند جهاد اقتصادی را در کشور محقق کنند و منويات مقام معظم رهبری در اين مسئله ان شاء الله به تحقق بنشيند.
رئيس قوه قضاييه با تشريح اوضاع کشورهای اسلامی گفت: در اين کشورها جريانات مهم، سريع و عجيبی رخ داده است. خيزش اسلامی در کل اين کشورها از شمال آفريقا تا همسايه‌های ما يک امر طبيعی نيست . گرچه تحليل اين مسئله خودش يک کار بزرگ و پروژه تحقيقاتی عظيم است که شايد به زودی هم اين کار امکان نداشته باشد ولی آنچه که روشن است خود اين حادثه است که الان استمرار پيدا کرده و مردم آگاهی پيدا کرده‌اند و بر عليه نظام‌های جائر شوريده‌اند.
لاريجانی ضرورت آگاهی عمومی از دخالت‌های کشورهای استعمارگر در حوادث اخير را گوشزد نمود و اظهار داشت: از امور بسيار مهمی که همه مسلمان‌ها بايد متوجه باشند دخالت کشورهای استعمارگر خصوصاً آمريکا و اروپا در اين جريانات است که در مقابل مردم به خصوص ايستاده‌اند منتها در عين حال ندای توجه به نفوس و سرنوشت انسان‌ها را هم می‌دهند . در بحرين با آمدن نمايندگان آمريکا به اين کشور صفحه را عوض کردند و به جان مردم افتادند و مردم را به گلوله بستند و به خاک و خون کشيده‌اند و عربستان هم به اين کشور لشکر کشيده است در ليبی و يمن هم به همين طريق عمل می‌کنند و عجيب است که در عين‌حال کشورهای غربی ادعای حقوق بشر هم سرمی‌دهند.
رئيس قوه قضاييه اقدامات کشورهای غربی خصوصاً آمريکا در موضوعات حقوق بشر را دوگانه و منافقانه خواند و افزود: انسان تعجب می‌کند که اين کشورها با چه رويی در عالم سخن می‌گويند. ايران را متهم کرده‌اند که برخلاف حقوق بشر عمل می‌کند درحالی که خودشان اعمالشان در همه دنيا مشهود و ملموس است و چه طور می‌شود در بحرينی که يک کشوری است کوچک و با تمام وجود مردم به صحنه آمده‌اند و از حاکمانشان اعلام انزجار کرده‌اند، مردم را به گلوله ببندند و با ديکتاتوری بخواهند بر آنجا حکومت کنند در همين حال مورد تأييد آمريکاست چون در آنجا پايگاه دارد و حاکمان آنجا را تشويق به برخورد می‌کنند، در يمن هم همين حادثه رخ داده است.
لاريجانی در اين جلسه همچنين با ارزيابی عملکرد يک‌سال گذشته قوه قضاييه در برخی بخش‌ها اظهار داشت: دستگاه قضايی دستگاه بزرگی است و امور بسيار مختلفی را متکفل است خصوصاً با توجه به وظايف سازمان‌های تابعه آن. ولی وظيفه اصلی‌اش بر همگی روشن است. مهمترين وظيفه رسيدگی به تظلمات و مرافعات مردم و رفع خصومت و رفع مرافعات و اجرای عدالت است که البته اجرای عدالت خودش مجاری و مظاهر مختلفی دارد.
رئيس قوه قضاييه در خصوص مبارزه با مفاسد اقتصادی در دستگاه قضايی اظهار داشت: از جمله مطالبی که در سال قبل بر آن تاکيد کرديم بحث برخورد با مفاسد اقتصادی بود. بحمدالله قوه قضاييه در اين مسئله با صلابت عمل کرد و هيچ‌گاه از مسيری که شروع کرد عقب‌ ننشسته است. البته ما دستگاه تبليغاتی نيستيم که هر روز اعلام کنيم که چه کرده‌ايم. دستگاه قضايی بايد رسيدگی عادلانه داشته باشد. اينکه برخی توقع دارند هر روز گزارش کنيم که اين پرونده در چه مرحله‌ای است اين توقع نادرستی است. قوه قضاييه وظايفی دارد که در حد وسع و انجام اين وظايف پرداخته و ان شاءالله نتايجش در هر بخش در اولين فرصت به ملت عزيز اعلام خواهد شد.
آملی لاريجانی در همين زمينه به موارد متعددی از برگرداندن اموال عمومی اشاره نمود و اظهار داشت: در منابع طبيعی و در اموال عمومی و اموال خصوصی مخصوصاً بحث بانک‌ها، اموال و مطالبات استيفا شده و در يافتن کسانی که مفسده اقتصادی داشته‌اند و در کشور کلاهبرداری می‌کرده‌اند، جرائمی را مرتکب می‌شده‌اند و يا از رانت‌ها استفاده می‌کرده‌اند اقدام شده و موارد مختلفی منتهی به حکم شده است که اخبار آن در سايت قوه قضاييه هم اعلام شده‌است.
رئيس قوه‌قضاييه برخورد با اشرار و برهم‌زنندگان امنيت اجتماعی را يکی از کارهای اصولی قوه‌قضاييه در سال قبل دانست و افزود: قاطعيت قوه‌قضاييه در اين زمينه هم بر مردم آشکار شد و بنای ما بر اين است که اين کار را ادامه بدهيم، البته تا رسيدن به نقطه مطلوب خيلی فاصله داريم ولی در عين حال تلاشی شروع شده و اميدواريم که تلاش‌های متواضعانه دستگاه قضايی مقبول مردم منصف و مردم حق طلب ما باشد.
لاريجانی با تشريح بحث نظارت در دستگاه قضايی اظهار داشت: بحث تقويت نظارت در دستگاه قضايی به شدت دنبال شده و البته نظارت در دستگاه قضايی مختلف است برخی از اين نظارت‌ها معطوف به خود دستگاه قضايی است و برخی هم مربوط به خارج از دستگاه قضايی مثل قوه مجريه است. سازمان بازرسی کل کشور برنامه بسيار خوبی داشته که در مورد بازرسی از دستگاه‌های اجرايی کشور، برخی از آن به نتيجه رسيده و برخی نيز در جريان است و اميدواريم که سازمان بازرسی کل کشور با قوت کار خودش را انجام دهد.
رئيس قوه قضاييه نظارت در خود دستگاه قضايی را از ديگر اقدامات عملی قوه قضاييه در سال گذشته دانست و افزود: نظارت در خود دستگاه قضايی توسط ديوان عالی کشور برای اولين بار در قوه قضاييه عملی شد و معاونتی در ديوان عالی کشور تاسيس شد و با وجود اينکه امکانات و عِده و عُدّه در ديوان عالی کم است، با همين وصف ديديم که چند مورد نظارت‌های بسيار موثر و خوبی در ديوان عالی صورت گرفت و گزارش‌های رسيده حکايت از نتايج مطلوب آن دارد و قضات فاضل و با اراده اين گزارش‌ها را تهيه کردند. در دادسرای انتظامی قضات هم برنامه‌ نظارتی بسيار خوبی اجرا شد.
لاريجانی با اشاره به ضرورت تقويت اصل نظارت و لزوم تشويق و تنبيه در سيستم مديريتی دستگاه قضايی اظهار داشت: نتايج نظارتی‌هايی که سال گذشته نسبت به قضات و وضعيت دستگاه‌ها از ناحيه دادسرای انتظامی قضات انجام گرفت بسيار خوب بود. ما برخی از قضات را تشويق کرديم و نسبت به برخی هم توبيخ‌هايی صورت گرفت. اميدواريم که اين جريان نظارتی برای سلامت خود اين دستگاه به صورت دائمی انجام بگيرد و من مطمئنم که نتايج بسيار خوبی عائد خواهد شد.
رئيس قوه قضاييه بار ديگر بر ضرورت تقويت استفاده از فن‌آوری‌های نوين در دستگاه قضايی تأکيد نمود و افزود: يکی از کارهای بسيار خوبی که در سال گذشته ادامه پيدا کرد و مورد تاکيد قرار گرفت استفاده از فن‌آوری‌های نو در دستگاه قضايی بود. مرکزی که به عنوان مرکز آمار و فن‌آوری اطلاعات تأسيس شد، پيشرفت چشمگيری داشت. با وجود کمبود بودجه که بسيار محسوس بود اما با پيگيری و تلاش و جديت خود دوستان کارهای بسيار خوبی انجام گرفت و تقريباً بجز چند نقطه، کل کشور زير پوشش cms قرار گرفته است.
لاريجانی جذب نيروی قضايی را از اولويت‌های اقدامات دستگاه قضايی برشمرد و اظهار داشت: يکی از کارهای مهمی که باز در سال گذشته انجام گرفت بحث جذب قاضی با انجام مراحل جذب، آموزش و کارآموزی قضايی از طريق معاونت آموزش بود. واقعاً کار بسيار مفيدی صورت گرفت و برخی ايده‌های نو در آنجا اجرا شده است. اساتيد مختلف به همراه قضات به استان‌های مختلف سفر کردند و در اختبار اين افراد تلاش خوبی به عمل آمده و در نتيجه عده قابل توجهی از کسانی که در رشته حقوق تحصيل کرده‌ ‌بودند در مرحله جذب برای قوه قضاييه هستند و همينطور عده‌ای از فضلا در حوزه‌های علميه که به حمدا... آماده ورود به دستگاه قضايی هستند.
رئيس قوه قضاييه تشکيل معاونت پيشگيری از وقوع جرم را از ديگر اقدامات صورت گرفته در قوه‌‌قضاييه در سال گذشته دانست و افزود: با تشکيل معاونت پيشگيری از وقوع جرم بحث پيشگيری از وقوع جرم مورد تأکيد بيشتری قرار گرفت. البته نفس رسيدگی‌های قوه قضاييه به نحوی پيشگيری است ولی واضح است که بر حسب قانون اساسی وظايف ديگری هم وجود دارد و اميدواريم بحث لايحه پيشگيری از جرم در مجلس هر چه سريعتر اصلاح و اين لايحه انجام خوبی پيدا کند.
در ادامه اين جلسه مقرر شد کميته‌ای به رياست حجت الاسلام رئيسی با بررسی زمينه‌های تحقق جهاد اقتصادی، نقش قوه قضاييه در اين مسئله را تبيين و ظرف مدت يک ماه گزارش نهايی آن را به جلسه مسئولان عالی قضايی ارائه کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016