پنجشنبه 18 فروردین 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محمد شريف، استاد اخراجی دانشگاه علامه طباطبايی: نامه اخراج من را دانشجوی مردوديم امضا کرده است، کمپين بين المللی حقوق بشر

دکتر محمد شريف، وکيل دادگستری و استاد حقوق دانشکده حقوق و علوم سياسی دانشگاه علامه طباطبايی که در اولين روز بازگشايی دانشگاهها در سال ٩۰، از دانشگاه علامه طباطبايی اخراج شد با اظهار اينکه او وکيل قانون گرايی بوده است در خصوص دليل احتمالی اخراجش به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت:« به نظرم کار کردن روی پروند ه های حقوق بشری باعث اخراجم از دانشگاه شده است چون اتفاق خاص ديگری نيفتاده است. اما عليرغم اينکه تقريبا بالاترين حجم پرونده های حقوق فردی و آزادی های عمومی را داشته ام همواره تلاش کردم تا خودم را در چارچوب قوانينی ملزم بدانم که بهشان اعتقاد نداشتم و هيچگاه هم از اين چارچوب ها خارج نشدم. به اصلاح وکيل قانون گرايی بوده ام. به ندرت مصاحبه می کردم و حتی امکان از مصاحبه با رسانه های خارجی پرهيز می کردم تا بتوانم به خدماتم ادامه دهم. اگر مصاحبه های هم کردم به صورت شفاهی و نقل قول حرف هايم منتشر شده و هيچگاه به شکل رسمی نبوده است.»

محمد شريف، که پس از انتخابات رياست جمهوری ۸۸ وکيل بسياری از فعالان سياسی و مدنی بوده در خصوص اينکه به چه صورت خبر اخراجش به او اعلام شده است، گفت:« جالب است نامه اخراج من توسط حجت الله منصوری، مدير امور اداری دانشگاه امضا شده است، کسی که در مقاطعی دانشجوی من بود و دو درس با من داشت که در هر دو درس هم مردود شد، حالا نامه اخراجم را ايشان امضا کردند.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


محمد شريف با اشاره به اينکه اکنون همان کاری را می کند که قبلا به عنوان وکيل اساتيد اخراج شده انجام می داده است، گفت: « الان تنها راه حلی که برايم باقی مانده است انعکاس مشکلم به ديوان عدالت کشوری است. اگرچه قبلا وکيل خيلی از اساتيد اخراجی بودم مثل استاد مرديها، همکارم در دانشگاه علامه که به هيچ نتيجه ای نرسيد، همه آنها به بهانه رد صلاحيت عمومی شان از تدريس محروم شدند. با اين حال برای خودم هم همين راه را بايد طی کنم، چاره ای ندارم. الان جز اين راه حل نمی دانم چه کار کنم. و نمی خواهم که با بدبينی هم نگاه کنم تا ببينم چه می شود.»

اين وکيل دادگستری با اشاره به اينکه تنها محل امرار معاشش را از دست داده است، گفت:« تقريبا امرار معاشم با حقوق دانشگاه بود. من به صورت انحصاری روی پرونده های حقوق بشری کار می کردم که درآمدی نداشت . درآمد م به قول ما ايرانی ها همين آب باريکه ای بود که قطع شد و الان به شدت با مسئله گذران زندگی مواجه هستم و اينکه حالا چه کنم.»

محد شريف که وکيل تعدادی از اساتيد محروم از تحصيل بوده است به کمپين گفت: « اکثر همکاران را بازنشسته کرده اند، من هم از حيث سنوات با حدود ۲۵ سال سابقه تدريس در دانشگاه آزاد و علامه امکان بازنشسته شدن را داشتم اما بهرحال الان حکم اخراج گرفتم.»

اين وکيل پرونده حقوق بشری و استاد دانشگاه همچنين به کمپين در خصوص ارزيابی حرفه ای از نحوه تدريس خود گفت: «تعدادی از دانشجو هايم در زمانی که نامه اخراج را گرفتم متوجه خبر شدند و متاسف شدند. طبق نظر سنجی های که دانشگاه برای کيفيت تدريس داشت من همواره در اين نظرسنجی ها نفر اول يا دوم می شدم اين نظر سنجی ها هم از طرف خود مسولان دانشگاه صورت می گرفت.»

محد شريف اول بهمن ماه گذشته نيز از سوی مسئولان دانشگاه علامه طباطبايی، کليه واحدهای درسيش در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا حذف شد بدون اينکه برای اين اقدام توضيح و دليل قانونی ارائه دهند. وی پس از انتخابات رياست جمهوری سال ۸۸ وکيل بسياری از فعالان سياسی مانند احمد زيد آبادی، شيوا نظر آهاری و مسعود باستانی بوده است.

از سال گذشته تا کنون، اساتيد با سابقه بسياری از دانشگاه های مختلف کشور اخراج و يا به صورت اجباری بازنشسته شده اند مانند دکتر مرتضی مرديها، سيد علی اصغر بهشتی شيرازی، پرفسور محمد شهری، امير ناصر کاتوزيان، کريم مجتهدی، علی شيخ الاسلام، حسن بشيريه، محمد عرفانی، ابولقاسم گرجی، محمد آشوری، جمشيد ممتاز، محمد رضا شفيعی کدکنی و رضا داوری.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016