گفتوگو نباشد، یا خشونت جای آن میآید یا فریبکاری، مصطفی ملکیانما فقط با گفتوگو میتوانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مسالهای از سه راه رفع میشود، یکی گفتوگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفتوگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را میگیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]
خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
13 خرداد» برای آنکه مؤمنانه زيست، بهمناسبت درگذشت مرحوم مهندس سحابی، امير خرم18 آذر» حکم هفت سال حبس تعزيری و ۷۴ ضربه شلاق برای امير خرم، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی، ميزان خبر 12 مرداد» راه و بیراهه؛ تحليلی بر راهکار خروج از انسداد سياسی، سيد امير خرم 28 مهر» بازداشت و ممنوع الخروج شدن امير خرم، از اعضای شورای مرکزی نهضت آزادی ايران، ميزان
بخوانید!
9 بهمن » جزییات بیشتری از جلسه شورایعالی امنیت ملی برای بررسی دلایل درگذشت آیتالله هاشمی
9 بهمن » چه کسی دستور پلمپ دفاتر مشاوران آیتالله هاشمی رفسنجانی را صادر کرد؟
پرخواننده ترین ها
» دلیل کینه جویی های رهبری نسبت به خاتمی چیست؟
» 'دارندگان گرین کارت هم مشمول ممنوعیت سفر به آمریکا میشوند' » فرهادی بزودی تصمیماش را برای حضور در مراسم اسکار اعلام میکند » گیتار و آواز گلشیفته فراهانی همراه با رقص بهروز وثوقی » چگونگی انفجار ساختمان پلاسکو را بهتر بشناسیم » گزارشهایی از "دیپورت" مسافران ایرانی در فرودگاههای آمریکا پس از دستور ترامپ » مشاور رفسنجانی: عکس هاشمی را دستکاری کردهاند » تصویری: مانکن های پلاسکو! » تصویری: سرمای 35 درجه زیر صفر در مسکو! مخاطبان خاتمی، بحثی در ضرورت دفاع از مواضع اخير محمد خاتمی، امير خرمخاتمی با بيان شروط خود، علاوه بر آنکه شاخصی برای شناخت اصلاحطلبان اصيل از ساير نيروهای سياسی به مردم معرفی میکند، نيز به آنان میگويد که اولاً اصلاحطلبان حضور درعرصه قدرت را تنها هنگامی به صلاح میدانند که اطمينان يابند ازاين طريق میتوانند به ارتقاء سطح حقوق شهروندی مردم و رعايت آن از سوی حکومت، کمک کنند. ثانياً اصلاحطلبان راه عبور از شرايط نامناسب فعلی را نه غلطيدن در دامان انديشه براندازی نظام میدانند و نه فروافتادن در وادی انفعال و وانهادن عرصه سياست به ديگران
چندی پيش سيد محمد خاتمی رييس جمهور دوران اصلاحات، در جمع رزمندگان دوران جنگ سخنی گفت که واکنشهای متعددی را برانگيخت. در آن مجلس خاتمی از ظلمی سخن گفت که به مردم رفته است و در مقابل نيز از ظلمی که به رهبری نظام رفته است و راه خروج از بنبست فعلی را نيز بخشوده شدن اين ظلم از هر دو سو دانست و اين کار را اولين گام در جهت حرکت به سمت وفاق ملی برشمرد. ايشان چند روز بعد در سالگرد دوم خرداد و در جمع جوانان اصلاحطلب، سخن پيشين خود را تکميل نمود و دو شرط اصلی خود را مبنی بر آزادی زندانيان سياسی و ايجاد شرايط انجام انتخابات آزاد، به عنوان شروط وفاق ملی عنوان نمود. اين شروط در چند صحبت ديگر وی نيز به عنوان کف مطالبات سياسی اصلاحطلبان جهت خروج از بنبست موجود و حضور اصلاحطلبان در انتخابات پيشرو از سوی ايشان مطرح گرديد. نويسنده در اين مقاله بر آن است تا دلايل خود مبنی بر ضرورت دفاع از مواضع خاتمی را تبيين کند. – نکته اول: انديشه اصلاح طلبانه را ميتوان در مجموعهای از اصول و مفاهيم زير تعريف نمود. ۱- اصل اول، حرکت در چارچوب نظام سياسی: انديشه اصلاحطلبانه بدنبال اصلاح ساختار نظام سياسی بوده و بر همين اساس نيز راه حل معضلات موجود را بهيچوجه در براندازی نظام جستجو نمیکند. بر اين اساس انديشه اصلاحطلبی با نيروهای معتقد به براندازی نظام مرز شفاف و خدشهناپذيری دارد و بر خلاف آنها که راه برون رفت از وضعيت موجود و برپايی حاکميت قانون را تنها در سرنگونی نظام موجود جستجو میکنند، اصلاحطلبان اعتقاد دارند که تغيير وضعيت موجود الزاماً به معنای تغيير نظام سياسی نيست. به عبارت ديگر میتوان و میبايست در چارچوب نظام سياسی فعلی به تغيير وضعيت نامناسب موجود پرداخت. از نگاه اصلاحطلبان، رابطه شيوههای نامناسب و بحرانزای بکار گرفته شده از سوی حاکميت فعلی با اصل نظام سياسی، رابطهای عرضی است و نه ذاتی. ۳- اصل سوم، استفاده از ظرفيتهای قانونی: انديشه اصلاحطلبی همواره بر استفاده از ظرفيتهای مغفول مانده قانونی و اجرای بیتنازل قانون اساسی تاکيد کرده و اعتقاد دارد که اگر همين قانون اساسی موجود بی کموکاست اجرا شود، قطعاً بخش عمدهای از مشکلات فعلی مرتفع خواهد شد. چنانچه راه اصلاح قوانين موجود نيز در درون آن نهفته است. از نظر اصلاحطلبان توسل به شيوههای غير قانونی در نهايت ترويج فرهنگ قانونگريزی را دامن خواهدزد. مشکلی که هم اينک نيز علتالعلل مشکلات موجود است. ۶- اصل ششم، توجه به راهکارهای اصلاحطلبانه: اصلاحطلبان برای دستيابی به اهداف خود از شيوههايی بهره میبرند که مورد استفاده تمامی جنبشهای دموکراتيک در جهان میباشند. از جمله مهمترين اين شيوهها نيز استفاده از فرايند انتخابات و تمرکز بر صندوقهای رای به عنوان مبنای کسب قدرت سياسی است. به عبارت ديگر نمیتوان اصلاحطلب بود، اما خود را بینياز از حضور در انتخابات دانست و از موضوعی تحت عنوان انتخابات برای حضور در نهادهای سياسی بهره نبرد. اما اين سخن به معنای ضرورت حضور اصلاحطلبان در هر فرايندی که نام انتخابات را بر خود دارد ليکن از محتوای يک انتخاب واقعی تهی است، نخواهد بود. انتخابات هنگامی معنادار است که رعايت حقوق شهروندی در آن ملحوظ شده باشد. به عبارت ديگر انتخاباتاتی که مورد نظر نيروهای اصيل اصلاحطلب به عنوان راهکار حضور در عرصه سياسی و تلاش در جهت اصلاح امور است، بايد حد قابلقبولی از چهار شرط زير را دارا باشد. الف) آزادی: به معنای آنکه هرکس بتواندآزادانه و بدور از هرگونه تهديد و تحديدی، نامزد شود و يا به نامزد مورد نظر خود رای دهد و از عواقب اين امر نيز نگران نباشد. رد صلاحيت افراد صرفاً بر طبق سلائق شخصی و جناحی، بدليل پايمال نمودن حق بخشی از افراد جامعه و محدود نمودن بخشی ديگردر انتخاب نماينده واقعی خود، از جمله مواردی است که آزادی انتخابات را مورد تهديد قرار میدهد. ب) عدالت: به معنای آنکه شرايط انتخابات برای تمامی نامزدها يکسان باشد. از جمله آنکه امکانات تبليغاتی رسمی به يک ميزان در اختيار کانديداهای انتخاباتی قرار گيرد و حکومت از امکانات خود به نفع يک نامزد و يا به ضرر نامزد ديگر بهره نگيرد. د) سلامت: به معنای آن است که عموم مردم اطمينان داشته باشند که نتايج اعلام شده، کاملاً منطبق بر آرايی است که به صندوقهای رای ريخته شده و متوليان امر هيچگونه دخل و تصرفی در آن نکردهاند. تضمين اين سلامت نيز حضور آزاد و بدون محدوديت نمايندگان نامزدهای انتخاباتی و نظارت کامل آنها برتمامی مراحل انتخاباتی است. سيد امير خرم www.amirkhorram.ir Copyright: gooya.com 2016
|