سه شنبه 21 تیر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

باهنر: هيچ اصول‌گرايی با عنوان "حاميان احمدی‌نژاد" نمی‌خواهد وارد انتخابات شود، روزنامه اعتماد

اخباری مبنی بر شکل‌گيری شورای حکميت از سوی صادق محصولی برای ايجاد مثلثی جديد وابسته به حاميان احمدی‌نژاد منتشر شد. اين تشکيلات با حضور سه ريش‌سفيد به ساز و کار وحدت شما آسيب می‌زند. در اين باره چه کار می‌کنيد؟
شورای حکميت منتفی شد و ديگر چنين مسأله‌يی، موضوعيت ندارد. البته دلايل انحلال را از خودشان بپرسيد.

اگر خبر شما درست باشد پس حاميان احمدی‌نژاد تنها از طريق همان تشکيلات رايحه خوش خدمت می‌توانند وارد ساز و کار انتخاباتی اصول‌گرايان شوند؟
ما اين دوره اصلا تشکيلاتی تحت عنوان رايحه خوش خدمت نداريم.

حاميان آقای احمدی‌نژاد همانند انتخابات قبلی با ساز و کار رايحه خوش خدمت به موضوع انتخابات ورود پيدا می‌کنند، يعنی شما نمی‌خواهيد آن را بپذيريد يا آنها حاضر به پذيرش همکاری با شما نمی‌شوند؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خير، موضوع اصلا اين نيست. ما در اين دوره از انتخابات تشکيلاتی به اسم حاميان آقای احمدی‌نژاد نداريم و هيچ اصول‌گرايی با اين عنوان نمی‌خواهد وارد انتخابات شود که ما بخواهيم با آنها کار بکنيم يا نکنيم.

پس تشکيلات سياسی اطراف آقای احمدی‌نژاد قرار است با چه عنوانی وارد انتخابات شوند؟
ما اصل را صحبت‌های آقای احمدی‌نژاد گرفتيم. ايشان در مصاحبه تلويزيونی گفتند در انتخابات مجلس دخالت نمی‌کنند و تاکيد کردند قوه مجريه ورودی به انتخابات مجلس ندارد و به همين دليل هم ورود نماينده‌‌ای از آنها در تيم انتخاباتی ما منتفی است. به هر حال توقع ما هم همين بود که قوه مجريه وارد انتخابات نشود.

آقای باهنر اين دو موضوع با هم فرق دارد. آقای احمدی‌نژاد گفته به عنوان يک فرد حقوقی وارد انتخابات نمی‌شود. اما به هر حال وی دراين چند سال يک تشکيلات سياسی راه‌اندازی کرده و اسمش را گذاشته رايحه خوش خدمت.
من از آنچه وضع موجود است صحبت می‌کنم. الان نه چيزی به اسم رايحه خوش داريم و نه چيزی به اسم حاميان احمدی‌نژاد.

پس ساز و کار شما اصول‌گرايان اين است که حاميان احمدی‌نژاد را در عرصه سياسی به رسميت نشناسيد؟
مگر حاميان آقای احمدی‌نژاد همين ۲۵ ميليون نفری نيستند که به ايشان رای دادند؟

و حلقه سياسی اطراف ايشان چطور؟
ديگر در اصول‌گرايی يک حلقه از اصول‌گرايان که به عنوان يک طيف زيرنظر احمدی‌نژاد باشند، وجود خارجی ندارد. آقايان اصول‌گرا هستند اما ديگر زيرنظر آقای احمدی‌نژاد کار نمی‌کنند. قرار هم نيست در انتخابات مجلس به اسم حاميان احمدی‌نژاد فعاليت کنند.

پس ستاد‌های انتخاباتی رايحه خوش‌خدمتی‌ها و فعاليت‌های سياسی که حداقل در سه انتخابات کشور حضور فعال داشتند چه می‌شود؟
اين دوستان ديگر با هم نيستند و به صورت مستقل می‌توانند به تشکيلات کنونی اصول‌گرايی بپيوندند. ما از حضور آنها به عنوان چهره‌های اصول‌گرا استقبال می‌کنيم که خدا را شکر الان هم‌چنين موضوعی وجود دارد.

پس از نگاه شما اصول‌گرايان، تشکيلات سياسی رايحه خوش منحل شده است و حال بايد منتظر نظر آنها بود؟
من اصلا خبری ندارم که تشکيلات سياسی به عنوان رايحه خوش خدمت مجوز گرفته باشد که حالا بخواهد منحل شود. آقايانی بودند که به اسم آقای احمدی‌نژاد کار می‌کردند و حالا که آقای احمدی‌نژاد گفته ديگر وارد انتخابات نمی‌شود، خودشان در واقع دستور انحلال را دادند.

به يکی از موضوعات ديگر اصول‌گرايان بپردازيم. برخی از اصول‌گرايان معتقدند افرادی مانند لاريجانی و قاليباف، شخص هستند و نمی‌توان آنها را در عرصه سياسی کشور دارای يک تشکيلات سياسی مانند پيروان خط رهبری يا جامعتين تصور کرد که به هر حال تشکيلات سياسی به حساب می‌آيند. به همين دليل هم از دادن امتياز مساوی به اين افراد، در حالی که وزن سياسی مهمی ندارند، اعتراض دارند.
هر دو اين دوستان به هر حال از ميزان رای قابل توجهی در جامعه برخوردار هستند و اين طور هم نيست که بگوييم تشکيلات سياسی ندارند. حال شايد چيزی تحت عنوان حزب نداشته باشند اما به هر حال تشکيلات سياسی دارند که حوزه نفوذی در جامعه دارند و اين موضوع به ميزانی است که در گروه ۸ نفره حضور داشته باشند. اين موضوع تصميم جامعتين است و ما به تصميم‌های جامعتين توجه داريم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016