دوشنبه 31 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وکيل سه آمريکايی: حکم هشت سال زندان را ديدم؛ عليرغم محکوميت سنگين اميدوارم تا پايان ماه رمضان آزاد شوند، کمپين بين المللی حقوق بشر


آقای شفيعی گفت که بعد از اينکه در مدت ۲۰ روزه لايحه تجديد را ارائه کند، قاضی دادگاه می تواند بلافاصله با به مدت کوتاهی نظر خود را اعلام کند. اگر چه وی تصريح کرد که امکان اين هم هست که صدور رای دادگاه هم مانند رای دادگاه بدوی بيشتر از زمان معمول طول بکشد.

مسعود شفيعی وکيل پرونده سه آمريکايی امروز يک شنبه و درحالی که از دفتر قاضی صلواتی بازمی گشت به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت که حکم دادگاه بدوی موکلانش را رويت کرده و موارد آن را يادداشت کرده تا بتواند برای لايحه دادگاه تجديد نظر که ۲۰ روز برای تحويل ان مهلت دارد استفاده کند. شفيعی گفت عليرغم اين حکم سنگين بسيار اميدوارم است که موکلانش به زودی با استفاده از برکات ماه مبارک رمضان و انعطاف پذيری هايی که خصوصيات اين ماه است بهره مند شده و آزاد شوند. او گفت که علاوه بر اعتراض به حکم دادگاه بدوی راه برای شکايت های ديگری هم باز است ولی چون در اين مقطع قاضی استقلال دارد ما به اعتراض به حکم اکتفا می کنيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مسعود شفيعی گفت: «من شخصا معتقدم که موکلانم بی گناه هستند. حکم دادگاه بدوی حکم عجيبی بود و هيچ تناسبی با موارد مطرح شده در دادگاه ندارد. هيچ دليلی که بخواهد اثبات کند اين محکوميت را وجود ندارد. از همه ظرفيت های موجود برای اثبات بی گناهی شان استفاده می کنم. موکلانم شهروندان عادی هستند و اگر واقعا جاسوس بودند خيلی کمتر از دوسال در زندان می بودند. » شفيعی گفت که قاضی به وی گفته است که روز گذشته حکم به جاش فاتال و شان بائر نيز ابلاغ شده است.» وی گفت اجازه نداشته است که با موکلان خود صحبت کند. به گفته وکيل مدت بازداشت دو آمريکايی محکوم به ۸ سال زندان جزو حکم آنها حساب خواهد شد.

صبح روز يکشنبه همچنين عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران به خبرنگاران گفت: « شين بائر و جاشوا فتل از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب هر کدام به تحمل هشت سال حبس محکوم شدند…. اين حکم ظرف ۲۰ روز قابل اعتراض در دادگاه تجديد نظر استان تهران است…. پرونده سارا شورد که با قرار وثيقه آزاد شده همچنان مفتوح است.»

وکيل سه آمريکايی که يکی از آنها به نام ساراشورد هم اکنون در آمريکا به سر می برد و دادگاه در مورد او حکمی صادر نکرده است با ابراز اميدواری در خصوص وضعيت پرونده گفت که با توجه به درخواست خانواده ها مبنی براينکه مقامات ايرانی به خاطر ماه مبارک رمضان و به دلايل انساندوستانه اين دو را آزاد کنند بسيار اميدوار است که موکلانش از مجاری ديگری آزاد شوند: « به لحاظ قانونی بحث اعتراض مطرح است که اعتراض خواهيم کرد. اما در مملکت ما چنين ايامی می تواند با خبرهای خوشی همراه باشد که دل خانواده های اين سه جوان را شاد کند. گاهی وقتها در برخی پرونده اتفاقاتی رخ می دهد که دست وکيل از آن کوتاه است و من با توجه به طبيعتی که بر اين پرونده از ابتدا تا کنون حاکم بوده اميدوارم اين اتفاق مثبت شامل حال موکلانم شود.» وی در پاسخ به اين پرسش که چگونه می توان با اين حکم سنگين انتظار آزادی موکلانش را داشته باشد گفت: « موارد ديگری هم بوده است که حکم سنگين دريافت شده اما عنايات و رويدادهای ديگری همراه با روند پرونده شده و متهم آزاد شده و من هم اميدوارم آن عنايات خارج از پرونده قضايی شامل حال موکلانم شود.»

آقای شفيعی گفت که بعد از اينکه در مدت ۲۰ روزه لايحه تجديد را ارائه کند، قاضی دادگاه می تواند بلافاصله با به مدت کوتاهی نظر خود را اعلام کند. اگر چه وی تصريح کرد که امکان اين هم هست که صدور رای دادگاه هم مانند رای دادگاه بدوی بيشتر از زمان معمول طول بکشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016