چهارشنبه 2 شهریور 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دمکراسی می‌خواهيد؟ گوارای وجودتان باد...، رؤيا طلوعی

رؤيا طلوعی
رژيم ايران، پژاک را بهانە قرار دادە تا فعالان غير کورد را بە بهانە واهی و غيرواقعی دفاع از تماميت ارضی ساکت نگه دارد تا کسی جنگ را محکوم نکند، تا کسی نپرسد کە آخر اين‌همە نيرو و تمهيدات نظامی در غرب کشور برای مبارزە با آن‌چە شما "گروهک" می‌خوانيد؟ مگر اين بە اصطلاح "گروهک" چقدر قوی و سازمان‌دهی شدە است کە لشکرکشی می‌طلبد؟

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بيش از يک ماه از آغاز حملە سپاه پاسداران جمهوری اسلامی بە کوردستان و کوهستان قنديل ميگذرد. در اين ميان بهانەی حملە هرچه کە باشد، تعدادی از مردم بيگناه غير نظامی بويژە کودکان قربانی شدەاند.

از آن سو در يک اقدام هماهنگ، جنگندەهای ترکیە نيز بە بمباران بيرحمانە مناطق مسکونی قنديل پرداختە و ۷ نفر از اعضای يک خانوادە را کە در حال فرار از معرکە بودند بە طرز فجيعی بە قتل رساندەاند. قتلی کە قلب کوردها را شديدن بدرد آوردە و اين احساس را در آنان تقويت کردە کە هيچ همدردی ندارند و حقوق بشر ظاهرن شعاری بيش نيست و شامل کوردها نميشود.

از يک طرف سکوت عميق و شبهە برانگيز فعالان سياسی و مدنی غير کورد، و از سوی ديگر اظهار نظرهای غير مسئولانە و غير واقعبينانە برخی کاربران شبکەهای اجتماعی، اين حس تنهايی را نە تنهاچندين برابر کردە لە ميرود شعلەهای نفرت قومی و نژادی را فروزان کند. بدون شک گسترش نفرت قومی و نژادی بزرگترين خطر برای گذار بە دمکراسی در ايران و در منطقە خواهد بود. اما پرسش اينجاست کە آيا گسترش چنين نفرتی و تبعات زيانبار آن تعمدی نيست؟

موج تحولات خاورميانە لرزە بر پيکر رژيمهای ديکتاتور منطقە انداختەاست. مردم ليبی نشان دادند کشتار و سرکوب بيرحمانەو طولانی هم نميتواند مانع سقوط ديکتاتور شود. تداوم اعتراضات سوریە با وجود سرکوب شديد و پيروزی آيندە آنان نيز مشوقی برای مردم ساير کشورها از جملە ايران خواهد بود.

رژيم ايران بخوبی ميداند کە سقوط بشار اسد ناقوس مرگ جمهوری اسلامی است لذا از هم اکنون با لشکرکشی بە مرزهای غربی کشور خود را برای جلوگيری يا بە تاخير انداختن سقوطش آمادە ميکند.

در طی اين سی و سە سال، بقای نظام بە جنگ و بحران آفرينی و فرافکنی وابستە بودە است. نظامی کە از سرکوب مردم خود و کمک بە سرکوب مردم سوریە کمترين ابايی نداشتە است اکنون با تمهيدات گستردەی نظامی در مرز غربی کشور و بە بهانە مبارزە با پژاک آمادە است تا در صورت سقوط سوریە و نزديک شدن خطر انقلاب، جنگ خونينی بە خاور ميانە تحميل کند کە در سایە پيشدستی در چنين جنگی چند صباحی بر عمر خود بيافزايد( چراکە بهترين دفاع حملە است) يا با هزينەای بسيار گزافتر از قذافی و اسد با قدرت وداع گويد. وداعی بسيار خونين کە قربانيان آن ابتدا کوردها و سپس بقیە مردم منطقە خواهند بود.

حاصل اين جنگ و خونريزی اگر هم بە بقای رژيم نيانجامد، با گسترش نفرت نژادی و قومی شيرينی دمکراسی موعود را بە کام همگان تلخ خواهد کرد چراکە نفرت و کشتار و خونريزی حاصلی جز جدايی بيشتر و ممانعت از هرگونە تفاهم و ديالوگ کە لازمە نيل بە دمکراسی است، نخواهد داشت. حتی اگر اين جنگ بە تجزیە ايران هم بيانجامد باز هم مانعی برای تحقق دمکراسی در مناطق تجزیە شدە خواهد بود چرا کە منطق اسلحە سلطە خواهد يافت و اين منطق دمکراسی پذير نيست.

صحبت من در اينجا بحث از تجزیە و مضرات يا فوائد آن نيست بلکە ميخواهم هشدار بدهم کە همە فعالان مدنی و سياسی از هر مليتی کە باشند اخلاقن و وجدانن در مقابل نتايج آنچە در حال وقوع است مسئولند. رژيم ايران، پژاک را بهانە قرار دادە تا فعالان غير کورد را بە بهانە واهی و غير واقعی دفاع از تماميت ارضی ساکت نگهدارد تا کسی جنگ را محکوم نکند، تا کسی نپرسد کە آخر اينهمە نيرو و تمهيدات نظامی در غرب کشور برای مبارزە با آنچە شما"گروهک" ميخوانيد؟ مگر اين بە اصطلاح "گروهک" چقدر قوی و سازماندهی شدە است کە لشکر کشی ميطلبد؟

آری رژيم فعالان مدنی و سياسی را بە بهانە تماميت ارضی بە آسانی ميفريبد و در اثنای سکوت آنان بە قتل عام کوردها ميپردازد. حماقت ترکیە نيز کمک ميکند و آتش نفرت قومی برافروختە تر و برافروختەتر ميشود. خون کورد و ترک و فارس برزمين خواهد ريخت و نفرت و انتقامجويی روزبروز گستردەتر خواهد شد. در واقع رژيم از همين الآن بە ريش همە ميخندد. دمکراسی ميخواهيد؟ هاهاهاهابدون ما اين چنين گوارای وجودتان باد....

رؤيا طلوعی
۲٤ آگوست ۲٠۱۱


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016