پنجشنبه 24 شهریور 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

۸۰۰ تا يک‌ هزار ميليارد تومان برای "محرم‌سازی مدارس دخترانه"، راديو زمانه

رئيس سازمان نوسازی وزارت آموزش و پرورش ايران از چگونگی اجرای طرح «محرم‌سازی مدارس دخترانه» خبر داد.

مرتضی رئيسی، رئيس سازمان نوسازی و معاون عمرانی وزارت آموزش و پرورش ايران در گفت‌وگويی با روزنامه شرق گفت طرح «محرم‌سازی مدارس دخترانه» به‌منظور «تحرک و شادابی» دانش‌آموزان دختر اجرا خواهد شد.

رئيسی گفت: «همگان فکر می‌کنند که ما می‌خواهيم ارتفاع ديوارهای مدارس را بالا ببريم در حالی که ما واقعأ چنين اعتقادی نداريم، چراکه اگر قرار باشد تنها ديوار‌ها را بلند کنيم، شادابی به‌وجود نمی‌آيد.»

وی افزود: «ما معتقديم با طراحی دقيق و معماری صحيح می‌توان مدارس دخترانه را به شکلی طراحی کرد که دختران دانش‌آموز همانند دانش‌آموزان پسر در مدارس آزادی عمل داشته باشند، بازی کنند و راحت باشند.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رئيس سازمان نوسازی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: «معماری مدارس بايد به شکلی باشد که در ارتقای وضعيت جسمی دختران مانع ايجاد نکند که وجود مدارس با "حياط مرکزی" از اين نوع معماری‌هاست.»

مرتضی رئيسی برآورد اوليه برای اجرای طرح «محرم‌سازی مدارس دخترانه» را رقمی حدود «۸۰۰‌ ميليارد تا يک‌هزار ميليارد تومان» تخمين زد و افزود: «محرم‌سازی بستگی به نوع مدارس و مشخصات فيزيکی آن‌ها دارد و اجرای آن نيز در برخی از مناطق اجرايی نيست با اين حال هنوز هم اين طرح در حال کارشناسی است.»

رئيسی همچنين از ايجاد سالن‌های ورزشی ويژه دانش‌آموزان دختر در کنار مدارس آن‌ها خبر داد.

به گزارش روزنامه شرق، ساخت ديوار‌های بلند، استتار دختران در حياط‌های مرکزی، عدم ورود «نامحرمان» به مدارس بخشی از اهداف طرحی است که به «شاداب‌سازی مدارس دخترانه» معرفی شده است و محرم‌سازی مدارس دخترانه جزو اولين اقدامات اين طرح است.

اين طرح يک بار در دوران وزارت علی احمدی در آموزش و پرورش، در کابينه نخست محمود احمدی‌نژاد، رئيس جمهور ايران، مطرح شد اما با روی کار آمدن حميدرضا حاجی‌بابايی، وزير فعلی آموزش و پرورش کنار گذاشته شد. سازمان نوسازی مدارس که پيش از اين به دليل مشخص نبودن رديف‌های اعتباری اين طرح، آن را از اولويت خارج کرده بود، چندی پيش بار ديگر آن را در دست گرفت.

حميدرضا حاجی‌بابايی، وزير آموزش و پرورش هشتم خردادماه سال جاری از کليد خوردن طرح «محرم‌سازی مدارس دخترانه» خبر داد.

وی گفت: «با توجه به وجود يک هزار و ۵۰۰ مدرسه دخترانه در تهران، محرم‌سازی مدارس هزينه هنگفتی لازم دارد که اين موضوع در شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال بررسی است.»

اسلامی کردن محيط مراکز آموزشی از دغدغه‌های اصلی مسئولان کنونی وزارت علوم و آموزش و پرورش ايران است.

پس از رويدادهای دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری در ايران، مسئولان جمهوری اسلامی، از جمله آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر حکومت، مراکز آموزشی را جزو مکان‌هايی دانستند که در آن «تفکرات غربی» و «مخالف با اسلام» رشد می‌کنند.

به همين خاطر تلاش آنان در جهت ايجاد تغييرات بنيادی در دانشگاه‌ها، مدارس و مراکز آموزشی است تا از اين طريق به مقابله با «توطئه‌های دشمنان انقلاب» بپردازند.

تغييرات در رشته‌های علوم انسانی در دانشگاه‌ها، طرح جداسازی دانشجويان دختر و پسر، و برکناری و بازنشسته کردن استادان دانشگاه، از جمله برنامه‌های کنونی جمهوری اسلامی در اين زمينه است.

در مدارس ايران نيز همين روند ادامه دارد. وزير آموزش و پرورش ايران در روز ۱۸ مردادماه جاری خبر داد که کتاب‌های درسی دانش‌آموزان امسال در جهت مبارزه با «جنگ نرم» تغيير می‌‌کنند.

در روز ۳۰ مردادماه سال جاری نيز وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد از اين پس در کلاس‌های پيش‌دبستانی، دخنران و پسران اجازه ندارند در کنار هم باشند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016