سه شنبه 10 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مهرگان اميرخسروی و طوبی عبدالله‌زاده سياهکلی، شرکای متهم اختلاس ميليارد ‌دلاری در مونترال! خسرو شميرانی، مجله "هفته" در مونترال


از راست به چپ: مهرگان اميرخسروی، طوبی عبدالله‌زاده سياهکلی و وکيل مهاجرت خانواده اميرخسروی، هنگام خروج از ساختمان اداره مهاجرت کبک در ۳۶۰ سن‌ژاک غربی، در مونترال

پنجشنبه ۲۰ اکتبر ۲۰۱۱، ساعت ۱:۳۰ دقيقه بعد از ظهر، چند ساعت قبل از اينکه مقامات کانادا شروع تحقيقات درباره چگونگی شهروند شدن محمودرضا خاوری، و بررسی احتمال جعل در درخواست شهروندی وی را اعلام کنند، مهرگان اميرخسروی همراه با همسر، وکيل و يکی از اقوام‌اش وارد اتاق شماره ۳۲۰ در ساختمان ۳۶۰ خيابان سن‌ژاک غربی در مونترال شد. اتاق ۳۲۰ اين ساختمان، دفتر رسيدگی به درخواست‌های مهاجرت از طريق سرمايه‌گذاری است.

مهرگان اميرخسروی برادر و شريک تجارتی مه‌آفريد اميرخسروی است که اکنون به اتهام دست داشتن در اختلاس سه‌هزار ميليار‌دی و چند فقره اتهام ديگر در زندان به سر می‌برد. لازم به ذکر است که اين فرد با نام امير منصور آريا شناخته می‌شود و با اين نام نيز فعاليت‌های اقتصادی بزرگ می‌کرده ‌است.

خانواده‌ی مهرگان اميرخسروی از سال پيش ساکن مونترال کانادا هستند. او خود بعد از دستگير‌شدن برادرش در مرداد ماه ۱۳۹۰، به کانادا آمد.

پنجشنبه ۲۰ اکتبر ۲۰۱۱، ساعت ۱:۳۰ دقيقه بعد از ظهر، چند ساعت قبل از اينکه مقامات کانادا شروع تحقيقات درباره چگونگی شهروند شدن محمودرضا خاوری، و بررسی احتمال جعل در درخواست شهروندی وی را اعلام کنند، مهرگان اميرخسروی همراه با همسر، وکيل و يکی از اقوام‌اش وارد اتاق شماره ۳۲۰ در ساختمان ۳۶۰ خيابان سن‌ژاک غربی در مونترال شد. اتاق ۳۲۰ اين ساختمان، دفتر رسيدگی به درخواست‌های مهاجرت از طريق سرمايه‌گذاری است.

مهرگان اميرخسروی برادر و شريک تجارتی مه‌آفريد اميرخسروی است که اکنون به اتهام دست داشتن در اختلاس سه‌هزار ميليار‌دی و چند فقره اتهام ديگر در زندان به سر می‌برد. لازم به ذکر است که اين فرد با نام امير منصور آريا شناخته می‌شود و با اين نام نيز فعاليت‌های اقتصادی بزرگ می‌کرده ‌است.

خانواده‌ی مهرگان اميرخسروی از سال پيش ساکن مونترال کانادا هستند. او خود بعد از دستگير‌شدن برادرش در مرداد ماه ۱۳۹۰، به کانادا آمد.

طبق سند شماره ۱۴۰۶۱/ت۳۲/۸۷،‌ منتشر‌شده در «روزنامه رسمی» ايران، آقای مهرگان اميرخسروی در تاريخ ۱۲ آبان ۱۳۸۹ به عنوان عضو هیأت مديره «شرکت توسعه سرمايه‌گذاری اميرمنصور آريا» سهامی خاص اعلام شده ‌است. اين شرکت به شماره ۲۷۳۲۱۰ از سال ۱۳۸۵ در دفتر اسناد رسمی کشور ثبت شده است.

شرکت مذکور يک هلدينگ است که زيرمجموعه‌ی گسترده‌ای از مؤسسات صنعتی، کشاورزی، خدماتی و ورزشی را دربرگرفته ‌است.

بنا به گزارش وب‌سايت «عصر امروز»، اين هلدينگ در گزارش رسانه‌ها، در تاريخ ۲۸ خرداد ۱۳۸۵، تحت شماره ۲۷۳۲۱۰ به ثبت رسيده است. دامنه فعاليت آن بسيار گسترده بوده و از سرمايه‌گذاری در خريد، مشارکت، اداره، در اختيار گرفتن، تأسيس، ايجاد، توسعه، تکميل، فروش، واگذاری و اجاره کارخانه‌ها، واحدها و شرکتهای فعال در بخشهای توليدی و خدماتی در داخل و يا خارج از کشور، تا سرمايه‌گذاری در انجام دادن مطالعات و بررسی‌های اقتصادی، فنی، مديريتی و نظارت و پيگيری، اجرای سرمايه‌گذاری و ايجاد شرکتها و مؤسسه‌های مطالعاتی و اجرايی در جهت تکميل هدفهای شرکت، سرمايه‌گذاری در ارائه خدمات، فنی، سازماندهی، سرمايه‌گذاری، تجاری، بازرگانی و توليدی را دربرمی‌گيرد.

اسناد موجود در «روزنامه رسمی» نشان‌ می‌دهد که اين هلدينگ، يک شرکت تقريباً فاميلی با سرمايه اوليه اندک ۵۰ ميليون تومان، بوده است. براساس سند مورخ ۱۲ آبان ۱۳۸۹ منتشره در «روزنامه رسمی»، آقای مهرگان اميرخسروی رئيس هیأت مديره، شرکت است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آقای مه‌آفريد امير خسروی که اکنون در زندان به سر می‌برد، نايب رئيس هیأت مديره، مرداويج اميرخسروی عضو هیأت مديره و در عين‌حال مديرعامل آن است. اين اسناد اشاره دارند که کليه اوراق و اسناد بهادار و تعهدآور شرکت از قبيل چک، سفته، بروات و قراردادها و به طور کلی هر گونه قراردادی که برای شرکت ايجاد تعهد نمايد، با امضای دو نفر از سه نفر اعضای هیأت مديره و اوراق عادی و اداری با امضای هر يک از اعضای هیأت مديره به تنهايی همراه با مهر شرکت معتبر است.

افزايش ۴۰۰ برابری سرمايه طی دو سال

به گزارش عصر ايران، اسنادی که دو سال بعد از تأسيس اوليه اين شرکت به «روزنامه رسمی» کشور تحويل داده شده‌اند، جهشی ناگهانی را در سرمايه آن نشان می‌دهند بدون آنکه در محتوای اين اسناد به محل کسب اين منابع اشاره‌ای شده باشد.

در يکی از اين سندها می‌خوانيم:

بنا به تفويض اختيار حاصله از مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ ۳۰/۱۰/۸۷ به هیأت‌ مديره، در خصوص افزايش سرمايه، ضمن رعايت کليه تشريفات قانونی، سرمايه شرکت از محل تبديل مطالبات حال شده و از طريق صدور سهام جديد از مبلغ ۵۰۰ ميليون ريال به مبلغ ۲۰۰ ميليارد ريال منقسم به دويست ميليون سهم بانام، به ارزش هرسهم ۱۰هزار ريال افزايش يافت و ماده مربوطه در اساسنامه اصلاح گرديد. در تاريخ ۲۶ اسفند ۱۳۸۷ ذيل دفتر ثبت شرکتها و مؤسسات غيرتجاری ثبت و مورد تأييد و امضا قرار گرفت.

هم‌زمان با جهش چهارصددرصدی سهام اين شرکت، همسر و دو فرزند آقای مهرگان به کانادا آمده و در مونترال مستقر شدند.

در تاريخ ۲۲ جولای ۲۰۱۱، کمتر از دو سال بعد از حضور در مونترال خانم هيوا اميرخسروی، دختر ۱۸-۱۹ ساله آقای مهرگان اميرخسروی ساختمان شماره ۲۱۷ در خيابان Dali‌ در وست آيلند مونترال را به مبلغ يک ميليون دلار به نام خود ثبت کرد. خانم هيوا اميرخسروی جوان، دانشجوی کالج John abbott است و طبق اطلاعات موجود تا کنون در کانادا شاغل نبوده است.

آقای مهرگان اميرخسروی، در مرداد ماه گذشته که برادرش به اتهام اختلاس تاريخی زندانی شد، در ترکيه به سر می‌برد. او از همان‌جا به کانادا آمد و به همسرش خانم طوبی عبدلله‌زاده سياهکلی و دختر و پسرش هيوا و هيراد پيوست.

طوبی عبدلله‌زاده سياهکلی در ليست افراد مرتبط به اختلاس بزرگ

سايت تابناک که به آقای محسن رضايی فرماتده سابق سپاه پاسداران و عضو کنونی مجمع تشخيص مصلحت نظام منتسب است، گزارش کرده‌ است که خانم طوبی عبدالله‌زاده سياهکلی، يکی از ۴۶ شخصيت حقوقی و حقيقی است که بانک مرکزی ايران نام آنها را طی يک بخشنامه به بانک‌های کشور مخابره کرده و از آنها خواسته است تا «اطلاعات مربوط به انواع حساب‌ها و دارايی‌های اين ۴۶ نفر را در اختيار اداره کل نظارت بر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری بانک مرکزی گذارند.»

در گزارش تابناک آمده است: «در اطلاعيه بانک مرکزی که خطاب به همه بانک‌های عامل صادر شده، نام ۴۶ شخصيت حقيقی و حقوقی آمده که همگی از شرکت‌های وابسته به اميرمنصور آريا و يا در ارتباط با اختلاس سه هزار ميليارد تومانی اين فرد هستند. در اين فهرست، نام چندين شرکت فولادی و مواد غذايی نيز به چشم می‌خورد.»

اين گزارش ادامه می‌‌دهد: «به گزارش تجارت نيوز، در اطلاعيه بانک مرکزی خواسته شده است که اطلاعات مانده انواع حساب‌های جاری، سرمايه‌گذاری و پس‌انداز ريالی و ارزی و ديگر وجوه نقد ۴۶ شخص حقيقی و حقوقی که نامشان قيد شده، در اسرع وقت به اداره کل نظارت بر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری بانک مرکزی فرستاده شود. همچنين دارايی‌های غيرنقدی شامل همه اموال منقول، غيرمنقول، اوراق بهادار و سهام، صندوق امانات و نيز مانده بدهی اين اشخاص (اعم از تسهيلات و تعهدات) نزد بانک مربوطه استخراج و به اين اداره فرستاده شود.»

در ادامه اين گزارش که با عنوان «همه شرکای اختلاس‌گر بزرگ!» به انتشار رسيده، يک ليست ۴۶ نفره درج شده که در آن نام خانم طوبی عبدلله‌زاده سياهکلی در کنار مرداويج اميرخسروی، مهرگان اميرخسروی و مه‌آفريد اميرخسروی به چشم می‌خورد.

غالب نام‌های ديگر، به شرکت‌های مرتبط با هولدينگ اميرخسروی‌ها تعلق دارد.

سايت «خبرگزاری آريا»‌ چگونگی انجام اختلاس را که شرکت خانوادگی اميرخسروی‌ها به آن متهم است چنين توضيح داده است: «اميرمنصور آريا با تبانی و نفوذ به شعبه بانک صادرات در محل کارخانه فولاد، اقدام به صدور LCهای (اعتبار اسنادی ريالی داخلی) جعلی به مبالغ ده‌ها ميليارد تومان می‌کرده است و بدون آنکه وجه LCهای مذکور را به بانک بپردازد، آن‌ها را دريافت و به بانک‌های دولتی و خصوصی ديگر داخلی به قيمتی پايين‌تر از قيمت رسمی LC می‌فروخته است.

از آنجا که اين LCها در سامانه اطلاعاتی بانک صادرات ثبت نمی‌شد، خريداران LC با استعلام از همان شعبه صادرکننده اقدام به خريد LC می‌کردند و در نهايت مبالغ LCهای مذکور به بيش از ۲ ميليارد و ۷۰۰ ميليون دلار يا معادل سه هزار ميليارد تومان می‌رسد. اين اقدام «الف.خ» عاقبت پس از يک اشتباه، توسط بانک صادرات کشف و به نهادهای نظارتی گزارش می‌شود تا بزرگترين پرونده اختلاس کشور رقم بخورد. گفته می‌شود اگرچه رقم اختلاس اين پرونده ۲ هزار و ۸۰۰ ميليارد تومان اعلام شده، اما اين رقم تنها مربوط به بخشی از تخلفات «الف.خ» است و با ادامه تحقيقات، ابعاد اين پرونده در بانکها و موارد ديگر افزايش يافته است.

گزارش خبرگزاری آريا درباره ديگر جنبه‌های فعاليت اين شرکت چنين توضيح داده ‌است:

اتهام اختلاس

مه‌آفريد اميرخسروی با «اقدام به دريافت وام‌های هنگفت بانکی، خريد شرکتهای دولتی با پيش‌قسط حاصل از وجوه سيستم بانکی و گشايش اعتبارهای مکرر» سرمايه خود را افزايش می‌دهد. اما محمدرضا خباز نماينده مردم کاشمر و عضو کميسيون اقتصادی مجلس شورای اسلامی پيرامون فعاليت‌های وی چينين اتهاماتی را بر اساس گزارش سازمانهای بازرسی در جلسه غير علنی مجلس مطرح می‌کند و با اشاره به اين فرد، که تا سال ۱۳۷۲ در سربازی بوده‌ است، می‌‌گويد: وی سال ۱۳۸۴ و ۱۳۸۵ با برادرانش يک گاوداری داشته و اين گاوداری را از امکانات طرح‌های زودبازده که توسط رئيس جمهور طراحی شده بود، تأسيس کرد که نخستين بار طعم اين پول‌ها به اين صورت زير دندان وی مزه کرد و اين تخلف بزرگ و فساد اقتصادی از آنجا آغاز شد.

او متهم اصلی اختلاس سه ميليارد دلاری بانک صادرات ايران است که در ۲۷ شهريور ۱۳۹۰ دستگير شده‌ است.

خباز افزود: بنابراين اين فرد در سال ۱۳۸۵ توانسته يک وام طرح زودبازده را بگيرد و البته در همان سال نيز يک شرکت خانوادگی به ثبت می‌رساند، لذا از آنجا که راه‌ها را ياد گرفته و عواملی نيز در بانک‌ها دارد و طبيعتاً پشت‌اش نيز از اين جهت گرم است، در سال ۱۳۸۹ تقاضای تأسيس بانک می‌کند که بانک از مهر تا دی‌ماه سال ۱۳۸۹ فشار می‌آورد که بايد سهم مؤسسين را پرداخت کنيد.

وی ادامه داد: خسروی در اسفندماه ۱۳۸۹ سهم مؤسسين را پرداخت می‌کند و از ۲۰ اسفندماه پذيره‌نويسی آن انجام می‌شود که آغاز شروع تخلف از اين زمان است که البته مشخص است بانک‌ها بايد به کسی وام دهند که بدهی بانکی نداشته و فرد خوش حسابی باشد. اين نماينده مجلس توصيه‌های برخی مقامات اجرايی و سفارشات دفتر برخی افراد را در بروز اين تخلفات مؤثر دانست و يادآور شد: يک شرکت تراورس راه‌آهن نيز به قيمت ۲۱۷ ميليارد تومان از طريق مذاکره به خسروی واگذار می‌شود که ۷ درصد اين پول که حدود ۱۵، ۱۶ ميليارد تومان می‌شود، پرداخت کرده و حدود ۲۰۰ ميليارد ديگر بدهکار می‌شود. همچنين بانک به سرعت با توصيه ديگری که از آقايان می‌گيرد اين فرد را در مناقصه ديگر راه‌آهن به ارزش هزار و ۲۰۰ ميليارد تومان برنده کرده و در اين مناقصه نيز فقط حدود ۱۰ درصد آن را که ۱۲۰ ميليارد تومان می‌شود، پرداخت می‌کند.»

وامهای بانکی

بخشی از سرمايه «اميرخسروی» از طريق دريافت وامهای کلان بدون داشتن اعتبار کافی و با بهره بسيار پايين انجام شده است. اعطای وام ۲۵ ميليارد تومانی بانک پارسيان، به منظور خريد مجتمعی در خيابان فرمانيه تهران يکی از اين نمونه‌هاست، که بدون اعتبار مالی به ايشان تفويض شده است.

زمين‌خواری

محمدرضا خباز مدعی است که ۲۳۰ هکتار زمين در کيش و صدها هکتار زمين در اطراف کاشانک به قيمت متری ۱۶ ريال به وی واگذار شده ‌است.

انتقال پولهای اختلاس

علاوه بر سرمايه کلانی که توسط شرکتهای فوق به خارج از کشور منتقل شده است، بخشی از اين سرمايه‌ها نيز از سوی برادرانش به خارج از ايران انتقال يافته است. از اين رو با توجه به اينکه همسر و فرزندان «مهرگان اميرخسروی» و «مسعود اميرخسروی» در کانادا و آمريکا ساکن هستند، مقدار قابل توجهی از سرمايه اختلاس شده در طی اين سالها به اين دو کشور انتقال يافته است. بخش ديگری از اين سرمايه نيز به طور پيوسته به مالکيت همسر، فرزندان و خويشان نزديک برادران «اميرخسروی» درآمده تا در صورت افشای اختلاس، امکان بازگشت آن به خزانه ملی وجود نداشته باشد.

تأسيس بانک آريا

وی در اواخر سال ۱۳۸۹ موافقت بانک مرکزی برای تأسيس بانکی با نام «بانک آريا» را جلب و در اسفند همان سال اقدام به پذيره‌نويسی و سپس انتشار آگهی استخدام کارمند نمود. اما در مرداد سال ۱۳۹۰ بانک مرکزی مجوز فعاليت بانک را باطل کرد.

فعاليت ورزشی

خسروی در عرصه ورزش نيز فعاليت داشته ‌است. امير عابدينی درباره تأسيس باشگاه فوتبال داماش گيلان می‌گويد:«من عملاً مؤسس باشگاه داماش نبودم بلکه وقتی که آقای مه‌آفريد اميرخسروی می‌خواستند که باشگاه داماش را تأسيس کنند، يک مؤسسه اقتصادی از «مجموعه سرمايه‌گذاری امير منصور آريا» داشتند که معتقد بودند در آن مجموعه بايد يک مؤسسه اجتماعی و فرهنگی هم وجود داشته باشد. از همين رو به من پيشنهاد دادند که باشگاهی را به همين نام داماش تأسيس کنم. اين باشگاه در سال ۱۳۸۵ تأسيس شد.»

سايت خبرگزاری آريا خانواده اميرخسروی را چنين معرفی می‌کند:‌

برادران

مه‌آفريد برادر کوچک خانواده ‌است و ۳ برادر ديگرش نيز در فعاليتهای اقتصادی وی شريک می‌باشند که مهرگان، مردآويج، مسعود اميرخسروی نام دارند.

مهرگان اميرخسروی

مهرگان اميرخسروی، برادر سوم و نفر دوم به لحاظ تصميم‌گيريهای اقتصادی در اين خانواده است. وی متولد ۱۳۴۲ و ساکن شهر رشت است. در پی دستگيری «مه‌آفريد» در مردادماه ۱۳۹۰، مهرگان که در ترکيه به سر می‌برد به کانادا گريخت. همچنين از دو سال پيش همسر و فرزندانش در کانادا زندگی می‌کنند. همسر وی «طوبی» و فرزندانش «هيوا» و «هيراد» نام دارند.

مردآويج اميرخسروی

مردآويج اميرخسروی برادر دوم خانواده است که در تهران زندگی می‌کند. وی مدير عامل شرکت توسعه سرمايه‌گذاری امير منصور آريا و مدير عامل شرکت آهن لوشان است. مردآويج صاحب دو فرزند است.

مسعود اميرخسروی

مسعود اميرخسروی، برادر بزرگ خانواده و تنها عضو تحصيل‌کرده در اين خانواده است. وی پنجاه و هفت ساله، ساکن زعفرانيه تهران و کارشناس ارشد عمران است. مسعود اميرخسروی که سالها در منطقه شرق تهران زندگی می‌کرد، از سه سال پيش و پس از به وجود آمدن سرمايه اختلاس‌شده به شمال شهر تهران نقل مکان کرد. وی مأمور خريد اين شرکتها بوده و از اوايل دهه هفتاد شمسی نيز استاد رشته عمران، در دانشکده فنی دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب بوده است. او که در مهرماه ۱۳۸۸ از مدير عاملی شرکت آهن و فولاد لوشان استعفا داده، مالک دوازده درصد از سهام اين شرکت صنعتی است. همسر و فرزندان وی ساکن آمريکا شده‌اند که «خورشيد» و «امير» نام دارند .


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016