سه شنبه 10 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علی لاريجانی: لازم ديدم از وزير اقتصاد دفاع کنم‌، مجلس به حسينی رأی اعتماد دهد، فارس

خبرگزاری فارس: رئيس مجلس شورای اسلامی با بيان اينکه وزير اقتصاد، وزيری کارآمد است از نمايندگان مجلس شورای اسلامی خواست که به جای استيضاح وی، به حسينی رأی اعتماد مشروط بدهند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس‌، علی لاريجانی رئيس مجلس شورای اسلامی عصر امروز سه‌شنبه در جلسه علنی نوبت عصر مجلس طی سخنانی در مخالفت با استيضاح وزير اقتصاد و دارايی گفت: نمايندگان می‌دانند که من ‌در مواقع رأی اعتماد و استيضاح وزرا سخنرانی نکرده‌ام و بيشتر ترجيح دادم که به غير از رأی اعتماد به رستم قاسمی وزير نفت، از نظرات نمايندگان استفاده کنم اما امروز لازم ديدم که از وزير اقتصاد دفاع کنم.

وی با بيان اينکه شايد همکاران نسبت به اينکه چرا از وزير اقتصاد دفاع می‌کنم، تعجب کنند، افزود: به شما حق می‌دهم اما با آشنايی که از فضای مجلس دارم و مختصر عقلی که باقی مانده، تعجب شما را به جا می‌دانم.

رئيس مجلس تصريح کرد: حادثه فساد اقتصادی بزرگ که رخ داد، آنقدر مهم است که هر ۳ قوه بايد نسبت به آن احساس مسئوليت کنند و با وحدت ريشه فساد را خشکانده و از کشمکش سياسی جلوگيری کنند.

لاريجانی ادامه داد: قوه قضائيه در مسير برخورد با مفسدان حتی برخی‌ها را هم دستگير کرد که مجلس هم از اين موضوع حمايت کرده است لذا هر قوه بايد به وظيفه خود در قبال اين پرونده عمل کند.

وی خاطر نشان کرد: قوه مقننه در راستای وظايف خود کميسيون اصل ۹۰ را مأمور رسيدگی به پرونده کرد، قوه قضائيه نيز دادستان کل کشور را مأمور پيگيری پرونده کرد و قوه مجريه هم به نوبه خود کميته‌ای برای پيگيری موضوع تشکيل داد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رئيس مجلس ادامه داد: پس از بيانات قاطعانه رهبر معظم انقلاب نبايد ترديدی در قطع دست مفسدان پرونده فساد اخير وجود داشته باشد.

لاريجانی همچنين گفت: بررسی پرونده فساد اخير وسيله‌ای خواهد شد که روش برخورد با مفسدان اقتصادی تغيير و ساز و کارهای جديد هم ايجاد شود البته استيضاح حق مجلس است اما انتظار می‌رود که با مديران متخلف نيز برخورد شود.

وی افزود: در رسيدگی و برخوردها بايد مبنا حق باشد؛ بنده با برخی نظرات استيضاح‌کنندگان موافقم و معتقدم در وزارت اقتصاد قصور شده است اما از طرفی هم نظرم اين است که همکاران کمی تندروی کردند.

رئيس قوه مقننه در ادامه سخنان خود تأکيد کرد: در ابتدای برملا شدن پرونده بنده با وزير اقتصاد و رئيس کل بانک مرکزی ديدار داشتم و به آنها اعلام کردم که اگر موضوع به زيان شما هم باشد، باز آن را مطرح کنيد؛ روز گذشته هم جلسه‌ای با وزير اقتصاد داشتم و به وی گفتم بهتر است که کنار برويد، چون اين اقدام شما احترام به افکار عمومی است اما کناره‌گيری برای وزير اقتصاد دشوار بود.

"اخيرا در جلسه سران قوا هم گفتم که در اقدام استيضاح‌کنندگان وزير اقتصاد رفتار سياسی نمی‌بينم بلکه منتقد آقايان اين است که قصور وزير اقتصاد محرز شده است."

لاريجانی همچنين اظهار داشت: برداشت بنده اين است که در شرايط کنونی که آقای احمدی‌‌نژاد استيضاح را تخريب وزير و اين اقدام را مضر می‌داند، پيشنهاد کرد‌م که وی را عوض کنند اما احساس می‌کنم که سخن اصلی آنان اين است که بايد با متخلف برخورد جدی شود اما نه قبل از روشن شدن موضوع.

وی افزود: وزير اقتصاد از کارآمدی خوبی برخوردار است و در زير مجموعه وی هم تخلفاتی صورت گرفته اما ما هم در گزارش کميسيون اصل ۹۰ به دست داشتن وزير در پرونده فساد اخير نرسيديم.

رئيس مجلس با بيان اينکه شايد وزير اقتصاد کناره‌گيری را تخريب خود می‌داند، خاطر‌نشان کرد: امروز که وزير اقتصاد صراحتا اعلام کرد که من عذرخواهی می‌کنم، اين يعنی عذرخواهی از قصور پيش آمده از مردم و نمايندگان لذا تلاش ما بايد اين باشد که به کارگزاران تفهيم کنيم که اگر قصوری داشتند، عذرخواهی کنند، در غير اين صورت به فرهنگ ارزشی عذرخواهی کمکی نکرده‌ايم.

وی در ادامه گفت: احتمال دارد که استيضاح وزير اقتصاد زمينه‌ای برای کشمکش دو قوه ايجاد کند که اين کشمکش رسيدگی به پرونده را دچار مشکل خواهد کرد و ما نبايد عليرغم عذرخواهی وزير اقتصاد، مجددا هزينه ايجاد کنيم.

رئيس مجلس تصريح کرد: با شرايطی که رسيدگی به اين پرونده به وجود آورده و قدری هم قبض کاری در شبکه بانکی پيش آمده است، ما نبايد آ‌ن را تشديد کنيم، نمايندگان امروز به وزير اقتصاد کارت زرد داده و کارت قرمز را هم نشان دادند.

لاريجانی اضافه کرد: بنده ضمن ارج نهادن به مسائل مطروحه از سوی استيضاح‌کنندگان و از طرفی با توجه به کارآمدی وزير اقتصاد پيشنهاد می کنم که به وی رأی اعتماد مشروط بدهيد.

وی در ادامه سخنان خود به وزير اقتصاد توصيه کرد که شما اشکالات مد نظر استيضاح‌کنندگان را مورد توجه جدی قرار داده و نصب افراد از مسير سهل‌انگاری را تکرار نکنيد.

رئيس مجلس همچنين خطاب به وزير اقتصاد گفت: در کارهای اقتصادی نبايد برخی توصيه‌ها را حمل به صحت کنيد البته در رسيدگی به اين پرونده نيز هيچ تأخير و سهل‌انگاری نبايد باشد و شما بايد در مقام بازوی دادستان عمل کنيد.

لاريجانی در پايان اظهار داشت: بنده اقدامات وزير اقتصاد را در دوران وزارت دنبال می‌کردم، اقدامات وی از عقلانيت خوبی در کار و رفتار برخوردار ‌‌و وزير اقتصاد وزير کارآمدی است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016