شنبه 14 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

عضو جامعه روحانیت مبارز: از درون سیاست ماکیاولیستی اختلاس بیرون می‌آید، خبرآنلاین

عضو جامعه روحانیت مبارز تهران از رواج بداخلاقی در فضای سیاسی و رسانه​ای کشور انتقاد کرد.
به گزارش خبرآنلاین در روزهای گذشته برخی رسانه‌های حامی دولت مدعی همکاری حجت الاسلام سید ابولحسن نواب با ستاد انتخاباتی میر حسین موسوی شدند. این سایت‌ها مدعی شدند که نواب مبالغی را در وجه رییس ستاد انتخاباتی مهندس موسوی واریز کرده است. این خبر از سوی حجت الاسلام نواب تکذیب شد. وی در گفت و گویی در این باره گفت که همکاری وی با مهندس موسوی مربوط به پیش از انتخابات و به خاطر مسئولیت وی در مدرسه اسلامی هنر بوده است.

نواب که در ایام نمایشگاه مطبوعات، در غرفه موسسه رسانه ای خبر حضور یافته بود؛ در گفت و گو با خبر آنلاین بزرگترین مشکل کشور را فرهنگی دانست و گفت: ما این مسئله را هنوز قبول نداریم که در مسایل فرهنگی و رسانه‌ای به شدت عقب هستیم و حاضر هم نیستیم در این مساله سرمایه گذاری کنیم . منظورم این است که ریشه تمام مشکلات این مملکت فرهنگی است. خود بی فرهنگی هم ریشه در فرهنگ دارد. آیا این رفتار سیاسی است که ما با هم داریم؟ دوستان یک کشور و برادران یک کشور که با هم یک انقلاب عظیمی را در جهان به پا کردند و الآن الگوی بسیاری از کشورها شده‌اند سر مسایل جزئی بلد نیستند با هم تعامل کنند. می‌گویند آپارتمان نشینی فرهنگ دارد نمی شود در آپارتمان سر و صدا کرد، در کار تشکیلاتی هم این چه رفتاری است که ما با هم می‌کنیم؟! متاسفانه بی ادبی، دروغ گفتن و اتهام زدن در فضای سیاسی کشور وجود دارد اما فضای تعامل در کشور وجود ندارد.

وی در ادامه این گفت و گو درباره رفتارها و بد اخلاقی های سیاسی بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال 88 گفت: بگذارید یک مثالی بزنم. کشور هند با بیش از یک میلیارد نفر جمعیت دارای دموکراسی است. انتخابات هند هم مانند انتخابات ما هم برنده دارد و هم بازنده. شما تصور کنید در این کشور یک میلیارد نفری، بنا بود بعد از هر انتخاباتی همان ماجرای فتنه سال 88 به وجود بیاید، آیا می شد تصور کرد که این کشور روی کره زمین باقی بماند؟!



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


این عضو جامعه روحانیت مبارز در بخش دیگری از گفت و گوی خود انتقاداتی را هم نسبت فضای رسانه‌ای کشور وارد کرد و گفت: سیاست مثل هر علم دیگر آداب خود را دارد و این آداب متاثر از فرهنگ است. سیاست وارد حوزه فرهنگ نشده است. ما در حوزه فرهنگ از سیاست رنج نمی‌بریم، بلکه ما در سیاست است که از بی فرهنگی رنج می‌بریم. ما همین مقدار آزادی که داریم و مجلات مختلف با صداهای مختلف وجود دارد دلیل این امر است که سیاست ما را رنج نمی‌دهد. الان سیاست مشکلی برای مجلات و رسانه‌ها ایجاد نکرده است و اینگونه نیست که رسانه‌های مخالف همه باید تعطیل بشوند. اما سوال اینجاست که فرهنگ تا چه میزان وارد سیاست شده است؟ ادب، اخلاق، نزاکت، عقل، اعتدال، مروت و مردانگی اقتضا نمی‌کند که گروه یا جریان سیاسی با رقیبش اینگونه رفتار کند.

وی در ادامه با بیان این سوال که در این فضای بداخلاقی، هدف این سیاست ماکیاولیستی چه خواهد شد؟ و هدف آن سیاستی که تنها به دنبال قدرت است چیست؟؛ به فساد مالی اخیر در سیستم بانکی اشاره کرد و گفت: ما می‌خواهیم یک قدرت نظیف و پاک را ارایه کنیم و مردم هم به دنبال این هستند و گرنه اگر قدرت پاک نباشد، از درونش اختلاس به وجود می آید و قدرت طلبی شکل خواهد کرد.

نواب همچنین به مساله انتخابات و ضرورت رعایت اخلاق در بحث‌های انتخاباتی اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات ما همین فصلی زندگی کردن است. آیا ما در فصل انتخابات به اخلاق نیاز داریم و در فصل غیر انتخابات به اخلاق نیاز نداریم؟ ما در تمام فصول به اخلاق نیاز داریم. اتفاقا در فصل‌های غیر انتخاباتی به اخلاق بیشتر نیازمندیم. چرا که اگر الان دم از اخلاق بزنیم آن را در دعواهای حزبی و انتخاباتی تحلیل می‌کنند.

وی در پایان گفت و گوی خود در غرفه خبر آنلاین در نمایشگاه مطبوعات به سفارش رهبر معظم انقلاب پیرامون جذب حداکثری و دفع حداقلی اشاره کرد و گفت: در مسئله جذب حداکثری هم که سفارش مقام معظم رهبری است، باید کار فرهنگی کنیم و به مردم هم با صدای بلند اعلام کنیم. کار فرهنگی یعنی کار کردن روی اذهان مردم همانند کاری که امام خمینی کرد.

عضو جامعه روحانیت مبارز در توضیح این مطلب گفت: امام نه به ترور متوسل شد و نه به اسلحه و نه به هیچگونه عملیات نظامی. امام تنها با بسیج فکری توده‌ها توانست انقلاب اسلامی را به پیروزی برساند. کار فرهنگی یعنی اطلاع‌رسانی به مردم، نوشتن و گفتن مستمر برای مردم. امام خمینی در نجف بودند و رسانه‌ها این گستردگی را نداشتند. سخنان امام با ضبط صوت و اعلامیه‌های دستی و ابزار این چنینی منتشر می‌شد. امام با هر وسیله‌ای که بود پیام خود را منتشر می‌کرد. بشر عاشق دانستن است. ما از فضای رسانه‌ای امروز استفاده صحیحی نمی‌کنیم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016