سه شنبه 17 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علی لاريجانی: تحرک‌های غرب عليه ايران تهديد نيست، مهر

رئيس مجلس شورای اسلامی تاکيد کرد: تحرک‌های غرب عليه جمهوری اسلامی ايران جنبه تهديدی برای نظام ندارد و بيشتر جنبه ايذايی و جنگ روانی دارد؛ از اين رو در همين سطح نيز بايد برای مقابله با آن تدبير کرد، البته هيچ‌گاه نبايد حريف را دست کم گرفت و همواره بايد برای سناريو‌های مختلف غرب طرح‌هايی داشت.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی لاريجانی رئيس مجلس شورای اسلامی در گفتگوی مشروح با پايگاه اطلاع رسانی مجلس شورای اسلامی در خصوص تهديدات اخير مقامات آمريکايی و مبارزه با مفاسد اقتصادی مطالبی را مطرح کرده که مشروح آن در زير آمده است:

رهبر معظم انقلاب بر لزوم مبارزه با فساد اقتصادی تأکيد کردند و اخيرا کميسيون اصل نودم قانون اساسی مجلس شورای اسلامی هم در جريان بررسی پرونده فساد مالی بزرگ، از وجود پرونده‌های فساد ديگری نيز خبر داده است؛ برای مبارزه اثربخش با مفاسد اقتصادی چه بايد کرد؟

راه‌کارهای مختلفی برای مقابله اثربخش با مفاسد اقتصادی وجود دارد که اصلاح ساختارهای معيوب و اصلاح برخی ساختارهای نظام بانکی کشور در شرايط کنونی از جمله راهکارهايی هستند که می‌توانند به مقابله اثربخش با فساد اقتصادی کمک کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


برخی تصميم‌های تحميلی به بانک‌ها، بسترهای لازم برای فساد اقتصادی را فراهم می‌کند که اين تصميم‌ها منافع کاذبی را برای سيستم بانکی و کسانی که از بانک‌ها استفاده می‌کنند، به وجود می‌آورد.

برخی تصميم‌های تحميلی به بانک‌ها، بسترهای لازم برای فساد اقتصادی را فراهم می‌کند که اين تصميم‌ها منافع کاذبی را برای نظام بانکی و کسانی که از بانک‌ها استفاده می‌کنند، به وجود می‌آورد.

نکته مهم و چشمگير اين است که هر چه فضای اقتصادی شفاف و رقابتی باشد، امکان ايجاد بستری برای ظهور و بروز مفسده اقتصادی کمتر می‌شود و هر گاه اقتصاد جنبه دستوری و غيرشفاف به خود بگيرد، فساد اقتصادی بيشتر می‌شود و مشکل‌های فراوانی در اين زمينه به وجود می‌آيد.

البته مجلس شورای اسلامی قانونی را برای شفاف شدن فضای اقتصادی کشور تصويب کرده است؛ اين قانون می‌تواند نقش مهمی را در مبارزه با فساد اقتصادی داشته باشد و بايد به‌طور کامل اجرا شود.

برای مثال آمار شاخص‌های اقتصادی بايد به‌طورکامل در اختيار مردم قرار بگيرد و اجرايی شدن اين موضوع به واقعی شدن رقابت‌ها در اقتصاد و سرانجام به شفاف شدن اقتصاد کشور کمک می‌کند.

هم‌اکنون آمار شاخص‌های اقتصادی در اختيار مردم نيست و اين موضوع يک نوع رانت‌خواری بلاوجه را برای برخی افراد ايجاد می‌کند و در شرايطی که افرادی نيز در پشت پرده اين رانت‌خواری قرار داشته باشند، وضعيت اقتصادی بدتر می‌شود.

بايد فعاليت‌های لازم برای شفافيت امور اقتصادی و روان‌سازی فضای رقابت اقتصادی انجام شود و بايد با کاهش مکانيزم دستوری در فضای اقتصاد و همچنين برخورد جدی با مفاسد اقتصادی، از ظهور و بروز فساد اقتصادی جلوگيری شود.

يکی از رويداد‌های مهمی که در سال جهاد اقتصادی در پيش است، برگزاری نهمين دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی است؛ با توجه به حساسيت‌های بالای اين انتخابات، نمايندگان و نامزدهای حاضر در اين انتخابات، چه معيارها و محورهايی را بايد رعايت کنند؟

رهبر معظم انقلاب، پندهايی را درباره حضور نمايندگان در در انتخابات مجلس شورای اسلامی و همچنين رعايت قانون اعلام کرده‌اند که برای همه نمايندگان و نامزدهای حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی بايد مهم باشد و اين پندها از سوءاستفاده برخی افراد در انتخابات جلوگيری می‌کند.

در انتخابات تعارض‌هايی وجود دارد و متأسفانه گاهی رفتارهای غيراخلاقی همچون تهمت و افترا در برگزاری انتخابات مشاهده می‌شود که اين موضوع هرگز در شأن برگزاری انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ايران نيست.

اين که برخی برای اين که نماينده‌ای را از ميدان رقابت انتخابات مجلس خارج کنند، به وی تهمت بزنند يا موضوع‌های خلاف واقعی را به ديگری نسبت دهند، به هيچ وجه شايسته و در شأن انتخابات مجلس شورای اسلامی نيست

اين که برخی برای اين که نماينده‌ای را از ميدان رقابت انتخابات مجلس خارج کنند، به وی تهمت بزنند يا موضوع‌های خلاف واقعی را به ديگری نسبت دهند، به هيچ وجه شايسته و در شأن انتخابات مجلس شورای اسلامی نيست.

برای اين که آراستگی اخلاقی در نهمين انتخابات مجلس شورای اسلامی و همچنين رعايت قانون در آن وجود داشته باشد، مجريان برگزاری انتخابات و به‌ويژه مسئولان وزارت کشور، فرمانداری‌ها و همچنين بخش‌داری‌ها بايد با دقت ويژه‌ای فعاليت خود در اين زمينه را انجام دهند.

با توجه به ظهور جنبش وال‌استريت در ايالات متحده آمريکا، فساد مالی نظام سرمايه‌داری در اين کشور و همچنين شرايط کنونی نظام بين‌الملل، هدف اصلی تحرک‌های غرب عليه جمهوری اسلامی ايران چيست؟ برنامه‌ها و سياست‌های نظام برای مقابله با اين تحرک‌ها را تشريح کنيد.

تحرک‌های غرب عليه جمهوری اسلامی ايران جنبه تهديدی برای نظام ندارد و بيشتر جنبه ايذايی و جنگ روانی دارد؛ از اين رو در همين سطح نيز بايد برای مقابله با آن تدبير کرد؛ البته هيچ‌گاه نبايد حريف را دست کم گرفت و همواره بايد برای سناريو‌های مختلف غرب طرح‌هايی داشت.

جمهوری اسلامی ايران همواره با سناريو‌های مختلف و سنگ‌اندازی‌های متفاوتی از سوی آمريکا روبه‌رو بوده است و مسئولان نظام در اين زمان ۳۳ ساله روش‌های مختلف مقابله با اين سناريو‌ها را به دست آورده است.

آمريکايی‌ها در چند عرصه مانند مسئله هسته‌ای و موضوع حقوق بشر و همچنين داستان مفتضحانه اخير خود درباره ترور سفير عربستان در واشنگتن به دنبال فعاليت‌های ايذايی عليه نظام جمهوری اسلامی ايران بوده‌اند.

ايجاد سناريو‌های غرب عليه ايران در شرايط کنونی چند علت دارد که مسائل داخلی آمريکا و انزوای رژيم صهيونيستی به‌ويژه پس از انقلاب‌های مهم رخ داده در منطقه از جمله اين علت‌ها است.

با توجه به ايجاد اين انزواها، مسئولان آمريکايی قصد دارند با طرح اين سناريو‌ها خود را از زير فشارهای مختلف خارج کنند و به علت اين که انتخابات رياست‌جمهوری آمريکا نزديک است، مسئولان اين کشور قصد دارند از لابی‌های رژيم صهيونيستی نيز بهره‌مند باشند.

در زمينه ايجاد سناريوهای غرب عليه جمهوری اسلامی ايران اميال به هم تنيده بسياری وجود دارد و يکی ديگر از اهداف آنها ايجاد نوعی اختلاف ميان کشورهای اسلامی است.

البته بايد به اين موضوع نيز توجه داشت که برخی مسائل داخل کشور نيز برای غربی وسوسه‌آميزاست و غربی‌های قصد دارند از اين مسائل در طراحی سناريوهای خود استفاده کنند و افراد سياسی و همچنين نخبه کشور بايد به اين موضوع که دشمنان همواره از بی‌دقتی‌های داخلی به عنوان فرصتی برای فشارآوردن اين ايران استفاده می‌کنند، توجه ويژه‌ای داشته باشند.

هر يک از انقلاب‌های روی داده در کشورهای منطقه را که بررسی کنيم، به يک آشفتگی در تصميم‌گيری از سوی کشورهای غربی و آمريکا می‌رسيم.

موضوع ديگری که وجود دارد اين است که آمريکا و غرب شناخت درستی از اوضاع ايران و انقلاب‌های کشورهای منطقه ندارند و يکی از علت‌های اين موضوع عدم قدرت تحليل مناسب و نداشتن کارشناس قدرتمند در منطقه است و هر يک از انقلاب‌های روی داده در کشورهای منطقه را که بررسی کنيم، به يک آشفتگی در تصميم‌گيری از سوی کشورهای غربی و آمريکا می‌رسيم.

هم‌اکنون ميزان عصبانيت آمريکا‌يی‌ها از ايران به علت عدم تصميم‌گيری صحيح خود و تشخيص‌های اشتباه درباره اتفاق‌های ايران افزايش يافته است و به علت همين اشتباه‌ها در تصميم‌گيری، ممکن است به اختلاف‌نظرهايی که در ايران وجود دارد، آنچنان عمق ببخشند که تصور کنند فرصت مناسبی برای افزايش فشار عليه ايران به دست آورده‌اند.

تحرک‌های آمريکا عليه ايران جنبه تهديدی ندارد و به‌علت اين که سناريو‌های آمريکا آشفته و غيرقابل باور است، کشورهای ديگر نيز به اين سناريو‌ها با ترديد نگاه می‌کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016