چهارشنبه 18 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آيت الله ‌لاريجانی: ضرورت اقتضاء کند می‌گويم چه کسانی مشغول طراحی‌های خاص‌اند، خبرآنلاين

قضايی - رئيس قوه قضائيه، با انتقاد از اظهارات برخی مسوولان درخصوص نحوه رسيدگی به پرونده بزرگ فساد مالی اخير گفت: توجيه‌پذير نيست که دائماً بگوييم چرا اين را گرفتيد آن را نگرفتيد و يا چرا اين را آزاد کرديد، خصوصاً اين کار از مسوولان پسنديده نيست

آيت‌الله آملی لاريجانی در جلسه مسوولان عالی قضايی گفت: البته در بحث مفاسد اقتصادی اخير بنا بر اين بوده حسب وظيفه ذاتی دستگاه قضايی به تمام اضلاع اين قضيه بپردازيم و تمام جوانب قضيه بررسی بشود چون ما هم عندالله عهد داريم و هم در نزد مردم اين تعهد را داريم که بايد به تمام تخلفات رسيدگی بشود و محدوديتی هم ندارد تا هر کجا و هرکس اين روند ادامه می‌يابد و اين وظيفه ماست. من در حکمی که به آقای اژه‌ای داده‌ام از ايشان خواسته‌ام که شما با هرکسی که در اين مساله دخالت داشته به اندازه‌ای که دخالت داشته برخورد کنيد، اين البته امتنانی بر کسی نيست و وظيفه ماست.

رييس قوه قضاييه با اشاره به اهميت پرونده فساد مالی و تأکيد بر ضرورت رسيدگی توأم با دقت و سرعت را از مطالبات به حق مقام معظم رهبری و مردم دانست و بيان کرد: مردم از ما توقع دارند که ما به وظيفه خودمان عمل کنيم ولی پسنديده نيست‌که ما دائما اين طرف و آن طرف صداهايی بلند کنيم و دستگاه قضايی کشور را تخريب کنيم و فضای ناسالم روانی ايجاد کنيم. البته بنده از روز اول می‌دانستم که وقتی اين کار را شروع کنيم آنهايی که پا روی دمشان گذاشته ‌شود؛ حتماً صدای‌شان بلند می‌شود اين امر واضح و روشنی بود.

آملی لاريجانی با اشاره به برنامه‌های مديريتی خود در دستگاه قضايی افزود: از روز اول که وارد اين دستگاه شدم خدمت مردم عزيز عرض کردم برنامه ما برخورد با اشرار است و به عهدمان عمل کرديم. همچنين عرض کردم برنامه ما برخورد با مفاسد اقتصادی است و تأکيد داشتم که اول با دانه درشت‌ها برخورد خواهم کرد اما خوب می‌دانستيم که سر و صداها بلند می‌شود، موانع‌تراشی می‌شود و شما هم در جريان هستيد و مردم عزيز ما هم احتمالا حدس‌هايی می‌زدند، تاکنون اين راه را رفته‌ايم و حالا هم ادامه می‌دهيم، بدانند ما به اين حرف‌ها هيچ اعتنايی نمی‌کنيم، به سر و صداهايی که بخواهد برای رسيدگی نکردن فضاسازی کند، توجهی نمی‌شود.

وی با تأکيد بر اينکه مردم بايد طعم شيرين اجرای عدالت را در عمل مسوولان ببينند، گفت: برای مردم ما قابل پذيرش نيست که ببينند در کشوری که شعارش اسلام و عدالت است و همه شهدا برای عدالت و اسلام خونشان را فدا کردند عده‌ای قبيله‌ای کار می کنند و حالا اگر به گوشه‌ای از قبيله‌مان اشاره‌ای بشود بياييم پا در ميدان بگذاريم و همه چيز را زير سوال ببريم و آب به آسياب دشمن بريزيم، اين واقعا توجيه‌پذير نيست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ضرورت شود، ناگفته ها را می گويم

آملی لاريجانی با بيان اينکه من بنا ندارم باب سخن را بازکنم و بنای بر سکوت و صبوری دارم و به همه دوستان هم اين را توصيه می‌کنم چون ما يک هدف‌های بلندتری داريم و همه‌ بايد اين صبوری را داشته باشيم تأکيد کرد: اين لازمه مسئوليت است، در هر قوه‌ای و در هر کجايی و در هر پست و مقامی، وقتی با يک مسئوليت و هدف بزرگتری مواجه‌ايم بايد صبوری کنيم، تهمت‌ها و خلاف‌ها را بشنويم و صبوری کنيم.

رييس قوه قضاييه با اشاره به محتوای برخی پرونده‌ها اظهارکرد: اين سينه پر است از مطالبی که به خاطر حفظ وحدت بيان نمی‌شود اما اگر روزی ضرورت اقتضاء کرد، آنها را برای مردم شريف‌مان باز خواهم گفت تا بدانند چه کسانی مشغول طراحی‌های خاص هستند. البته من اخطار می‌کنم به اينها که زبان در کام بکشند و بيش از اين رَطب و يابس نبافند، که رعايت مصالح تا جايی است که خود قربانی مصلحت اقوايی نشود. امروز برای حفظ مصالح کشور و نظام و در اطاعت از فرمايش مقام معظم رهبری بايد وحدت را حفظ کنيم و همه در يک جبهه بجنگيم.

آيت الله آملی لاريجانی با تأکيد مجدد بر حفظ حرمت همه ارکان نظام و قوای سه‌گانه و حمايت از اقدامات عادلانه دستگاه قضايی افزود: اگر کسی به دولت جمهوری اسلامی هم توهين بکند، آن هم اشتباه است هيچ فرقی نمی‌کند، ما حرفمان اين است که مسئولان نظام بايد يک حرف بزنند، همه بايد از عدالت در عمل حمايت بکنند و با يک صدا مشغول کارشان باشند و به هرکس که به طرف فساد اقتصادی می‌رود همه بايد تشر و سيلی بزنند و البته طبيعی است دستگاه قضايی در واقع نهادی است که به نحو رسمی اين سيلی را می‌زند بنابراين همه بايد در مورد برخورد با اشرار، مواد مخدر، متجاوزان به اموال عمومی، از دستگاه قضايی حمايت کنند.

شان مسوولان نظام بالاتر از آن است که دنبال اغراض سياسی-انتخاباتی بروند

وی با نصيحت برخی ناآگاهان که سعی دارند برای برخی اغراض سياسی و انتخاباتی به تشويش اذهان و مسموم نمودن فضای سياسی کشور بپردازند تأکيد کرد: ما سخن‌مان اين است که بايد متکلم در اينجا عاقل باشد و بتواند جبهه دوست و دشمن را تشخيص بدهد. زير پرچم اسلام حرف‌مان بايد يکی باشد. عادلانه حرف بزنيم، عادلانه عمل کنيم و ميزان عدالت هم روشن است و چنانچه بر موازين اسلامی و موازين قانون عمل کنيم همه چيز درست می‌شود. شأن مسوولان جمهوری اسلامی واقعاً اجل از اين است که بخواهند به خاطر اغراض سياسی و انتخاباتی دنبال اين حرف‌ها بروند. توصيه بنده اين است که همه با هم و همدل و هم‌سخن يک هدف را دنبال کنيم و زير پرچم ولايت فقيه و پرچم اسلام، همه همچون يدواحده عمل کنيم.

نيازی به بمب اتم نداريم

آيت‌الله آملی لاريجانی با تأکيد بر اينکه کشور ما بارها اعلام کرده که ما نيازی به بمب اتم نداريم بلکه تأثير ما ارزشی و اعتقادی است و آن هم در قلب دوستداران انقلاب است، افزود: بمب اتم کاری عاقبت‌دار نمی‌کند کاری که انقلاب اسلامی در منطقه کرده واقعا از هزاران بمب اتم هم موثرتر بوده است ما فکر می‌کنيم در قلوب انسان‌ها بايد کار کرد، با محبت و علم و معرفت بايد کار کرد.

رييس قوه قضاييه با به چالش کشيدن اقدامات استکباری دولت‌های غربی در مباحث بين‌المللی تأکيد کرد: اين شماهاييد که دائماً در دنيا به دنبال سلاح‌های کشتار جمعی هستيد، اين شما بوديد که از اين بمب‌ها پيش از اين استفاده کرديد و بر روی مردم بيگناه ژاپن انداختيد و حالا مدعی حمايت از حقوق بشر و مدعی فعاليت‌های ضد سلاح‌های اتمی هستيد. انسان متأسف می‌شود از نحوه تأثيرپذيری نهادهای بين‌المللی، چطور مردم عالم بپذيرند که اين نهادها رسالت واقعی خودشان را انجام می‌دهند در حالی که می‌بينند دائماً يکطرفه عمل می‌کنند.

رييس قوه قضاييه در ادامه افزود: چندی پيش يکی از مسوولان آمريکايی گفته بود آژانس دغدغه‌های ما را بيان کرده، خوب معلوم است که با آن فشارهايی که آمريکا و اروپا بر اينها وارد می‌کنند آژانس هم دغدغه‌های شما را بيان می‌کند و نگرانی مردم دنيا هم همين است که دغدغه‌های نهادهای بين‌المللی دغدغه‌های آمريکا باشد، شورای امنيت هم تحت فشار آمريکا، مصوباتی دارد.

کشور آرامش می خواهد

وی با تشريح تهاجم غرب عليه انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ايران به ذکر برخی مصاديق اقدامات تخريبی اين کشورها در سطح بين‌المللی که به هر بهانه‌ای کشور ما را تحريم می‌کنند و به هر بهانه‌ای گزارشی عليه ايران صادر می‌شود تا موجب فشارهای خاص شود اعلام کرد: گرچه کشور ما نشان داده تابع اين فشارها نيست و به مسير حق و انصاف خودش ادامه خواهد داد اما همه ما بدانيم در چنين فضايی بايد وحدت، اتحاد و همدلی را تقويت کنيم و هرگونه تفرقه‌انگيزی حتماً آب به آسياب دشمن ريختن است.

آيت الله آملی‌لاريجانی بر ضرورت وجود آرامش در فضای کنونی کشور تأکيد کرد و اعلام داشت: تخريب قوای کشور از سوی هرکسی باشد، ناموجه و غيرمنطقی است خصوصا دستگاه قضايی که در صف اول مبارزه با اشرار، ضد انقلاب و مبارزه با مفاسد اقتصادی است و در چنين فضايی، تخريب قوا خصوصاً قوه قضاييه توجيه‌پذير نيست.

وی با تشريح وظايف ذاتی دستگاه قضايی به عنوان مجری عدالت در جامعه افزود: مراجع قضايی بنابر وظايف ذاتی خود ممکن است برخی را احضار و يا جلب کنند و برخی بازداشت و محکوم ‌شوند و يا حتی برخی پس از رسيدگی آزاد ‌شوند، اين طبيعی است که همه از اين دستگاه راضی نيستند ولی معنايش اين نيست که دستگاه‌قضايی را زير سوال ببريم و طبيعی است که بعضی از افراد از نحوه رسيدگی‌ها خوششان نياد اما اين نبايد مستمسکی برای تخريب قوه قضاييه بشود.

ولايت، باطن نبوت است

آيت الله آملی لاريجانی در ابتدای جلسه مسئولان عالی قضايی با تبريک ولادت باسعادت امام‌دهم شيعيان امام علی ابن محمد التقی الهادی (ع) و روز بزرگ و باعظمت عيد غدير، عيد ولايت اظهارکرد: عيد غدير بزرگترين عيد مسلمانان و بالاخص شيعه است. روايات در عظمت اين روز بسيار وارد شده و در برخی روايات فرموده‌اند که عيد چهار روز است، عيد قربان، عيد فطر، عيد جمعه و عيدالغدير و عيد غدير در ميان اين چهار ماه مثل ماه است نسبت به کواکب ديگر و در شرف و عظمت اين روز، روايات و مطالب بسيار وارد شده است. برخی از اين مطالب به حقيقت ولايت و نسبت ولايت و نبوت برمی‌گردد، به نسبت ولايت و خلقت آدم برمی‌گردد و علی‌ای‌حال توجه به باطن ولايت که مسيطر به همه عوالم هستی است، از جهت تحصيل معارف و استکمال عبودی اهميت بسيار بالايی دارد.

رييس قوه قضاييه با بيان اين‌که ولايت، باطن نبوت است و انبيای الهی به اين ولايت در همه عوالم تصرف می‌کردند و رفتن به سوی شناخت حقيقت ولايت، رفتن به سوی شناخت انسانيت است؛ افزود: باب انسانيت از ناحيه ولايت و امامت شناخته می‌شود، کما اين که حقيقت انسانيت مرآت حق‌تعالی است و به تعبيری می‌توان گفت امام‌شناسی و ولايت‌شناسی در مکتب ما در واقع انسان‌شناسی است، شناختن مدارج انسانی است. کما اين‌که شناختن مدارج انسانی شناختن حق تعالی است. در آن روايت بسيار معروف که عمده روايات هم از امير مومنان (ع) هست در آنجا دارد که "من عرف نفسه فقد عرف ربه". همانطور که در روايات ما در مورد مدارج انسانی از طريق شناختن امامت، مطالب بسيار باعظمتی وارد شده، نظير آن چيزی است که در قرآن نسبت به انبيای عظام الهی آمده از آدم تا خاتم، انبيای الهی هرکدام مرتبه‌ای از مراتب انسانی را واجد بوده‌اند صفت‌هايی که در قرآن برای انبيا آمده است، برای رفتار انبيا، برای گفتار انبيا، برای وجود خود انبيا آمده، اينها اوصاف تعارفی نيست و هرکدام به معرفتی و ميزانی اشاره دارد.

وی با اشاره به داستان حضرت عيسی (س) که يک نوزاد تازه به دنيا آمده در مهد، مادرش اشاره می‌کند و می‌پرسند که "کيف نکلم من کان فی المهد صبيا" بعد اين کودک به سخن در می‌آيد "قال انی عبدالله اتانی الکتاب و جعلنی نبيا" اظهار داشت: آيا اين واقعا شناخت انسان نيست؟ اين‌که يک کودک تازه به دنيا آمده بتواند صحبت کند و اين کودک جماد نبود که صوتی از آن بيرون بيايد، کودک می فهميد. نگفته که من بعدا عبدالله می شوم "انی عبدالله اتانی الکتاب و جعلنی نبيا" اين کاشف است از اين‌که حقيقت انسانی طوری است که منافات ندارد در عالم صباوت هم سخن بگويد و بگويد من «عبدالله» هستم «اتانی الکتاب» هستم و «جعلنی نبيا» هستم و الی آخر و در مورد نبی اکرم ما همين‌طور است که رحمه للعالمين است ونيز «فکان قاب قوسين او ادنی» است.

رييس قوه قضاييه با تأکيد بر اين‌که از عجايب اين است که در روز مبعث شريف بسياری از زيارات در مورد اميرالمومنين (ع) است؛ افزود: اين نشانگر اين است که بحث بعثت با ولايت پيوند ناگسستنی دارد و جا دارد که همه ما از اين ايام استفاده کنيم. اين ايام‌الله در واقع نوعی اشاره است برای ما که به باطن اين امور و دليل عظمت اين ايام هم توجه کنيم. چه بسا راهی برای شناخت خودمان پيدا کنيم.

در ادامه جلسه امروز مسوولان عالی قضايی، موضوع تمرکز و يا عدم تمرکز، اجرای احکام مدنی و حقوقی و تأسيس آن در فرآيند دادرسی مورد بحث و بررسی قرار گرفت که ادامه اين بحث برای اتخاذ تصميمات لازم به جلسه بعد موکول شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016