دوشنبه 23 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارش روزنامه شرق از انفجار زاغه مهمات سپاه:‌ انفجار در روستا لرزش در شهر

سروش فرهادیان: انفجار در روستا، لرزش در شهر؛ شايد توصيف مناسبي براي انفجار نظامي‌اي باشد كه روز گذشته رخ داد. روز از ميانه نگذشته بود كه يك حس مشترك، شهروندان بسياري از نقاط استان تهران و البرز را دربرگرفت: لرزش؛ لرزشي كه دامنه‌اش تهران، كرج، پرندك، اشتهارد، ملارد، ماهدشت و بخش‌هايي از ساوه در استان مركزي بود. گمانه‌زني خبرگزاري‌ها و سايت‌ها هم بلافاصله شروع شد. از انفجار يك ايستگاه سي‌ان‌جي بگيريد تا زلزله؛ نهايتا هم اعلام شد انفجاري در يكي از زاغه‌هاي مهمات سپاه رخ داده است.

ساعت 14:30؛ اتوبان همت تهران
اتوبان شهيد همت در حال يك تجربه هميشگي است. ترافيك ظهرگاهي سنگيني وجود دارد. عمق و وسعت خبر انفجار چنان است كه شهرام، راننده پژو سفيدرنگي كه با آن به محل انفجار اعزام شده‌ام با هيجان تمام درباره لرزش يك ساعت پيش صحبت مي‌كند. چنان به اخبار مسلط است كه انگار در يك آژانس خبري معتبر كار مي‌كند و نه در يك آژانس اتومبيل. مي‌گويد تمام راننده‌هايي كه از سرويس بازگشته‌اند درباره اين انفجار صحبت مي‌كردند؛ چنان با هيجان كلاچ و ترمز مي‌كند كه اصلا نيازي نيست من عجله‌ام را يادآوري كنم.

ساعت 15:25؛ اتوبان تهران-کرج
اتوبان تهران و كرج هم عادي است و تنها كمي غبار روي منطقه ملارد و شهريار قابل رويت است. از اتوبان به سمت ملارد می‌روم. بلوار «رسول اكرم» شهرستان ملارد به يك سه‌راهي ختم مي‌شود كه يك طرف آن به محل حادثه مي‌رسد. پليس و نيروهاي امنيتي اجازه ورود به اين جاده را نمي‌دهند. روي تابلويي نوشته شده: لم‌آباد، اسفند‌آباد، بيدگنه. يعني اينكه بايد براي رسيدن به بيدگنه تا انتهاي مسير بروم.به هر نحوي كه شده، خودم را به آن سو مي‌كشانم و در جاده منتهي به بيدگنه مي‌افتم و با يكي از افراد محلي هم‌مسير مي‌شوم. در سراسر مسير ماشين‌هاي آتش‌نشاني، آمبولانس‌ها و خودرو‌هاي امنيتي در حال تردد هستند.

مردم هم بيرون از خانه‌هايشان در انتظار پاسخي براي علت انفجاري كه باعث لرزش شديد ظهرگاهي شده، ايستاده‌اند؛ انگار شدت لرزش چنان بوده كه كسي جرات ماندن در خانه و ميان ديوار‌هايي كه همين چند ساعت پيش به شدت لرزيدند را ندارد.

ساعت 16؛ دهستان بیدگنه
به روستاي بيدگنه مي‌رسم. براي رسيدن به محل حادثه نيازي نيست از كسي سوالي پرسيده شود. تمام مردم دهستان بيدگنه بيرون از منازل‌شان چنان ايستاده‌اند كه انگار كارواني را به سمت نقطه‌اي مشخص رهنمون مي‌كنند. موج انفجار مدارس را هم به تعطیلی کشانده است.به سدی مي‌رسم كه بايد بپذيرم انتهاي راه است؛ كوه «كيكاووس.» کیکاووس جاده را به دو قسمت تقسیم می‌کند.جاده سمت راست به یک پادگان مي‌رود و مردم مي‌گويند انتهايش بن‌بست است و ديگري به محل حادثه. چنان ازدحامي از نيروهاي امنيتي و پليس هست كه به هيچ نحوي امكان ادامه مسير نيست. قطاري از آمبولانس و ماشين‌هاي آتش‌نشاني در حال حركت است؛ از تهران و كرج و ملارد و ساوه. لحظه‌به‌لحظه هم خودروهاي پليس بيشتري به محل مي‌رسند و غرش هلي‌كوپتر‌هايي كه از روي كوه پيدا مي‌شوند هم كمتر لحظه‌اي خاموش مي‌شود. آمبولانس‌ها آژيركشان نزديك مي‌شوند اما پس از بازگشت از محل حادثه نه از صداي آژير خبري است و نه از تعجيل رانندگان. مردم محلي درباره تمام احتمال‌ها اين انفجار حرف مي‌زنند. از ابر نه‌چندان تيره‌اي كه بر فراز آسمان بيدگنه است بگيريد تا بويي كه مردم محلي آن را «متفاوت» مي‌دانند. درست در همان مسيري كه به محل حادثه مي‌رود دو پادگان نظامي هست و تابلو يك كارخانه به نام «رجاشيمي» خودنمايي مي‌كند. اصرار من هم براي رفتن به اين سمت تاثيري ندارد و با عتاب مواجه مي‌شوم كه: «نمي‌شود؛ از محل فاصله بگيريد.»محل حادثه پادگاني است حد فاصل دهستان بيدگنه و دهستان اخترآباده به گفته مردم محلي اين دو پادگان در فاصله كمتر از سه‌كيلومتري بيدگنه، تقريبا روبه‌روي هم هستند. يكي از مردم محلي مي‌گويد كه در زمان انفجار،حد فاصل روستاي بيدگنه و اخترآباد در حال حركت با موتور بوده كه با موج انفجار از مسير منحرف مي‌شود. بنا بر ادعاي اين فرد او شاهد تلفات عده‌اي بوده. كم‌كم نيروهاي مخصوص پليس سر مي‌رسند و زنجيره امنيتي تكميل‌تر مي‌شود. كمتر روزنه‌اي براي عبور نمي‌ماند و ناچار بايد محل را ترك كرد. «كيكاووس» كوه هم كه اصلا مجال نمي‌دهد چيزي معلوم شود. به هر حال با آمدن شب بايد محل را ترك كرد اما اين پايان ماجراي انفجار پر لرزش نيست؛ انفجاري كه در دل يك روستا رخ داد اما لرزش آن در پايتخت و دو استان دیگرهم حس شد.

ساعت 15:47
اعزام سه تيم سگ‌هاي زنده‌ياب به محل انفجار
مهر: پويا حاجيان مدير روابط عمومي هلال احمر كشور از اعزام سه تيم سگ‌هاي زنده‌ياب همراه با تجهيزات امدادي به محل انفجار در پادگان نظامي در روستاي «بيدگنه» از توابع شهرستان ملارد در استان البرز خبر داد.

ساعت 16
انفجار دیروز در پادگان اميرالمومنين(ع) ملارد بوده است
ايرنا: پرويز سروري رييس كميته امنيت داخلي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي گفت: انفجار در پادگان اميرالمومنين(ع) شهرستان ملارد رخ داده است. وي انفجار مهمات را عامل صداي مهيب شنيده شده عنوان كرد. اسماعيل كوثري، نايب‌رييس دوم كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي نيز انفجار در پادگان نظامي اميرالمومنين(ع) در شهرستان ملارد را تاييد كرد.

ساعت 16:15
كوثري: خرابكاري در حادثه ملارد منتفي است
خبر آنلاين: اسماعيل كوثري نايب‌رييس كميسيون امنيت ملي مجلس از بررسي انفجار پادگان نظامي در روستاي «بيدگنه» در نشست امروز اين كميسيون خبر داد و گفت: برخي شايعات درباره خرابكاري در اين حادثه منتفي است و چنين خبري صحت ندارد و تكذيب مي‌شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ساعت 17:27
انفجار در پادگان سپاه ربطي به آزمايش هسته‌اي ندارد
مهر: سردار رمضان شريف، مسوول روابط عمومي سپاه پاسداران گفت: اين انفجار ربطي به آزمايش هسته‌اي كه برخي از رسانه‌هاي بيگانه آن را مطرح كرده‌اند، ندارد. بر اثر اين حادثه عده‌اي نيز مجروح شده‌اند كه حال برخي از آنها بسيار وخيم است. در حال حاضر تيمي در حال بررسي حادثه است كه اطلاعات آن متعاقبا به افكار عمومي اعلام خواهد شد.

ساعت 18:12
احتمال انفجار مجدد در پادگان سپاه
مهر: محمود مظفر رييس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر با بيان اينكه تنها شش امدادگر با سگ‌هاي زنده‌ياب مجوز ورود به پادگان را گرفتند، گفت: احتمال انفجار مجدد مي‌رود. دود غليظ مانع نجات‌آسيب‌ديدگان شده است. هنوز مسوولان پادگان نظامي هيچ درخواستي براي حضور سازمان پزشكي قانوني كشور نداشته‌اند.

ساعت 18:19
پايان عمليات اورژانس
مهر: مركز هدايت عمليات بحران كشور پايان عمليات انتقال 23 مجروح حادثه انفجار پادگاني در ملارد را ساعت 16:40 عصر ديروز اعلام كرد. مجتبي خالدي با اعلام پايان عمليات اورژانس در حادثه انفجار گفت: از مجموع 23 مجروح اين حادثه هشت مصدوم به بيمارستان شريعتي كرج، يك مجروح با 60درصد سوختگي به بيمارستان مدني كرج، دو مجروح به بيمارستان البرز كرج، پنج مجروح به بيمارستان امام سجاد(ع) شهريار و هفت مجروح به بيمارستان تامين اجتماعي شهريار منتقل شده‌اند كه دو نفر از اين مجروحان هم اكنون در اتاق عمل هستند. از سوي مركز رسيدگي به حوادث و فوريت‌هاي پزشكي منطقه انفجار، ناوگاني با استعداد انتقال صد مجروح به محل اين حادثه اعزام شده بود كه در نهايت 23 مجروح اين حادثه به مراكز درماني كرج و شهريار منتقل شدند.كوچك‌ترين مجروح اين حادثه 25 ساله و بزرگ‌ترين مجروح 52 ساله بوده است. ناوگان اورژانس در اين حادثه شامل 23 آمبولانس، چهار اتوبوس آمبولانس و يك دستگاه بالگرد بود.

ساعت 19:55
سردار شريف: آمار شهدا و مجروحان 33 نفر است
سپاه‌نيوز: سردار سرتيپ دوم پاسدار رمضان شريف مسوول روابط عمومي كل سپاه گفت: آخرين آمار شهدا و مجروحان حادثه انفجار زاغه مهمات كه در حوالي غرب تهران رخ داده بود تا اين لحظه 33 نفر است. انفجار هنگامي صورت گرفت كه يك محموله مهمات از زاغه در حال خارج شدن به سمت منطقه مورد نظر بود كه متاسفانه به محض خروج از زاغه اين حادثه اتفاق افتاد. اين حادثه در محلي متعلق به سازمان جهاد خودكفايي سپاه به وقوع پيوست كه متاسفانه طي آن 17 نفر از پاسداران انقلاب شهيد و 16 نفر ديگر مجروح شدند كه مجروحان حادثه بلافاصله به مراكز درماني منتقل شدند و براساس آخرين اطلاعات دريافتي حال چند نفر از اين مجروحان نيز وخيم گزارش شده است. به محض وقوع اين حادثه تاسف‌بار مسوولان سازمان ايثارگران جهاد خودكفايي سپاه در مقر مستقر شده و به خانواده‌هاي عزيز آنها اطلاع‌رساني شده است. وي در پايان با اشاره به اعلام آمار 27 نفر براي شهدا در ساعات گذشته گفت: متاسفانه نمابري كه از محل وقوع حادثه دريافت شد به علت ناخوانا بودن به اشتباه عدد 27 اعلام شده بود كه ضمن عذرخواهي از مردم عزيز آخرين آمار شهدا 17 نفر اعلام مي‌شود.

ساعت 20:37
سردار حسن تهرانی‌مقدم به شهادت رسید
فارس: سردار حسن تهرانی‌مقدم مسوول سازمان جهاد خودکفایی سپاه در پی وقوع انفجار در یکی از پادگان‌ها در حوالی تهران به شهادت رسید.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016