پنجشنبه 17 آذر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

انتقاد واشنگتن از مسدود شدن سايت سفارت مجازی آمريکا در ايران، راديو فردا

به دنبال فيلتر شدن وب‌سايت سفارت مجازی آمريکا در ايران، ايالات متحده با انتقاد از اين اقدام حکومت ايران، آن را نشانه عدم اعتماد جمهوری اسلامی به مردمش دانست. در عين حال انتقادهای مسئولان ايران به تأسيس سفارتخانه مجازی همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کاخ سفيد روز چهارشنبه در بيانيه‌ای اعلام کرد که جمهوری اسلامی با فيلتر کردن وب‌سايت سفارت مجازی آمريکا برای مردم ايران، بار ديگر نشان داد که خواستار آن است که «پرده‌ الکترونيکی از نظارت و سانسور به دور مردم ايران بکشد».



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در اين بيانيه با تأکيد بر اين‌که فناوری‌های قرن ۲۱ به مردم جهان بيش از پيش قدرت می‌بخشد آمده است که «تلاش سيستماتيک» دولت ايران برای مسدود کردن اطلاعات و کنترل داده‌های سمعی و بصری مردم ايران «محکوم به فناست».

وزارت امور خارجه آمريکا روز سه‌شنبه اعلام کرد که برای «ارتباط بهتر با مردم ايران» يک سفارتخانه مجازی بر روی اينترنت راه‌‌اندازی کرده است.

ساعاتی پس از راه‌اندازی اين سفارت مجازی، گزارش‌ها از ايران حاکی از آن بود که مقام‌های ايران دسترسی به آن را ممنوع کرده و اين سايت را فيلتر کرده‌اند.

کاخ سفيد روز چهارشنبه در بيانيه‌ خود با تحسين «تمدن کهن و عظيم» ايران، تأکيد کرد که همچنان خواهان آن است که بر اساس «منافع و احترام متقابل» با مردم ايران ارتباط و گفت‌و‌گو داشته باشد.

به دنبال آغاز به کار سفارت مجازی آمريکا برای مردم ايران، مقامات مختلف ايران اين اقدام واشينگتن را مورد انتقاد قرار دادند.

در آخرين واکنش‌ها سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ايجاد سفارت مجازی را «اعتراف آمريکا به اشتباه بودن قطع روابط با ايران» دانست.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، رامين مهمانپرست، روز پنج‌شنبه در اين خصوص گفت: «توسل دولت آمريکا به اين اقدام، قبل از هر چيز در واقع اعتراف به اشتباه بزرگ دولت آمريکا در قطع روابط دو ملت و پشت نمودن به ملت ايران است، اما ابتکارات مجازی جبران‌کننده اين اشتباه يا آن‌گونه که اعلام شده انتقال‌دهنده پيام آمريکا به مردم ايران نخواهد بود.»

آقای مهمانپرست با اشاره به تحريم‌ها عليه ايران و همچنين متهم کردن آمريکا به «حمايت» از مجاهدين، «مقابله همه‌جانبه» با پيشرفت‌های تکنولوژيک دانشمندان ايرانی و «ايراد اتهامات بی‌اساس و ساير اقدامات مخرب عليه ملت ايران» تاکيد کرد که ايران در سه دهه گذشته از طريق اين اقدامات «پيام دولت آمريکا» را دريافت کرده است.

در عين حال، محمد کرمی‌راد، عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس، نيز راه‌اندازی اين سفارتخانه مجازی را «جنگ روانی عليه ايران» دانست و گفت عدم استقبال مردم از اين سايت، آمريکا را نااميد خواهد کرد. وی افزود اين طرح نتيجه‌ای در بر نخواهد داشت.

سفارتخانه مجازی آمريکا برای مردم ايران بيش از سه دهه پس از حمله به سفارت آمريکا در تهران و قطع کامل روابط ديپلماتيک مستقيم ميان دو کشور به دو زبان فارسی و انگليسی، برای انجام امور مربوطه ايرانيان راه‌اندازی شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016