چهارشنبه 23 آذر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کشف ۸ ميليارد بشکه ذخاير نفت خزر، ميدان گازی با آذربايجان مشترک نيست، مهر

خبرگزاری مهر- گروه اقتصادی: همزمان با کشف حدود ۵۰ تريليون فوت مکعب ذخاير گاز در دريای خزر احتمال کشف ذخيره ۸ ميليارد بشکه‌ای نفت در اين مخزن گازی قوت گرفته است ضمن آنکه شرکت ملی نفت مشترک بودن ميدان جديد گازی با جمهوری آذربايجان را رد می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، با گذشت يک دهه از آغاز ساخت فعاليت های اکتشافی ايران و ساخت سکوی نيمه شناور اميرکبير، ايران در آبهای عميق دريای خزر يک مخزن با ذخيره ۵۰ تريليون فوت مکعبی گاز طبيعی کشف کرد.

بر اساس اعلام مسئولان شرکت ملی نفت ايران ميدان تازه اکتشاف شده گاز طبيعی در آب‌های حاکميتی ايران در دريای خزر قرار گرفته است و با هيچيک از کشورهای همسايه مشترک نيست.

شرکت ملی نفت ايران برای کشف اين ذخيره جديد هيدروکربوری تاکنون هفت حلقه چاه اکتشافی در آبهای عميق دريای خزر حفاری کرده است که در نهايت هشتمين چاه اکتشافی در اين حوزه دريايی به کشف يک ميدان عظيم گازی ختم شده است.

از سوی ديگر با دستور رستم قاسمی وزير نفت به منظور بررسی بيشتر و تکميل مطالعات اکتشافی ميدان تازه اکتشاف شده گاز طبيعی قرار است با تکميل چاه اکتشافی يک حلقه چاه توصيفی در اين ميدان گازی کشف شود.

در حال حاضر ميزان ذخاير گاز طبيعی کشف شده در بلوک ۶ اکتشافی در دريای خزر به طور کامل نهايی نشده است اما مطالعات اوليه نشان می دهد که اين ميدان گاز طبيعی علاوه بر ذخاير گاز و ميعانات گازی دارای ذخاير قابل توجه نفت خام است.

پيگيری خبرنگار مهر از شرکت ملی نفت ايران نشان می دهد که در اين بلوک اکتشافی حدود ۸ تا ۱۰ ميليارد بشکه ذخاير نفت خام وجود دارد که با توجه به ادامه فعاليت های اکتشفی در مورد حجم دقيق ذخاير نفت اين بلوک در شرايط فعلی نمی توان اظهار نظر کارشناسی شده‌ای انجام داد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


محمد اصولی درباره کشف ذخاير نفت خام در بلوک ۶ اکتشافی ايران در دريای خزر به مهر گفت: وجود ذخاير نفت خام در اين بلوک اکتشافی محتمل است.

مديرعامل شرکت نفت خزر با تاييد وجود ذخاير نفت خام در اين بلوک اکتشافی، تصريح کرد: در حال حاضر نمی‌توان در خصوص ميزان دقيق حجم ذخاير هيدروکربوری و نفت خام اين بلوک اکتشافی اظهار نظر کرد.

اين مقام مسئول با يادآوری اينکه در سال‌های گذشته لرزه نگاری‌های دو بعدی و سه بعدی گسترده ای در محدوده آب های حاکميتی ايران در دريای خزر انجام شده استف اظهار داشت: با حفاری چاه‌های جديد در اين بلوک اکتشافی در آينده حجم دقيق ذخاير گاز طبيعی و نفت خام آن اعلام خواهد شد.

وی همچنين درباره احتمال مشترک بودن بلوک اکتشافی ايران در دريای خزر، توضيح داد: مخزن گازی کشف شده به هيچ‌وجه با جمهوری آذربايجان مشترک نيست.


پتانسيل سرمايه‌گذاری ۱۰ ميليارد دلاری در نفت خزر

به گزارش مهر، ساخت اين سکوی نيمه شناور اميرکبير با هدف شروع عمليات حفاری در دريای خزر، از نيمه اول سال ۱۳۸۰ با بودجه اوليه ۲۱۵ ميليون دلار و ۳۴ ميليارد تومان توسط کنسرسيوم صدرا ايران و GVA سوئد آغاز شد.

نيمه شناور حفاری امير کبير برای استقرار از هشت لنگر که در ۴ طرف سکو قرار دارند، استفاده می کند. برای اجرای عمليات لنگر اندازی و پشتيبانی سکو در دريا، پروژه ساخت سه يدک کش کاسپين ۱، ۲ و ۳ پيش بينی شده است.

اين سکوی حفاری می‌تواند عمليات حفاری را به صورت نيمه شناور تا عمق هزار و ۳۰ متر از سطح آب و تا ۶ هزار متری بستر دريا انجام دهد. سکوی ايران البرز حدود ۱۴ هزار تن وزن دارد و ۱۲۰ نفر روی آن فعاليت خواهند کرد.

در نهايت اين سازه ۱۵ هزار تنی تابستان سال ۱۳۸۸ با حضور رئيس جمهوری به طور رسمی افتتاح شد و فعاليت اکتشافی اميرکبير بهمن ماه همان سال در آبهای عميق خزر آغاز شد.

تاکنون برای ساخت سکوی امير کبير و شناورهای پشتيبانی آن بيش از ۵۰۰ ميليون دلار سرمايه گذاری شده است ضمن آنکه کارشناسان از نياز به سرمايه گذاری حدود ۱۰ ميليارد دلاری برای توسعه ذخاير احتمالی هيدروکربوری ايران در دريای خزر خبر می دهند.


قزاقستان پيشتاز برداشت نفت و گاز دريای خزر

بر اساس آخرين گزارشهای رسمی ميزان برداشت نفت خام سه کشور جمهوری آذربايجان، ترکمنستان و قزاقستان از منابع هيدروکربوری دريای خزر بالغ بر ۲.۷ ميليون بشکه در روز است.

در سالهای اخير ميزان افزايش برداشت نفت و گاز طبيعی کشورهای حاشيه دريای خزر به ميزان قابل توجه ای افزايش يافته است، به طوريکه در سالهای اخير بيش از ۱۱۸ ميليون تن معادل ۲.۳ ميليون بشکه در روز نفت خام توسط اين کشورها برداشت می کنند.

در شرايط فعلی قزاقستان بيشترين ميزان بهره برداری و استخراج نفت و گاز را از دريای خزر را در اختيار دارد، پس از قزاقستان، جمهوری آذربايجان روزانه ۶۴۰ هزار بشکه نفت از دريای خزر برداشت می کند که به زودی اين ظرفيت توليد به ۸۰۰ هزار بشکه در روز افزايش می يابد.

ميزان توليد نفت ترکمنستان از دريای خزر را ۱۷۵ هزار بشکه در روز است که پيش بينی می شود اين ظرفيت اخيرا به ۱۸۵ هزار بشکه در روز افزايش پيدا کند.

از سال ۱۳۹۴ ميلادی تاکنون حدود ۲۸ شرکت آمريکايی، اروپايی و آسيايی در منابع نفت و گاز با کشورهای حاشيه دريای خزر مشارکت دارند.

برآوردهای اوليه غير رسمی نشان می دهد که ايران از ۱۵ ميليارد بشکه نفت و ۱۱ تريليون متر مکعب گاز طبيعی ذخاير هيدروکربوری در دريای خزر برخوردار است، ضمن آنکه مطالعات انجام شده نشان می دهد که عمده ذخاير نفت و گاز ايران در اعماق ۵۰۰ تا ۸۰۰ متری زير بستر دريای خزر جنوبی قرار دارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016