دوشنبه 28 آذر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

لهستان از طرح توسعه يک ميدان گازی ايران کنار گذاشته شد، مهر

شرکت ملی نفت ايران به دليل تاخيرهای متعدد PGNIG لهستان را از طرح توسعه ميدان گازی لاوان کنار گذشت و به زودی قرارداد توسعه اين ميدان با کنسرسيوم پيمانکاران داخلی به ارزش ۱.۹ ميليارد دلار امضا می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، با گذشت نزديک به چهار سال از مذاکرات شرکت ملی نفت ايران و PGNIG لهستان برای امضای يک قرارداد ۵ تا ۷ ميليارد دلاری برای توسعه ميدان گازی لاوان، اين شرکت اروپايی به دليل تاخيرهای متعدد از توسعه اين ميدان دريايی کنار گذاشته شده است.

تابستان سالجاری هم طرح توسعه زودهنگام ميدان گازی لاوان با مشارکت متخصصان شرکت نفت فلات قاره ايران با ظرفيت توليد روزانه سه ميليون فوت مکعب گاز طبيعی در خليج فارس آغاز شده بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


همزمان با کنار گذاشتن اين شرکت لهستانی، قرارداد طرح توسعه ميدان گازی لاوان به ارزش تقريبی يک ميليارد و ۹۰۰ ميليون دلار و در قالب قراردادهای بيع متقابل به مجموعه انرژی سپهر واگذار شده است.

پيش بينی می شود قرارداد رسمی توسعه اين ميدان دريايی گاز ايران به زودی بين اين مجموعه داخلی و شرکت نفت فلات قاره در حضور رستم قاسمی وزير نفت امضا شود.

بر اساس اين توافق، قرار است علاوه بر توسعه ميدان گازی لاوان، يک مجتمع پتروشيمی هم در جزيره لاوان ساخته شود که هنوز بر روی قيمت فروش خوراک و نوع محصولات نهايی پتروشيمی توافق نهايی حاصل نشده است.

هم اکنون طرح توسعه زودهنگام از ميدان گازی لاوان با ظرفيت توليد روزانه هفت تا هشت ميليون متر مکعب گاز طبيعی در خليج فارس در مدار بهره برداری قرار گرفته و گاز استخراجی از اين ميدان دريايی به منظور تامين سوخت مايع نيروگاه سکوهای دريايی رشادت، پارسيان و سلمان و پالايشگاه نفت لاوان مورد استفاده قرار می گيرد.

مطابق با برنامه زمان بندی پيش بينی می شود با حفاری چاههای جديد در کوتاه مدت ظرفيت توليد گاز طبيعی از ميدان لاوان به ۱۲ ميليون فوت مکعب در روز افزايش يابد. هدف از طرح توسعه ميدان لاوان برای توليد زودهنگام روزانه ۳۰ ميليون فوت مکعب گاز طبيعی در خليج ‌فارس است.

پيش از اين در طرح توسعه ميدان گازی لاوان حفاری حدود ۱۲ حلقه چاه پيش‌بينی شده بود، ضمن آنکه امکان استخراج روزانه ۸۰۰ ميليون فوت‌ مکعب گاز طبيعی وجود دارد.

ميدان گازی لاوان با برآورد ذخيره گاز درجای، حدود ۵.۶ تريليون فوت‌مکعب (TCF) در زير جزيره لاوان قرار دارد؛ اين مخزن گازی که در لايه کنگان و دالان قرار دارد، در سال ۱۹۶۲ ميلادی کشف شد.

وجود مخزن گاز با عميق‌تر کردن چاه لاوان يک در سال ۲۰۰۴ ميلادی به اثبات رسيده است که تاکنون، پنج حلقه چاه در ميدان گازی لاوان حفاری شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016