پنجشنبه 1 دی 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سياری، فرمانده نيروی دريایی: بستن آزمايشی تنگه هرمز به تصميم بزرگان نظام بستگی دارد، ايسنا

فرمانده نيروی دريای ارتش جمهوری اسلامی ايران به تشريح ابعاد گوناگون رزمايش بزرگ دريايی ولايت ۹۰ پرداخت و پيام اين رزمايش را پيام صلح و دوستی برای کشورهای منطقه خواند.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، امير دريادار حبيب‌الله سياری در نشست خبری رزمايش بزرگ ولايت ۹۰ که در ستاد نيروی دريايی برگزار شد، با اشاره به تاکيدات مقام معظم رهبری درباره جايگاه نيروی دريايی و اقتدار آن تصريح کرد: نيروی دريايی راهبردی برای نشان دادن اقتدار خود بايد در آب‌های آزاد حضور داشته باشد. امروز نيروی دريايی در دريا حضور دارد و لازم است که توان دفاعی اين نيرو در رزمايش‌های مختلف به نمايش گذاشته شود.

فرمانده نيروی دريايی ارتش با بيان اينکه رزمايش بزرگ ولايت ۹۰ ابعاد مختلفی را پوشش می‌دهد، افزود: نمايش عزم و اراده و اقتدار نيروهای مسلح و نيز نشان دادن توان دفاع و قدرت بازدارندگی ارتش جمهوری اسلامی ايران در آب‌های آزاد از جمله اهداف اجرای اين رزمايش است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سياری اهداف فرعی اين رزمايش را آزمايش‌ سلاح‌ها و تجهيزات جديد اضافه شده به نيروی دريايی، استفاده از ابتکارات و خلاقيت‌ها و تاکتيک‌های جديد، نشان دادن قدرت تغيير تاکتيک در انجام عمليات‌های مختلف و انتقال تجربيات کارکنان قديمی نيروی دريايی به کارکنان جوان اين نيرو عنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد: نشان دادن توان جمهوری اسلامی ايران در کنترل منطقه و تامين امنيت کشتی‌رانی در عرصه آب‌های آزاد، آزمايش انواع سامانه‌های موشکی و اژدر و نشان دادن توان نيروی دريايی در برقراری امنيت و آرامش در منطقه، از ديگر اهداف اين رزمايش بزرگ است.

فرمانده نيروی دريايی ارتش مدت انجام رزمايش را ۱۰ روز عنوان کرد و افزود: رزمايش از سوم دی‌ماه آغاز می‌شود و تا سيزدهم ادامه خواهد داشت. اين رزمايش دارای مراحل مختلفی از جمله آمادگی، گسترش يگان‌ها برای انجام عمليات، مرحله تاکتيکی بين نيروهای دشمن و خودی به صورت کاملا واقعی و مرحله نمايش قدرت و مانور دريايی است که مرحله آمادگی را پشت سر گذاشته و مرحله گسترش يگان‌ها در حال انجام است.

سياری در مورد منطقه رزمايش نيز با بيان اينکه منطقه رزمايش را هر سال گسترش می‌دهيم يادآور شد: منطقه رزمايش شامل تنگه هرمز، شرق تنگه هرمز، دريای عمان، آب‌های آزاد شمال اقيانوس هند تا مدار ۲۰ درجه شمالی در بعد اجرای عمليات و آب‌های اقيانوس هند تا مدار ۱۰ درجه شمالی و خليج عدن در بعد اطلاعاتی پيش‌بينی شده است.

وی با بيان اينکه وسعت عمليات دو ميليون متر مکعب است گفت: عمق عمليات از بندر چابهار دو هزار کيلومتر است و چون متعهد هستيم که مرزهای کشورهای همسايه در آب‌های آزاد را حفظ کنيم طبق مقررات بين‌المللی رزمايش خود را اجرا می‌کنيم.

فرمانده نيروی دريايی ارتش تصريح کرد: برای اولين بار است که در چنين وسعتی رزمايش دريايی صورت می‌گيرد و هر سال که جلو برويم منطقه رزمايش را گسترش خواهيم داد و اين بر اساس فرمايش مقام معظم رهبری است که ما اهل تعدی و تجاوز نيستيم اما اهل حضور در آب‌های آزاد هستيم.

سياری با بيان اينکه اطلاعات هر مرحله از رزمايش در همان زمان ارائه خواهد شد، ادامه داد: توانمندی نيروهای عمل کننده شامل توان زيردريايی‌ها، ناوشکن‌ها، ناوهای موشک‌انداز، ناوهای پشتيبانی‌کننده، ناوهای اطلاعاتی، توان بالگردی، توان استفاده از پشتيبانی هوايی، استفاده از هواپيماهای بدون سرنشين، موشک‌های ساحل به دريا و توان عمليات ويژه است.

وی همچنين افزود: نوآوری‌های جديدی هم در سطح تجهيزات و سلاح‌ها و به‌ويژه در مورد تاکتيک‌های ابتکاری کارکنان نيروی دريايی در زير سطح دريا را در اين رزمايش شاهد خواهيم بود.

فرمانده نيروی دريايی ارتش در پاسخ به سوالی در مورد مشارکت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اين رزمايش اظهار کرد: تمام يگان‌هايی که در سواحل جنوب شرق کشور قرار دارند قسمتی از توانايی‌های خود را تحت کنترل رزمايش قرار می‌دهند تا بتوانيم از همه توانمندی‌ها استفاده کنيم.

سياری در پاسخ به اين سوال که آيا تنگه هرمز در اين رزمايش به طور آزمايشی بسته خواهد شد يا نه؟ تصريح کرد: ‌پشتوانه اساسی خليج فارس و تنگه هرمز، دريای عمان است. توانمندی اجرای چنين برنامه‌ای در نيروی ارتش جمهوری اسلامی ايران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی وجود دارد ولی اينکه اين تصميم اجرايی شود يا نه، به تصميم بزرگان نظام بستگی دارد. مطمئنا وقتی ما می‌توانيم در آب‌های آزاد ورود پيدا کنيم، بحث تنگه هرمز هم برای ما کار آسانی است. چون که صد آيد نود هم پيش ماست.

وی در پايان با اشاره به توانمندی‌های ناوشکن جماران نيز اظهار کرد: من از رسانه‌ها گلايه دارم که چرا به اين موضوع زياد پرداخته نشد. مسئوليت اصلی اصحاب رسانه اين است که توانمندی‌های نظام جمهوری اسلامی ايران و به‌ويژه توانايی جوانان آن را به نمايش بگذارند. دشمنان به دنبال اين بودند که ثابت کنند ناوشکن جماران ساخت مناسبی ندارد اما ما خلاف آن را به اثبات رسانديم و لذا از رسانه‌ها انتظار داريم که در جهت انعکاس اين توانمندی‌ها بيشتر تلاش کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016