دوشنبه 5 دی 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احتمال اعدام سکينه آشتيانی با چوبه دار، خبرآنلاين

سنگسار سکينه محمدی آشتيانی، حدود يک سال پيش تعليق شد. اما اکنون رييس کل دادگستری استان آذربايجان شرقی خبر از احتمال اعدام او می‌دهد.

حجت‌الاسلام شريفی در جلسه پرسش و پاسخ که در جمع دانشجويان دانشگاه تربيت معلم آذربايجان برگزار شد، در پاسخ به سوالی در مورد آخرين وضعيت پرونده «سکينه آشتيانی» و علت عدم اجرای حکم وی تصريح کرد: اين خانم دو اتهام داشت؛ يکی عمل نامشروع در حال احصان که حکمش رجم است و ديگری معاونت در قتل شوهر که بابت آن به ده سال زندان محکوم شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


او گفت: اين متهم اکنون در حال تحمل مجازات معاونت در قتل است اما چون ما امکانات رجم را نداشتيم، موضوع را به آيت‌الله هاشمی شاهرودی ـ رييس وقت قوه قضاييه ـ ارسال کردم که با توجه به مقارن شدن آن با جابه‌جايی رييس قوه قضاييه و مشغله‌های آيت‌الله شاهرودی، ايشان فرصت پيدا نکردند پاسخ مساله را برای ما ارسال کنند، به همين خاطر مسئله ماند برای دوران اخير. در دوران اخير هم آيت‌الله آملی لاريجانی بر اين نظرند که چون هدف اصلی اعدام است، پس اگر امکان رجم نيست به لحاظ فقهی می‌شود اعدام را با چوبه دار انجام داد، منتها دستور داده‌اند قدری صبر کنيم تا با فقهای ديگر بحث شود و نتيجه دقيق و روشنی اتخاذ شود.

رييس کل دادگستری استان آذربايجان شرقی گفت: ما هم به اين خاطر که متهم در حال سپری کردن دوران مجازات معاونت در قتل است، گفتيم مشکلی وجود ندارد و عجله‌ای در کار نيست. به همين خاطر منتظريم ببينيم نتايج بررسی‌ها در مورد نحوه اعدام ايشان چيست. آن چيزی که الان من می توانم بگويم آن است که منتظريم ببينيم کسی که محکوم به اعدام با رجم شده است آيا می‌شود با چوبه دار نيز حکم اعدامش را اجرا کرد يا خير و بلافاصله پس از دريافت نتيجه، حکم را اجرا می کنيم.

از زمان صدور حکم سنگسار برای سکنيه محمدی آشتيانی، هجمه رسانه ای گسترده ای عليه اين حکم از سوی نهادهای بين المللی عليه ايران به راه افتاد. تا حدی که شايع شد او را اعدام کرده اند. اما اين اتفاق نيفتاد و حتی سکينه محمدی در خانه اش در يک برنامه تلويزيونی ماجرای قتل را تشريح کرد. با اين حال از همان زمان تاکنون، موضوع سنگسار سکينه محمدی مسکوت مانده است.

البته پيش از اين دادستان گل کشور گفته بود: "اين پرونده دو اتهام و دو مجازات مستقل دارد يک پرونده در رابطه با قصاص مجازات و ديگر اقدام خلاف عفت عمومی است. در مورد قصاص بستگی به اوليای دم دارد که درخواست داده‌اند. اما بحث تخفيف نيست، بحث اين است که آيا اين حکم بر اساس موازين شرعی داده شده است يا نه؟ و آيا قابل اعاده دادرسی هست يا نه."

از سال هشتاد و چهار سکنيه محمدی به اتهام خيانت و قتل همسرش در زندان تبريز به سر می‌برد و جرم محرز او هم‌دستی با عيسی طاهری در قتل ابراهيم قادرزاده اسکويی، همسرش است. محمدی همچنين پيش از قتل با طاهری ارتباط نامشروع داشته است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016