پنجشنبه 8 دی 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اعتراض ۲۰ نماينده اصلاح‌طلب به گزارش وقايع پس از انتخابات، شرق

گروه سياسی: گزارش کميسيون اصل ۹۰ از وقايع پس از انتخابات رياست‌جمهوری دهم با واکنش فراکسيون اصلاح‌طلبان مجلس مواجه شد. پس از آنکه حسين فدايی نماينده اصولگرای تهران و عضو کميسيون اصل ۹۰ مجلس در جلسه علنی روز گذشته گزارش کميسيون متبوعش درخصوص حوادث پس از انتخابات دوره دهم رياست‌جمهوری را قرائت کرد، ۲۰ نفر از اصلاح‌طلبان مجلس با انتشار نامه‌ای خطاب به علی لاريجانی، رييس مجلس شورای اسلامی به اين گزارش واکنش نشان دادند.

به گزارش خبرگزاری فارس در بخشی از گزارش کميسيون اصل ۹۰ آمده است: آنچه ‌فردای پس از انتخابات سال ۸۸ را رقم زد، فرصتی بود که از سال‌ها قبل و با برنامه‌ريزی مدون و منسجم بيگانگان و طمع و همراهی عناصر فريب‌خورده داخلی فراهم آمد. فضای مطلوب سوء‌استفاده بيگانگان از طريق حاکم شدن فضای غيرعقلانی و ترويج احساسات، ناديده گرفتن تذکرات مقام معظم رهبری و قواعد و اخلاق انتخاباتی و مصالح انقلاب مهيا شد تا دشمنان به پياده‌سازی سناريوی از پيش تعيين شده خويش بپردازند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين گزارش می‌افزايد: مجموعه اسناد و مطالعات موجود نشان می‌دهد به طور کلی راهبرد غرب در قبال ايران اسلامی مبتنی بر اين پيش فرض است که در نهايت هر نوع سناريوی براندازانه عليه ايران بايد راهی به داخل ايران بيابد و هدف از مجموعه فشارهای بين‌المللی بر ايران نيز در نهايت چيزی جز اثر‌گذاری بر داخل ايران و فعال کردن مجموعه نيروهای غرب‌گرا که همواره نسبت به اکثريت مطلق مردم، اقليتی بسيار کوچک محسوب می‌شده‌اند، نبوده است. يکی از عوامل زمينه‌ساز فتنه ۸۸ در زمانی به مدت دو دهه به ويژه از سال ۸۴ به اين سو در قالب ساز و کارهايی ازجمله برقراری ارتباطات پنهان، ‌کمک مالی، ‌حمايت عملی در چارچوب پروژه‌های ديپلماسی عمومی، ‌فشار به نظام جمهوری اسلامی به منظور ايجاد فضای مانور برای جريان غرب‌گرا در داخل و ‌شبکه‌سازی اجتماعی در حوزه‌های مجازی و حقيقی ‌‌صورت گرفته است.

کميسيون اصل ۹۰ در ادامه اين گزارش ۳۸ صفحه‌ای آورده است: مطابق اسناد موجود، کشورهای غربی و در راس آنها دولت آمريکا بر مبنای مجموعه کد‌هايی که از داخل ايران دريافت کردند، به اين نتيجه‌ رسيدند که مقطع انتخابات رياست‌جمهوری دهم در سال ۸۸ بهترين فرصت برای اجرای کودتای مخملی در ايران است که در مقاطعی چون سال‌های ۷۶، ۸۰ و ۸۴ شرايط را برای اجرای آن مناسب نديده بودند.

در اين گزارش عوامل زير در متقاعد شدن نظام سلطه به اينکه سال ۸۸ مناسب‌ترين زمان برای اجرای کودتای مخملی است نقشی کليدی داشته است: ۱- مسافرت‌های خارجی افرادی چون محمد خاتمی که اغلب برای متقاعد کردن طرف خارجی به اينکه مير‌حسين موسوی فردی مناسب برای پيش‌بردن پروژه تغييرات ساختاری در ايران است اختصاص داشته است. اسناد موجود نشان می‌دهد خاتمی در تونس، ترکيه و استراليا برای ترغيب خارجی‌ها به حمايت از موسوی تلاش کرده و موفق نيز شده است.
۲- مسافرت مجموعه‌ای از عوامل اطلاعاتی خارجی در پوشش‌های مختلف به داخل ايران و برآورد اوضاع داخلی ايران.
۳- شناخت تاريخی از شخصيت مير‌حسين موسوی به دليل حضور عوامل وابسته به سرويس‌های اطلاعاتی در کنار وی مانند اردشير امير‌ارجمند.
۴- پيشبرد پروژه شبکه‌سازی با همراهی گروهی حزب مشارکت و سازمان مجاهدين از سال ۸۸ به اين‌سو که اصلی‌ترين مکانيسم اجرايی آن برگزاری دوره‌های متعدد براندازی نرم در خارج از ايران برای گروه‌های برگزيده داخلی و مسافرت بيش از چند صد نفر از چهره‌های شناخته شده جريان دوم‌خرداد به خارج از ايران به منظور شرکت در اين دوره‌ها در فاصله سال‌های ۸۴ تا ۸۸ بود.
۵- و آخرين عامل پيام‌هايی بود که غربی‌ها مستقيما از داخل ايران دريافت کردند و اين پيام‌ها منجر به شکل‌گيری اين اشتباهات محاسباتی در ذهن آنها شد که سال ۸۸ زمانی مناسب برای کليد‌زدن پروژه کودتاست.

اطلاعات موجود در اسناد اطلاعاتی که به هنگام نگارش اين گزارش به آنها مراجعه شده، نشان می‌دهد «مهدی هاشمی» نقشی عمده در ارسال اين پيام‌ها به بيرون داشته و از جمله پيام‌های مستقيم وی برای آمريکا در اواخر سال ۸۷ موجب شد آمريکا پروژه مذاکرات هسته‌ای با ايران که اهميت حياتی برای آن داشت، تعطيل کرده و انرژی خود را بر پيروزی اصلاح‌طلبان در انتخابات ۸۸ متمرکز کند.

در حالی که در زمان قرائت اين گزارش توسط حسين فدايی نمايندگان اصلاح‌طلب حاضر در صحن مجلس تا انتها گزارش را شنيدند ساعاتی پس از آنکه جلسه مجلس به پايان رسيد نسبت به اتهام‌های مطرح شده در اين گزارش واکنش نشان دادند.

به گزارش خبرآنلاين، ۲۰ نماينده مجلس که عضو فراکسيون اقليت هستند در نامه‌ای به علی لاريجانی، گزارش کميسيون اصل ۹۰ که در صحن علنی مجلس قرائت شد را فاقد هرگونه اعتبار حقوقی و مبانی استدلالی خواندند. متن کامل اين نامه را در ادامه می‌خوانيد: در جلسه ديروز هفتم دی ماه مجلس شورای اسلامی گزارشی از سوی کميسيون اصل ۹۰ قانون اساسی درخصوص تحليل حوادث و پيامدهای بعد از انتخابات رياست‌جمهوری سال ۱۳۸۸ قرائت شد که صرف‌نظر از محتوای گزارش که فاقد هرگونه اعتبار حقوقی و مبانی استدلالی بوده و اساسا ارزش اظهارنظر ندارند، به دلايل زير در مغايرت با قانون اساسی و آيين‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی می‌باشد:

۱- به موجب اصل ۹۰ قانون اساسی «هرکس شکايتی از طرز کار مجلس يا قوه قضاييه يا قوه‌مجريه داشته باشد، می‌تواند شکايت خود را کتبا به مجلس شورای اسلامی عرضه کند. مجلس موظف است به اين شکايات رسيدگی کند و پاسخ کافی دهد و در مواردی که شکايت به قوه‌مجريه يا قوه قضاييه مربوط است رسيدگی و پاسخ کافی از آنها بخواهد و در مدت متناسب نتيجه را اعلام نمايد و در موردی که مربوط به عموم باشد، به اطلاع عامه برساند»، آنچه به عنوان گزارش کميسيون اصل ۹۰ در صحن مجلس قرائت شد و بيشتر به يک تحليل محفلی از حوادث و مسايل پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ شباهت داشت هيچ ربطی به شکايت از طرز کار قوای سه‌گانه نداشته و اساسا خارج از وظايف کميسيون اصل ۹۰ بوده و پرداختن کميسيون اصل ۹۰ به موضوع خلاف قانون اساسی بود.
۲- با توجه به ماده واحده «قانون نحوه گزارش کميسيون اصل ۹۰ قانون اساسی مصوب ۳/۹/۱۳۶۶» که مقرر می‌دارد «گزارش‌های کميسيون اصل ۹۰ پس از ارايه به هيات رييسه بدون رعايت نوبت در دستور کار مجلس قرار می‌گيرد و در اولين جلسه علنی قرائت می‌گردد» قرائت گزارش مذکور که در دستور جلسه هفتگی مجلس قرار نداشت خلاف آيين‌نامه داخلی مجلس و قانون مذکور می‌باشد.
۳- با توجه به اينکه هيات رييسه موظف است کليه گزارش‌هايی که در جلسات علنی مجلس مطرح می‌گردد را قبل از ارايه و قرائت در صحن مجلس چاپ و در اختيار نمايندگان قرار دهد، عدم چاپ و توزيع گزارش مزبور برخلاف آيين‌نامه داخلی تضييع حقوق نمايندگان مردم می‌باشد. لذا با توجه به موارد فوق، تغيير دستور جلسه و منظور نمودن ارايه گزارش ياد شده در دستور کار روز چهارشنبه ۷/۱۰/۹۰ مجلس، قرائت آن بدون چاپ و توزيع گزارش و خارج از نوبت و اصل پرداختن کميسيون اصل ۹۰ به اين موضوع خلاف قانون اساسی و قوانين مربوطه بوده و از آنجا که اين رويه موجب وهن مجلس می‌باشد، درخواست رسيدگی قانونی در اين مورد داريم. لطفا نتيجه امر را اعلام فرماييد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016