چهارشنبه 7 دی 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علی لاريجانی: توهين به مجلس آن هم از سوی نماينده دولت، درست نبود، فارس

خبرگزاری فارس: رئيس مجلس شورای اسلامی ‌در پاسخ به سؤالی ‌‌درباره درگيری نماينده دولت با نماينده مجلس گفت: هيئت رئيسه آقای دهقان را مامور ‌بررسی اين موضوع کرده ‌و ايشان در اين‌باره به هيئت رئيسه گزارش خواهند داد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، علی لاريجانی رئيس مجلس شورای اسلامی در حاشيه رو‌نمايی از نرم‌افزار چند‌رسانه‌‌ای روز بصيرت در محل تالار آفتاب در حضور جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی اينکه آيا محصولات فرهنگی کشور پاسخگوی هجمه‌های فرهنگی دشمن است يا نه گفت: نمايشگاهی که اکنون ‌برگزار شده، گوشه‌ای از کارهای فرهنگی ارشاد را نشان داده ‌که اميدواريم با حمايت‌های همه دستگاه‌ها و مجلس شاهد رشد در بخش فرهنگی باشيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با اشاره به حماسه ۹ دی افزود: حضور آگاهانه مردم و مسئوليت‌پذيری آنان يک ماجرايی ‌که در داخل و خارج عليه ملت ايران سازماندهی شده بود را خنثی ‌و ‌اراده مردم اين قائله را ختم کرد.

رئيس مجلس شورای اسلامی با بيان اينکه ملت ايران بارها از آزمون‌ها به خوبی عبور کرده است، گفت که ۹ دی نيز آزمونی بود که ملت ايران همانند گذشته با سربلندی از آن عبور کردند.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به حوادث ۱۸ تير سال ۷۸ گفت: حوادثی که در ۱۸ تير رخ داد، حضور آگاهانه دقيق و قوی مردم در ۲۱ تير را به همراه داشت. مردم در ۲۱ تير با حضوری آگاهانه فتنه‌های آن زمان را جمع کردند و از اين جهت می‌توان گفت که حضور مردم در صحنه رفتارهای فتنه‌آميز در کشور را همواره خنثی می‌کنند.

لاريجانی حضور مردم در صحنه را موجب خلق عرصه‌های جديد برای کشور دانست و ‌در پاسخ به سؤالی درباره اقدامات وزارت ارشاد درباره جنگ نرم گفت: وزارت ارشاد کارهای خوبی انجام داده و همين نرم‌افزار بصيرت که ارائه شده، بسيار مفيد است و بنده بابت تهيه آن از متوليان آن تشکر می‌کنم.

لاريجانی همچنين گفت که در بودجه سال آينده مجلس تلاش خواهد کرد تا از عرصه‌های فرهنگی که از عمق مناسبی برخوردار است، حمايت ويژه شود.

وی در پاسخ به سؤالی درباره تاخير دولت در ارائه لايحه بودجه گفت: تاخير در ارائه بودجه مشکلاتی را برای بررسی لايحه در مجلس به وجود می‌آورد چرا‌که ما زمان مورد نياز برای بررسی بودجه را همين طوری تعيين نکرديم بلکه بر اساس پيشنهادهای که نمايندگان به لايحه خواهند داشت و يا بررسی لايحه در کميسيون تلفيق و يا صحن علنی ۱۵ آذر را تعيين کرديم.

رئيس قوه مقننه با بيان اينکه تاخير دولت در ارائه لايحه بودجه موجب شد سال گذشته مجلس نتواند کل لايحه را بررسی کند، گفت: سال گذشته ما مجبور شديم بودجه ۲ ماه را تصويب کنيم و اکنون نيز ضمن درخواست از دولت برای ارائه لايحه بودجه به مجلس تلاش می‌کنيم قبل از اتمام سال جاری لايحه را بررسی کنيم.

خبرنگاری از رئيس مجلس درباره درخواست ۴ مرجع تقليد برای کانديداتوری وی از شهر مقدس وی پرسيد که نماينده قم پاسخ داد: انشاالله و حتما فرمايش مراجع بزرگ برای من نقطه تصميم‌گيری است.

لاريجانی در پاسخ به اين سؤال که توصيه شما به نامزدهای انتخابات آتی مجلس چيست: توصيه من اين است که افراد که ضوابط قانونی را دارند و احساس می‌کنند از توان سياسی و فکری لازم برای حضور در مجلس برخوردارند، برای ورود به مجلس اقدام کنند؛ نمايندگی کار سختی است؛ مخصوصا نمايندگانی که از روزهای اول تشريف می‌آوردند، به خاطر درخواست‌ها و مشکلات مردم و رفت و آمد‌ها با مشکلات مواجه می‌شوند اما توصيه می‌کنم که افراد برای زندگی خودشان يک تدبيری داشته باشند و با آگاهی لازم در عرصه‌‌ انتخابات مجلس حضور پيدا کرده و تصميم وسوسه‌های ديگران نشوند.

وی انتخابات را عرصه مهم برای کشور و نماد مردم‌سالاری دانست و افزود: حضور افراد ارزشمند در انتخابات مجلس می‌تواند به حل مشکلات مردم کمک کند که اميدواريم افراد ارزشمند در انتخابات حضور يابند.

رئيس مجلس شورای اسلامی همچنين به دستگاه‌های اجرايی و نظارتی توصيه کرد: در بررسی‌ تاييد صلاحيت‌ها قانون و ضوابط قانونی را رعايت کنند و استعلام‌های خود را از مراجع ۴ گانه به صورت مستند و عادلانه رسيدگی کنند تا نامزدها ناراضی نشوند.

لاريجانی از نامزدهای انتخابات آتی مجلس خواست رعايت اخلاق انتخاباتی را در دستورکار خود قرار دهند و خطاب به آنها گفت: ميدان انتخابات ميدان معرفی کردن و ميدانی است که افراد صاحب صلاحيت خود را معرفی می‌کنند اما کسانی که دست به تخريب می‌زنند، صلاحيت خود را از دست خواهند داد.

وی افزود: گاهی نامزدها ديگران را تخريب می‌کنند که اين بسيار نادرست و نشان دهنده عدم صلاحيت تخريب کنندگان است.

نماينده مردم قم در مجلس گفت: نامزدها بايد رعايت کنند تا فضای کشور برای امر مبارک انتخابات به شکلی پيش نرود که آسايش مردم با مشکل مواجه شود.

لاريجانی در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری دولت درباره درگيری نماينده دولت با نماينده مجلس گفت: هيئت رئيسه آقای دهقان را مامور ‌بررسی اين موضوع کرده ‌و ايشان در اين‌باره به هيئت رئيسه گزارش خواهند داد.

وی افزود: ما هنوز مسئله درگيری روز گذشته را به طور کامل بررسی نکرديم‌ اما بايد گفت که توهين به کليت مجلس آن هم از سوی نماينده دولت که به مجلس دعوت شده است، درست نبود.

خبرنگاری در ادامه خطاب به لاريجانی گفت‌ شما در مجلس طوری اظهار‌نظر کرديد که گويا نماينده دولت شروع کننده ماجرا بوده است و از اين بابت مردم از شما دلخور شده‌اند که لاريجانی گفت: فرض بر اينکه حرف شما درست باشد در حالی که بنده هنوز به اين نتيجه نرسيده‌ام. آيا مشاجره‌ای بين نماينده دولت و نماينده مجلس مجاز می‌شود که نماينده دولت با صدای بلند مجلس را تخريب و فحاشی کند و آن کلمه را که احتمالا شما شنيده‌ايد، به کار ببرد.

رئيس قوه مقننه با بيان اينکه ممکن است هر فردی حتی با دوستش مشاجره داشته باشد اما حق ندارد از حدود زبانی خارج شود، اظهار داشت: اينکه فردی در مجلس به کليت مجلس توهين کند، خيلی بد است و در طول تاريخ نيز ما چنين موردی نداشتيم؛ من مشاجره را ديدم اما در مورد آن قضاوت نمی‌کنم که چه کسی شروع کننده بوده است اما از اين مسائل پيش می‌آيد و ممکن است نماينده دولت با نماينده مجلس مشاجره داشته باشد اما مهم اين است که نبايد به کليت مجلس توهين کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016