چهارشنبه 28 دی 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

انتقاد توکلی از "دسته کشی به خانه علايی و قشون‌کشی به صداوسيما عليه افروغ" به بهانه دفاع از نظام، مهر


رئيس مرکز پژوهش های مجلس با انتقاد شديد از اتفاقات اخير در کشور همچون رد صلاحيت علی مطهری تحت عنوان عدم التزام به ولايت فقيه، برخی موضع گيريها عليه کسانی مانند حسين علايی و عماد افروغ را تحت عنوان «دسته کشی به خانه علايی و قشون‌کشی به صداوسيما عليه افروغ» مورد انتقاد قرار داد و گفت: هجمه‌هايی که اين روزها به بهانه دفاع از ولايت فقيه که افتخار فقه سياسی اسلام است پيش آمده نگران کننده است.

احمد توکلی در گفتگو با خبرنگار مهر تصريح کرد: در روزهای اخير اتفاقاتی در کشور می‌افتد که در آستانه انتخابات کمی نگران‌کننده است.

وی افزود: انتخابات اقتضا دارد که فضای آزاد سياسی حس شود و مسائلی پيش نيايد که محيط عمومی انتخابات را بسته نشان دهد. به طور اصولی‌تر نيز بايد از آزادی بيان در چارچوب قانون و اخلاق سياسی هميشه دفاع کنيم اين دفاع نيز بايد با عمل دستگاه‌های وابسته به نظام و قدرت باشد و اشخاصی که به شکل انتخابی يا انتصابی سهمی از قدرت دارند نيز بايد دفاع از آزادی را در عمل نشان دهند تا خوش‌نيتان از سر غفلت، خدای ناخواسته ابزار سياست بازان رند نشوند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رئيس مرکز پژوهش های مجلس گفت: هجمه‌هايی که اين روزها به بهانه دفاع از نظام ولايت فقيه که افتخار فقه سياسی اسلام است پيش آمده کمی نگران کننده است نمونه اول قابل ذکر، مقاله سردار علايی و واکنش‌های متفاوت نسبت به آن است.

وی اظهار داشت: من که مقاله ايشان را خواندم ناراحت شدم چرا که مقايسه وضع موجود را با زمان شاه، که تلويحاً در آن مقاله انجام شده بود، غير منطقی و ظلم می‌دانم، ولی سردار حسين علايی کسی نيست که از سر سوء نيت حرفی بزند و در وفاداری‌اش به راحتی کسی بتواند شک کند.

توکلی گفت: برخورد مناسب و زيبا را سرداران سپاه که مانند خود او از سوابق درخشان فداکاری برای اسلام و ايران دارند انجام دادند که ناصحانه او را نقد کردند و او هم متواضعانه سوء برداشت از سخن خودش را نفی کرد. دسته کشی و سلب آسايش و امنيت خانوادگی او نه لازم بود و نه مجاز و باعث لطمه به آبروی نظام بود.

نماينده تهران به رد صلاحيت علی مطهری تحت عنوان عدم التزام به نظام جمهوری اسلامی و ولايت فقيه اشاره کرد و گفت: اين چه نگاه محدودی است که به محض آنکه کسی بخواهد حرفی بزند که کمی با عرفِ و عادت رايج فرق داشته باشد، ولو آنکه با مبانی فقه سياسی و مسلمات حکومت علوی و صراحت‌های امام راحل و شخص مقام معظم رهبری سازگار باشد، عده‌ای گوينده را ضد ولايت فقيه بخوانند؟ از مبانی مذکور تنها يکی را اينجا ميگويم .

وی ادامه داد: رهبر انقلاب در ديدار با بسيجيان عزيز پس از انتخابات تابستان ۸۸ که به فتنه انجاميد، آنجا (فکر می‌کنم آذر ۸۸ بود) آقا فرمودند:«... کسانی هم که با اشاره‌ی دشمن، با تشويق دشمن، با لبخند دشمن، با کف زدن دشمن برايشان می‌خواهند با اين نظام، با اين قانون اساسی، با اين حرکت عظيم مردمی مواجه کنند سرشان را دارند به سنگ می‌زنند؛ سر به ديوار می‌کوبند، کار بيهوده می‌کنند».در اينجا يکباره جمعيت حاضر در حسينيه شعار مرگ بر ضد ولايت فقيه و مرگ بر منافق سر دادند رهبری آزاد انديش ادامه دادند: «مراقب باشيد، مواظب باشيد، نمی‌شود هر کسی را بمجرد يک خطايی يا اشتباهی گفت منافق؛ نمی‌شود هر کسی که بمجرد اينکه يک کلمه حرفی برخلاف آنچه که من و شما فکر می‌کنيم ، زد، بگوييم آقا ضد ولايت فقيه است. در تشخيصها خيلی بايد مراقبت کنيد».

توکلی تاکيد کرد: در پی اين رد صلاحيت هيات اجرايی تهران که در سه مرحله قابل اعتراض است و قطعاً منتفی خواهد شد، حملاتی به مطهری در برخی رسانه‌ها صورت گرفت که من آن را منشا همان تلقی بسته بودن فضای سياسی کشور می‌دانم، حالا معترضان به مطهری متوجه باشند، يا نباشند.

وی اضافه کرد: سومين مورد مواضع دکتر افروغ در برنامه پارک ملت است . اين چه تنگ سينگی است که افروغ را با آن سوابق روشن در دفاع از نظام مترقی ولايت فقيه در دانشگاه ها و محافل روشنفکری به دليل آنکه به استناد نهج البلاغه می گويد که همه ارکان قدرت محتاج نقد هستند، به باد حمله بگيريم؟ البته وقتی او می‌گويد همه بايد نقد شوند، خودش نيز مشمول اين حکم کلی است و بايد نقد شود، ولی نقد با قشون‌کشی به صدا و سيما دو تاست.

اين چهره شاخص اصولگرا گفت: من به جوانان با غيرتی که به دليل علاقه به مقام رهبری از اين حرفهای حق و اسلامی ناراحت می شوند، عرض می کنم که در همه مواضع اسلام را در نظر بگيرند. يکی از عالمان برجسته‌ای که همه ما به اسلام شناسی و زمان شناسی قبولش داريم ، خود آقاست. ايشان در جمع نخبگان علمی کشور که اتفاقاً چند هفته قبل از نقل قول قبلی در سال ۸۸ با صراحت فرمودند: «اينها هم که گفتند از رهبری انتقاد نمی‌کنند، شما برويد بگوييد انتقاد کنند، ما که نگفتيم از ما کسی انتقاد نکند؛ ما که حرفی نداريم. من از انتقاد استقبال می‌کنم». اين موضع راهم اين علی از آن علی که اميرمومنان از صدر اسلام تا قيامت خواهد بود گرفته است.

وی عنوان کرد: حضرت علی عليه السلام در خطبه ۲۰۷ نهج البلاغه نه تنها اين کار را حق مردم بلکه وظيفه آنان می‌داند. البته هر کاری روشی دارد. من در اينجا در صدد مباحثه علمی نيستم ولی اين حرکت‌ها را اسلامی نمی‌دانم و با مصالح نظام اسلامی هم مغاير می‌دانم. همه بايد با دفاع از آزادی فضا را برای انتخابات که رهبری مشارکت در آن را حداکثری می‌خواهد مهياتر کنيم.

توکلی در پايان گفت: من متن کامل سخنان و مصاحبه برنامه دکتر افروغ را خواندم و آن را مواضعی علمی و اسلامی يافتم و مشکلی در آن نديدم، گرچه اگر مشکلی هم می‌داشت حق پرخاش و تظاهرات نداريم به ويژه در وضعيت فعلی، بحث علمی، جواب علمی می‌خواهد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016